Het brainstormen voorbij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Auditen op succes waarderend auditen
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Ondernemen in de praktijk
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Workshop creatief brainstormen
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”
Facility management en inkoop
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
27 januari 2011.
Organisatiestructuur en
Inleiding tot marktonderzoek
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Business Marketing Management
Lenvis: ideeën van gebruikers Efrath Silver.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Strategie en positionering
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Kennismanagement & Sociale media
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Informatie management HC2
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Business Process Management
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Welkom Havo 5..
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Het brainstormen voorbij Procesoptimalisatie Het brainstormen voorbij

Probleemstelling  Procesoptimalisatie baseert zich vaak op de intuïtie van de aanwezige belanghebbenden. Dat maakt de genereerde ideeën tijdens workshops: Niet consistent Niet betrouwbaar Nochtans is procesoptimalisatie de meest kritische fase in een proceslevenscyclus. Het is weinig ondersteund door methodologie en tools Het wordt beschouwd als iets creatiefs We stellen vast dat verschillende personen verschillende oplossingen aanbrengen. Nood aan een raamwerk

Opwarming 

Eerste taak: belanghebbenden en hun wensen identificeren  Stakeholder 1 Objectief 1 Stakeholder 2 …

Tweede taak:procesvisie definiëren  Een procesvisie brengt de objectieven van de procesoptimalisatie samen. Creëert consensus tussen de belanghebbenden. Moet in lijn zijn met de organisatievisie Wordt een eigenschap van het proces Procesvisie in 1 zin. Oefening: procesvisie restaurant

Derde taak: de operationele procesprincipes  Een set van 3 tot 5 principes die de procesvisie in operationele richtlijnen vertaalt. bv. zo ‘paperless’ mogelijk. bv. de klant komt altijd eerst Deze moeten gedragen zijn door de proceseigenaar Ze stroomlijnen de eigenlijke procesoptimalisatie

Positionering van procesoptimalisatie Selecteren van processen Identificeren van processen Modelleren van processen Analyseren van processen Optimaliseren van processen Implementeren van processen Uitvoeren van processen Monitoren van processen

Positionering t.o.v. 3 klassieke technieken Six Sigma: vooral meten wat fout gaat; Focus: issues management. Re-actief. Lean Management: alles waar de klant niets aan heeft is ‘waste’; Focus van lean: zou de klant ervoor betalen?

3. Root cause analyse vb. London Heathrow Terminal 5 De cause was: onvoldoende parking voor het personeel. Om maar te zeggen dat de root cause ver van het probleem kan liggen. Als je dit al wil ontdekken tijdens je workshops procesoptimalisatie moet je al zeer sterke analisten hebben.

Procesoptimalisatie op basis van opportuniteiten!  Focus op nieuwe manieren van werken Veel meer gericht op procesinnovatie Pro-actieve aanpak Denk terug vanuit een blue sky en niet vanuit as-is Veel leuker Vb. Hoe kan gps-technologie een verzekeringsfirma helpen?

4 opties voor procesoptimalisatie  Betere praktijken analytisch Afleiden Nieuw proces Innovatie Verbeteren Nieuwe praktijken Bestaande praktijken Hergebruik Creatief Potentiële praktijken

Toelichting  Procesverbetering: onderzoekt op een analytische manier de as is en past procesverbeterpatronen toe om wijzigingen aan te brengen Procesafleiding: verzamelt beschikbare info van andere, potentieel betere praktijken Proceshergebruik: onderzoekt de context van een proces om na te gaan of er aspecten van gebruikt kunnen worden Procesinnovatie: kijkt verder dan bestaande praktijken en tracht nieuwe praktijken te identificeren en te implementeren

Procesverbetering  Eliminate non-value adding task Replace task with a more adequate task Insert a new task Improve a single task Delay activity to gain time and avoid early individualisation Pull instead of push Re-sequence Consolidate multiple process instances into one Break up one process into multiple instances Split a task into two subsequent tasks Split a task into two parallel tasks Integrate two subsequent tasks Create two variants for one task Parallelise two previously subsequent tasks Make a task optional

1. Eliminatie  2. Replacing Vb. Veel landen elimineerden een immigratieformulier en laten nu bezoekers ‘met hun voeten’ aangeven. 1 3 2. Replacing 1 4 3 Vb. Universiteiten vervangen klassieke lessen door podcasts

3. Insert activity  Meestal omwille van: Kwaliteitsverhoging Waardevermeerdering Hogere veiligheid/compliance Vb. Bank stuurt een code via sms als een extra beveiligingsstap bij online-banking 1 2 4 3

4. Verbeter  Meestal omwille van: Verhoogde effeciëntie/effectiviteit Vb. Automatisering Vb. Ergonomische veranderingen Vb. de procedure/reglementering veranderen 1 2’ 3

5. Delaying  Meestal omwille van: schaalvoordelen behalen stock-kosten verminderen Bv. Wachten voor invoer van gegevens in een systeem totdat je er een stapel hebt Bv. IKEA: wacht met de assemblage zodat meer variaties mogelijk zijn, zodat de producten gemakkelijk transporteerbaar zijn. 1 2 3

6. From push to pull  Meestal omwille van: Vraag- in plaats van aanbodgestuurd werken Flessenhals tegengaan Stock verminderen 1 2 3

