Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Versiebeheer Repository Invantive Producer Afstudeerstage Wouter Vos 1.
Testen van embedded systemen
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Educational model for assessment
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Technisch ontwerp.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
gebouw applicaties binnen een gebouwbesturingssysteem
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Systems Engineering 24 april 2007.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
VHDL Peter Slaets KHLim Functies en procedures Functies –type conversie functies »bit vector to integer en omgekeerd –verkorte componenten met maar 1 output.
Tussentijdse presentatie
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
5 Stappen Ontwerpproces
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Proces en Product.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Informatieanalyse.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Minicollege Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 2 november 2011 Softwarearchitectuur.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Project Erusmushuis UML
Dat zouden we vaker moeten doen…
Een entingsprotocol in Veterin stap voor stap. Doelstelling gebruiker interactief een combinatie-enting laten samenstellen logische en eenduidige prijsstelling.
Leo van der Geest VDC/BIM Consultant
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Verrichtingenthesaurus
Massanalyst Project Opleveren versie 0.1.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Introductie Daan Haeyen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Titel wetenschapsproject
Architectuur Wat gaan we doen? Architectuur De architect
Software Development fundamentals
– Software development fundamentals
Software Development fundamentals
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van belanghebbenden Over de ontwikkeling van versies

inhoud Toelichting op artikelen in de reader ‘modulariteit’ en ‘interface’

De reader Wat is software architectuur en waarom is het belangrijk? Wat zijn kwaliteitskenmerken en wie hebben er belang bij? Op welke manier(en) beschrijf je software en waarom?

Wat is software architectuur en waarom is het belangrijk? Werking en structuur van software Kwaliteiten van software Architectuur beschrijving: Beschrijving van de werking en structuur van software. Met het oog op verschillende belangen/criteria/doelgroepen

Software architectuur Vergelijk gebouwen neerzetten Basis waarop meerdere versies ontwikkeld kunnen worden Kwaliteitskenmerken Verschillende belangen in de gaten houden

Samenhang der dingen Tussen fases in de ontwikkeling Tussen ontwikkelaars Tussen verschillende producten

Pijltjes en blokjes Onderdelen, modules, componenten. Connecties, afhankelijkheden, dataflow, controlflow. Alles om een eenvoudig schematisch overzicht te geven. Straks meer hierover.

kwaliteitskenmerken Functioneel –Use cases, scenario’s, specificaties, Niet-functioneel –Runtime Perfomance Betrouwbaarheid Beveiliging Usability –Anders Onderhoudbaarheid Testbaarheid Herbruikbaarheid Configureerbaarheid Schaalbaarheid

belanghebbenden Eindgebruikers Ontwikkelaar Opdrachtgever Toeleverancier Beheerder Ondersteuning Assessoren Communicatoren Tester En wie zijn de belanghebbenden in jouw project?

En hoe beschrijf je software op een effectieve manier voor de verschillende belanghebbenden met het oog op diverse kwaliteitscriteria Viewpoints ! Niet één maar verschillende beschrijvingen, ieder met een eigen doel

Pijltjes en blokjes Een beschrijving begint met een schematische weergave van ‘de’ structuur van de applicatie. Twee belangrijkste ‘viewpoints’ 1.Werking ( functional viewpoint ) 2.Bouwplan ( developmental viewpoint ) Maar ook: 3.Informatie (datamodellen, stromen, rechten)

Voorbeelden uit de klas

UML Standaard voor het tekenen van pijltjes en blokjes

modulariteit Een systeem bestaat uit onderdelen –Onderdelen zijn vervangbaar/herbruikbaar Ieder onderdeel heeft één functie –Wel omschreven Onderdelen zijn onderling afhankelijk –Zo min mogelijk Onderdelen zijn aan elkaar gekoppeld –Onafhankelijk van implementatie

Trapaapjes

Interface Hoe is het ene onderdeel aan het andere gekoppeld? Lijst functies/methodes –Naam –Parameters –Datatypen Betekenissen en relaties Protocollen/connecties –HTTP/XML, HTTP/SOAP, procedure-call, events

basisprincipe voor goed ontwerp: interface eerst, dan implementatie Bepaal eerst hoe de onderling dingen samenhangen, dan pas hoe de dingen intern werken. Of: Maak eerst afspraken tussen ontwikkelaars van modules, ga dan de modules maken.

opdracht Maak twee diagrammen voor je applicatie –Werking –bouwplan Specificeer de interfaces en afhankelijkheden