S port, D ienstverlening en V eiligheid intersectoraal afdelingsprogramma Voor derde en vierde klassen BB en KB
Sport Veel sportactiviteiten Oriëntatie op sport Lesgeven Organisatie van spel- en sportwedstrijden Spel- en regelkennis Stage bij sport- verenigingen
Dienstverlening Regelen en organiseren van voorzieningen Adviseren en helpen op financieel terrein Sociale en juridische dienstverlening
Veiligheid Beveiliging van objecten en/of personen Orde en veiligheid Politie-taken Begeleidingstaken Signaleren en rapporteren Wet- en regelkennis
Prestaties zijn opdrachten die in de dagelijkse praktijk van de SDV-er kunnen voorkomen. Om de prestatie te kunnen uitvoeren zijn vaak meerdere vakken nodig Het handelen van de leerlingen staat centraal. We werken aan groei op het gebied van kennis, vaardigheid, persoonlijke kwaliteiten en houding. We spreken hier van competenties Dit doen we door het werken met prestaties
Vakkenpakket Nederlands Engels Maatschappijleer Lich. Opvoeding Wiskunde Biologie Economie CKV SDV PRESTATIETIJD
Modules SDV Sport Basketball Voetbal, volleybal Fitness, zwemmen Tennis, badminton Zelfverdediging Mountainbiken Schaatsen, skiën
Modules SDV Dienstverlening Voedingsleer Omgangskunde Activiteitenbegeleiding Communicatie EHBO
Modules SDV Veiligheid –Veiligheid –Surveillance –Geweldpreventie –Zelfverdediging –Uniformberoepen –Wet- en regelgeving
Wat kun je met SDV???? Werken en leren (BBL) Verder leren (BOL)
Sport & Bewegen Wie : als je van sport houdt, zelf ook sportief bent, goed kunt organiseren, het leuk vindt om mensen te begeleiden en goede sociale vaardigheden hebt, dan kun je van je hobby je beroep maken. Wat : een MBO-opleiding voor sport- en bewegingsleider bij verenigingen, bedrijven, instellingen, basisscholen etc. Waar : o.a. Alkmaar, Haarlem, Heereveen, Amsterdam S DV
Horeca en Facilitaire Dienstverlening Wie : wil jij graag werken als gastvrouw/-heer in een hotel, restaurant, café, discotheek, etc., dan kies je voor een horeca- opleiding. Wil jij je meer richten op de ondersteunende dienstverlening in gebouwen, scholen, stadions, recreatieparken etc., dan kies je voor een opleiding in de Fac. Dienstverlening. Wat : deze MBO-opleiding richt zich vooral op service verlenen aan mensen op het gebied van de restauratieve verzorging, van gebouwenbeheer tot administratie, van voedsel- tot drankvoorziening, van schoonmaak tot beveiliging en van receptie tot reproductie etc. Waar : o.a. Heerhugowaard, Alkmaar, Haarlem, Amsterdam SDVSDV
Sociaal Pedagogisch Werk Wie : wil je graag werken met mensen die extra begeleiding behoeven op het gebied van geestelijke en/of lichamelijke gezondheid, dan kies je voor de opleiding SPW. Wat : je gaat mensen begeleiden en probeert problemen voor hen op te lossen. Daarbij probeer je hun gedrag te veranderen en te ontwikkelen. Je kunt gaan werken in een opvanghuis voor jongeren, een buurthuis, een kinderdagverblijf, een peuterspeelzaal, een AZC, een consultatiebureau voor alcohol en drugs, maar ook op een basisschool als klassenassistent. Waar : o.a. Den Helder, Alkmaar, Haarlem SDVSDV
Toerisme en Recreatie Wie : als je dienstverlenend, commercieel en avontuurlijk bent ingesteld, kun je een baan zoeken in de toerisme. Je vindt het leuk om mensen te adviseren, te begeleiden in hun vrije tijd, informatie te zoeken en te geven, te organiseren, te communiceren (ook in een vreemde taal). Wat : op deze opleiding leer je reizen/activiteiten te organiseren, maar ook te verkopen, receptiewerkzaamheden te verrichten, en voorlichting te geven. Je kunt gaan werken bij een reisbureau, een recreatiepark, een hotel, de ANWB, een touroperator of de KLM of bij een buitenlandse reisorganisatie. Waar : o.a. Zaandam en Amsterdam SDVSDV
Orde en Veiligheid Wie : houd je van afwisseling, spanning en actie? Vind je het leuk om mensen te begeleiden met betrekking tot hun veiligheid? Als jij het belangrijk vindt, dat mensen zich aan de regels houden en doe je dat zelf ook, dan kun je kiezen voor een beroep in deze groeiende bedrijfstak. Wat : je wordt voorbereid op beroepen als politieambtenaar, beveiliger, marechaussee, toezichthouder, maar ook op een baan bij het leger of in de beveiliging in havens en op luchthavens, in de persoonsbeveiliging, maar ook in winkelcentra. Voor een functie in deze sector moet je goed met mensen kunnen omgaan, in goede lichamelijke conditie zijn, niet bang zijn, geduldig zijn en goed kunnen inspelen op onverwachte situaties. Waar : o.a. Den Helder, Schagen en Amsterdam SD V
De praktijk… Leerlingen kiezen een prestatie bijvoorbeeld
Titel8.11 Ontwerpstudio BeschrijvingMaak een ontwerp voor een nieuwe (school) stoel, die voldoet aan de ergonomische eisen. Gegevens opdrachtgevernaamHans Laurenssen bereikbaarTijdens schooluren (niet op maandagmiddag) Gewenst eindresultaat-Een 3D tekening op een A3 formaat -Een storyboard waarin het ontwerp van verschillende kanten bekeken kan worden. -Een PowerPoint presentatie -Een schaalmodel gemaakt schaal 1:3 (kan van verschillende materialen zijn gemaakt) Beschikbaar budget Tijdpad met eindtijd20 uur Aantal personenMax. 4 personen Voorwaarden voor uitvoering -Maak een eigen plan van aanpak met een werkverdeling en een tijdsplanning -Een van de groepsleden is projectleider en verantwoordelijk voor het contact met de opdrachtgever en de verslaglegging van het overleg. -Dagelijks vindt er 5 minuten overleg plaats met elkaar aan het begin van de prestatietijd. Wie doet wat? Wat moet er nog gedaan worden? Wat is er voor nodig? Enz. -Van dit overleg dient een kort verslag gemaakt te worden. Elke aanpassing van het oorspronkelijke plan van aanpak dient op een aparte bijlage te worden bijgevoegd.
Het proces…
Verschillende ‘vakken’ komen Aan de orde: nederlands wiskunde biologie beeldende vorming
Het resultaat 3-D model op schaal Tekening en storyboard Powerpoint presentatie
beoordeling vakkennis competenties samenwerken samenwerken doorzettingsvermogen doorzettingsvermogen creativiteit creativiteit omgaan met kritiek omgaan met kritiek enz. enz.
Ontwikkelgesprekken Leerling heeft de bewijslast Leerling is verantwoordelijk Begeleiding door mentor
Niet alleen leergebieden (vakken) ook competenties Rapportage
De uitdaging !!! Nieuwe prestaties kiezen waarmee je je ontwikkellijnen kunt verbeteren