7. Re-sequencing  Meestal omwille van: Obstakels verminderen Risicopooling Alles wat meerwaarde creëert naar voor schuiven in het proces De kritische activiteiten asap uitvoeren 1 3 2

8. Consolidate instances  Meestal omwille van: Kosten besparen/schaalvoordelen Vb. Dagelijkse leveringen, maar maandelijkse facturen Vb. Groepsrondleidingen in musea Vb. Gezamenlijke aankopen 1 2 1 2 1 2 3

9. Individualiseren  Meestal omwille van: Verhoogt de focus op de individuele klant Stelt specifieke resources ter beschikking van specifieke groepen Risico op meerkost! Vb. Kostuums op maat 1 2 3 3 3

10. Decouple horizontally  Meestal omwille van: Ontkoppelen van 2 niet noodzakelijk gekoppelde activiteiten Maakt resources vrij Vb. Terwijl je in de rij bij MacDo wacht, neemt men al je bestelling op via PDA 1 2a 2b 3

11. Decouple vertically  Meestal omwille van: Ontkoppelen van 2 niet noodzakelijk gekoppelde activiteiten Snelheid maken Oppassen voor verkeerde synchronisatie! Vb. Veel onderhoudsactiviteiten tegelijk in een Formule 1 pitstop 2a 3 1 2b

12. Integratie  Meestal omwille van: Procestijd verminderen door eliminatie van tijd die je anders stopt in transport of andere functiehouder informeren Meer aantrekkelijke takenpakketten 1 2+3

13. Specialisatie  Meestal omwille van: Geïndividualiseerde diensten leveren aan klanten De juiste man op de juiste plaats Verschillende prijzen voor verschillende service levels Risico: meerkost Extra procescoördinatie vereist! Vb. self check-in in luchthavens 2a 3 1 2b

14.Natuurlijke volgorde  Meestal omwille van: Processnelheid verhogen door onafhankelijke activiteiten parallel te laten verlopen Vb. tegelijkertijd ontwikkelen waar er vroeger gewacht werd op 2 vooraleer 3 werd ontwikkeld 2 1 3

15. Optioneel  Meestal omwille van: Bijkomende diensten voorzien voor speciale klanten Bepaalde diensten overslaan Bv. Bepaalde vergunningsvragen worden niet nagekeken Bv. toegang in frequent flyer lounge 2 1 3

Oefening Procesverbetering  Je bent verantwoordelijk voor het proces “toeristenbezoek aan Empire State Building” Wat is je doel? Hoe kan je dan je proces verbeteren? Doel kan zijn: winstmaximalisatie, dan kan je restaurants en souvenirwinkels bovenaan en onderaan installeren, je kan duurdere tickets verkopen aan mensen die niet willen wachten, je kan pas as you go doen, je kan online booking doen al dan niet met een vooraf bepaald uur, je kan een webcam installeren, …

Innovatie  Creatief analytisch Betere praktijken Afleiden Nieuw proces Innovatie Verbeteren Nieuwe praktijken Bestaande praktijken Hergebruik Creatief Potentiële praktijken

Innovatie  Out of the box Focus op opportuniteiten, niet op problemen (issues) Zoek creativiteitstechnieken op het web: www.mycoted.com/category/Creativity_Techniques Brainstorming regels Focus op kwantiteit niet op kwaliteit Ongewone ideeën zijn welkom Bekritiseer geen ideeën Combineer en verbeter ideeën

Innovatie  Maak gebruik van partners en de bredere omgeving voor innovatieve ideeën Crowdsourcing: innocentive.com Vb. Lego Vb. WWW.BPMN-community.com Coproductie

Hergebruik  Creatief analytisch Betere praktijken Afleiden Nieuw proces Innovatie Verbeteren Nieuwe praktijken Bestaande praktijken Hergebruik Creatief Potentiële praktijken

Hergebruik  Welke elementen van het proces kunnen we op een betere manier gebruiken? Welke elementen van het proces kunnen we op een andere manier gebruiken? Welke nieuwe elementen kunnen we gebruiken? Bv. beter gebruik van data: voorkeuren ken je via klantenkaarten  klanten verwittigen van mogelijk interessante aankopen voor hen. Mensen Data systemen Beter X Anders Nieuw

Leren uit successen  Positivedeviants.com Ga op zoek naar succesverhalen, succesfiguren en onderzoek waarom ze een succes zijn. Root causing naar succes, niet naar problemen Pas de eigenschappen van het succesverhaal/ de succesfiguur toe op grote schaal.

Afleiden  Creatief analytisch Betere praktijken Afleiden Nieuw proces Innovatie Verbeteren Nieuwe praktijken Bestaande praktijken Hergebruik Creatief Potentiële praktijken

Afleiden  Slim ‘jatten’ Referentiemodellen Cases Benchlearning “by looking around” Oefening: Koop ticket Koop snack bekijk film Verlaat filmzaal Waar zijn er betere praktijken te vinden voor elk van de fases van dit proces?

Optimalisatiedimensie Samenvatting  Optimalisatiedimensie Technieken Procesverbetering 15 mogelijke patronen Procesinnovatie Brainstormen, crowdsourcing, creativiteitstechnieken Proceshergebruik Gebruik mensen, data en systemen op een betere, andere of nieuwe manier. Succes stories Procesafleiding Referentiemodellen, benchlearning by looking around, cases