Verhalen leren interpreteren door zelf vragen stellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Plaatje vrienden op een bank
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Joringel lette niet op haar en bekeek de kooien met de vogels.
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
Opkomen voor jezelf.
Joringel keek naar Jorinde.. Het was een mooie avond.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Woorden en tijd.....
De Slippertjes.
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
HOLLANDSE MAATJES.
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Tussen Pasen en Pinksteren.
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Kikker en het vogeltje Max Velthuijs.
De uil vloog in een struik en direct kwam er een kromme, oude vrouw uit tevoorschijn.
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
…..overrompeld door verdriet
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
Eindelijk kwam de oude vrouw terug en zei met een doffe stem :
Hij streepte dak weg Ze was mooier dan alle andere meisjes en was verloofd met de knappe Joringel.
Joringel ging weg en kwam uiteindelijk in een vreemd dorp.
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
De tortelduif zong klagelijk in de oude beuk.
Het was een mooie avond. Jorinde was in een nachtegaal veranderd die tuwiet, tuwiet zong.
De zon stond nog maar half boven de berg en voor de helft was ze al onder.
Toen hoorde hij ze fluiten.. Die dieren slachtte, kookte en braadde ze dan.
Ze kon dieren en vogels naar zich toe lokken. Dat kooitje bracht ze dan naar een zaal van haar kasteel.
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
De uil vloog in een struik en direct kwam er een kromme, oude vrouw uit tevoorschijn.
Jorinde zong : Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Dit digitale prentenboek staat op
Witte wieven Dit verhaal Karlijn, Lori, Sanne, Lisa, Lotte. Betekenis.
Interpreteren van data
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Daar was de heks bezig de vogels in hun zevenduizend kooien te voeren.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Het verhaal van Pasen.
" Pas op ", zei Joringel, " dat je niet te dicht bij het kasteel komt ".
Jezus roept de leerlingen
De stem van God 2x Jozef: -Mattheus 2 vers Genesis 45 vers 1-7.
Muzikaal sprookje : Peter en de wolf
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
K O E K J E S.
Daarna begon de zon krachtig te stralen, en hierop trok de reiziger onmiddellijk zijn mantel uit.
Herinneringskamp Westerbork
HIJ GAF ZIJN EIGEN ZOON. Tijdens een zondagavond zangdienst in een kerk gaf de dominee het woord aan een oude man, die daar zondag te gast was. De man.
1ste Paasdag 2015 Het graf is leeg! Voorganger: Ds. Marijn Rohaan
Stage: Basisschool de Klingerberg
Ze kon dieren en vogels naar zich toe lokken. Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Joringel werd heel blij, raakte de deur aan met de bloem en de deur sprong open.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Watersnood in Veenendaal Het was donderdagnacht, 8 Maart Ik lag in bed, maar kon niet slapen. Het waaide namelijk erg hard en ik hoorde de.
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Blok I Jezus ontmoeten – toen
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Transcript van de presentatie:

Verhalen leren interpreteren door zelf vragen stellen Tanja Janssen Martine Braaksma Polly den Tenter Universiteit van Amsterdam Mondriaan College Oss Het Schoolvak Nederlands, 18 november 2005

Deze presentatie: Waarom ‘zelf vragen stellen’? Een kort verhaal De lessencyclus Ervaringen op het Mondriaan College Het onderzoek Conclusies

Waarom zelf vragen stellen in de literatuurles? Leren Lezen Literatuur effectieve leesstrategie open plekken meerduidigheid actief zelfstandig Leuk

Vragen stellen tijdens het lezen van verhalen S = sterke lezers W= zwakke lezers

En toen waren wij aan de beurt Kader Abdolah Uit: De meisjes en de partizanen, 1995

-1- Wij waren met z'n elven. Elf kleine jongens, de zonen van mijn vader. Elf jongetjes met elk een zakdoek in de broekzak. Ons huis had lange muren en er stond een treurwilg midden in de tuin. Oud. Het liep tegen de avond. Opa begon zijn avondwandeling in de zwarte schaduw van de muur. Tegelijkertijd gingen wij met z'n allen naar de treurwilg. Net als alle andere avonden.

-2- Mijn vader rolde het tapijt uit onder de treurwilg. Hij ging zitten en leunde tegen de stam. Wij zaten op onze hurken om hem heen. Hij begon zijn verhalen te vertellen. ‘Er zat magie in zijn gedichten’, zo luidde de openingszin van het verhaal. Wij wisten dat het verhaal over de vader van opa ging. Over de vader van de vader van onze vader.

-3- ‘Hij was de dichter van zijn volk’, zo vervolgde mijn vader zijn verhaal. ‘En hij was tegen. Tegen de vader van de vader van de sjah.’ We keken naar opa. Hij steunde op zijn wandelstok en luisterde. ‘De mensen leerden zijn gedichten uit het hoofd’, zei mijn vader. ‘Op een nacht slopen de mannen van de sjah zijn huis binnen. Hij zat aan de tafel te dichten. Ze grepen hem van achteren vast en propten een zakdoek in zijn mond.’ ‘Ja, opa? Is het waar?’ ‘Waar. Het is waar mijn kleinzonen.’

-4- ‘En toen? En toen vader?’ ‘De mannen vermoordden hem.’ Opa haalde zijn zakdoek uit zijn broekzak en er viel even een stilte. Wij fluisterden zachtjes. Een gesprek tussen de elf zonen van mijn vader: ‘Hij had magie in de toppen van zijn vingers. Stel je voor! De mensen leerden zijn gedichten uit het hoofd. En hij was tegen. Tegen de…’ ‘Daarna,’ vervolgde mijn vader het verhaal, ‘daarna moest zijn vrouw ‑ de moeder van opa ‑ het huis verlaten. Wegvluchten.’ ‘Ja, opa?’ Opa bedekte zijn ogen met zijn zakdoek en knikte.

-5- ‘Zij nam haar kinderen mee,’ zei mijn vader, ‘en ontsnapte in het donker.’ ‘Waar naartoe? Waar kon zij naartoe vluchten met zo veel kinderen?’ ‘Weg. Ver weg uit de buurt van de sjah.’ ‘Wat gebeurde er daarna?’ ‘Zij wachtte tot opa volwassen werd. Daarna kwamen ze hier wonen. Opa bouwde dit huis met zijn lange muren en plantte deze treurwilg in de tuin.’ ‘Ja, opa?’ ‘Ja, jongens.’

-6- Als het verhaal uit was, wandelde opa naar de kraan om zijn zakdoek te wassen. Hij waste zijn zakdoek en hing hem aan een tak van de treurwilg. Net als op alle andere avonden. Tegelijkertijd kwam mijn vader overeind. Hij rolde het tapijt op en zette het tegen de stam van de boom. Daarna ging hij naar de kraan om zich te verfrissen. Toen waren wij aan de beurt. We liepen met z'n allen naar de kraan, gooiden het water in ons verhitte gelaat. Vervolgens, om ons gezicht af te drogen, haalden wij onze kleine zakdoeken tevoorschijn. En ten slotte liepen we naar de treurwilg om ze aan de tak te hangen. Twee van hen en elf van ons.

-7- We spraken er met elkaar over. We moesten wel. ‘Maar... vader? Wat gebeurde er met die gedichten?’ ‘Ze leven voort in de gedachten van de mensen’, zei mijn vader. ‘En de magie? Ging die dood? Verdween die ook?’ ‘Nee. De magie kon niet dood.’ ‘Waar blijft die dan?’ ‘Die zit nu misschien in de toppen van de vingers van één van jullie.’

-8- De duisternis nam ons huis van achteren vast in zijn handen. We zochten naar de sporen van de vermoede magie in de toppen van onze vingers. De wind speelde met de zakdoeken op de tak. De angst kroop met het donker onder ons vel. Onaangekondigd kwam een volle maan tevoorschijn. En zij gaf ons troost.

Vragen van leerlingen

Wij waren met z'n elven. Elf kleine jongens, de zonen van Wat betekenen die zakdoeken? -1- Wij waren met z'n elven. Elf kleine jongens, de zonen van mijn vader. Elf jongetjes met elk een zakdoek in de broekzak. Ons huis had lange muren en er stond een treurwilg midden in de tuin. Oud. Het liep tegen de avond. Opa begon zijn avondwandeling in de zwarte schaduw van de muur. Tegelijkertijd gingen wij met z'n allen naar de treurwilg. Net als alle andere avonden. Waarom zegt hij “zonen van mijn vader” en niet gewoon: “mijn broers”? Waarom gebruikt hij zoveel witregels en korte alinea’s?

Waarom was hij tegen de sjah? Wat is een sjah? -3- ‘Hij was de dichter van zijn volk’, zo vervolgde mijn vader zijn verhaal. ‘En hij was tegen. Tegen de vader van de vader van de sjah.’ We keken naar opa. Hij steunde op zijn wandelstok en luisterde. ‘De mensen leerden zijn gedichten uit het hoofd’, zei mijn vader. ‘Op een nacht slopen de mannen van de sjah zijn huis binnen. Hij zat aan de tafel te dichten. Ze grepen hem van achteren vast en propten een zakdoek in zijn mond.’ ‘Ja, opa? Is het waar?’ ‘Waar. Het is waar mijn kleinzonen.’ Wat had hij fout gedaan?

De duisternis nam ons huis van achteren vast in zijn handen. -8- Wat wordt bedoeld met die magie? De duisternis nam ons huis van achteren vast in zijn handen. We zochten naar de sporen van de vermoede magie in de toppen van onze vingers. De wind speelde met de zakdoeken op de tak. De angst kroop met het donker onder ons vel. Onaangekondigd kwam een volle maan tevoorschijn. En zij gaf ons troost. Waar zijn ze bang voor? Wat heeft de titel met het verhaal te maken?

De lessencyclus ‘vragen stellen’ Stap 1 Stel jezelf vragen Stap 2 Kies een hamvraag Stap 3 Bespreek je hamvraag Stap 4 Formuleer een antwoord Stap 5 Rechtvaardig je antwoord Samen lezen

Korte verhalen Bob den Uyl, Met een voet in het graf René Appel, De invaller Martin Bril, Dood Oek de Jong, Rubberen roos Cees Nooteboom, Hoela Roald Dahl, Vergif 2 verhalen naar keuze (Abdolah, Biesheuvel, Campert, Uphoff, Wiener)

Voorbeeld: Kies een hamvraag (les 2) Deze opdracht doe je in een groepje van drie à vier. a) Lees elkaars vragen bij “Dood”.   b) Kies samen één vraag die jullie belangrijk vinden: een gezamenlijke hamvraag. c) Schrijf jullie vraag op een groot vel papier.

Voorbeeld: Samen lezen (les 6) “Samen met een klasgenoot kies je twee korte verhalen. Je leest beide verhalen. Tijdens het lezen stel je jezelf vragen over het verhaal. Na afloop van het lezen formuleer je (los van je partner) één of twee hamvragen naar aanleiding van de verhalen. Vervolgens voer je samen over elk verhaal een gesprek. Over het ene verhaal maak jij een verslag, en over het andere verhaal maakt je klasgenoot een verslag. In je verslag kom je terug op het gesprek dat je over ‘jouw’ verhaal hebt gevoerd met je klasgenoot.”

Het verslag Vermeld de titel van jouw verhaal. Vermeld ook de hamvragen die in jullie gesprek aan de orde zijn geweest. Vertel in je verslag welke ideeën voor mogelijke antwoorden jullie besproken hebben, en welk antwoord jij het beste vindt. Probeer je antwoord zo goed mogelijk te rechtvaardigen. Geef tot slot een persoonlijke terugblik op het verhaal en op jullie gesprek.

Voorstellen Polly den Tenter Leraar Nederlands en CKV 1 Mondriaan College Oss, school voor VMBO-T, HAVO en VWO 1400 leerlingen ICT-voorhoedeschool

A4C 2004-2005 28 Leerlingen met een NT-profiel of een NG-profiel Geen lezers 3 Literaire boeken gelezen

Werken met de methodiek Vragen stellen Gewenning Er zijn geen goede antwoorden Prettige lessen Goed gevoel aan het eind

Resultaten Meer vragen “Ik heb geleerd dat sommige verhalen vragen oproepen die je als lezer niet kunt beantwoorden” “Ik heb gemerkt dat je een verhaal beter begrijpt door erover te praten met anderen” “Ik heb weinig van de lessen geleerd” Effect op termijn

Situatie Methode: Dautzenberg, Literatuur en literatuurgeschiedenis Verhalen lezen 1 en 2 behandeld Lessencyclus, vervangend voor Verhalen lezen 3 en 4 Internet is ijkpunt

Vergelijking met A4B 3005-2006 Behandeling Hoela van Cees Nooteboom, en Honingeiland van Manon Uphoff

Kanttekeningen Verhalen met lege plekken Objectiviteit vragen en antwoorden Dieper gaande resultaten

8 lesuren (6 lessen + voor- en natoetsen) Opzet onderzoek 10 klassen (ca. 250 leerlingen) 4-havo/vwo/aso 9 docenten 8 lesuren (6 lessen + voor- en natoetsen) voor- & natoets: 2 korte verhalen - eerste reacties - waardering - interpretatievragen

Resultaten van het onderzoek

Vragen tijdens lezen

Kwaliteit van interpretatie

Verhaalwaardering

Leerervaringen (top 3) Ik heb geleerd dat …mensen hetzelfde verhaal heel verschillend interpreteren. …sommige verhalen vragen oproepen die je als lezer niet kunt beantwoorden. …je een verhaal beter begrijpt door erover te praten met anderen.

Reacties Denise (4 aso): “Door die belangrijke vragen te kiezen en door die verschillende antwoorden te overwegen, ontdek je ook wel een beetje de kern van het verhaal, waar het om draait. En ja, de diepere betekenis misschien. Dat is wel interessant om te weten.”

Tom (4 vwo): “Ik vond het wel een goeie aanpak. Dan dacht je er tenminste echt over na, wat nou het belangrijkste was van het verhaal. En als je dat dan daarna met anderen overlegt, dan kwam je ook steeds meer: ‘O ja, daar had ik niet aan gedacht’ en zo. Dus dat vond ik op zich wel goed.”

niet alle teksten hiervoor geschikt Conclusies leerlingen gaan meer vragen stellen worden zich bewust van meerduidigheid bij ‘niet-lezers’: verhaalbegrip neemt toe verhaalwaardering: positieve trend open aanpak vergt gewenning niet alle teksten hiervoor geschikt

http://www.ilo.uva.nl/homepages/tanja/ contact: T.M.Janssen@uva.nl lesmateriaal: http://www.ilo.uva.nl/homepages/tanja/ contact: T.M.Janssen@uva.nl