Co2 en de auto-industrie Blik op de toekomst *connectedthinking Bart Vanham
Toekomst?
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 3 Trends in de automobielsector Mondiale CO 2 -uitstoot en aandeel per sector CO 2 in het wegtransport?
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 4 Trends in de automobielsector Het EU beleid inzake de klimaatsverandering is gebaseerd op 3 peilers: Overeenkomst met de auto-industrie (125g Co2/km tegen 2015) Etiketteringsrichtlijn en consumenteninformatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot van wagens Beïnvloeding van consumentengedrag door autobelastingen als beleidsinstrument te hanteren CO 2 en de autoindustrie
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 5 Trends in de automobielsector Source: PwC Automotive Institute and R.L. Polk NB:Polk methodology is based on vehicles sold in EU; PwC’s based on vehicles built in EU Waar staan we vandaag? Europe’s embattled mainstream manufacturers finally have some upside potential PwC EU average for 2006: 166g/km CO 2 Emissions by Brand 2005 & 2006 (g/km) Automakers with significant exports Saab and Volvo: flex-fuel focus for CO 2 reduction Target
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 6 Trends in de automobielsector Effect van verbetering van technologie smelt door vraag van de markt en richtlijnen CO 2 Reduction End-of-life directive Vehicle content Emissions Premium brands Pedestrian safety Consumer tastes Vehicle weight Vehicle upsizing Focus nu op CO 2 reductie, maar in de laatste decenia veel energie in voldoen aan richtlijnen die gewicht aan de voertuigen toevoegden en negatief effect hadden op brandstofverbruik. Ook de markt trends hebben het positieve effect van brandstofbesparende technologie negatief beïnvloed.
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 7 Trends in de automobielsector WELKE STAPPEN TE NEMEN? The Ricardo roadmap Ricardo studie in 2004 heeft de stappen in kaart gebracht nodig om van fosiele brandstof naar alternatieve energiebronnen over te schakelen voor voertuigen. De 25% CO 2 reductie van 161g/km in 2005 tot 130g/km in 2012 is mogelijk in 3 stappen aan een netto kost van net over £2,000 (€2,955). 1351kg1365kg1345kg1327kg1381kg Stop-start on 12V system Engine technology Vehicle weight Stop-start on 42V/12V, regen. braking Mild hybrid Parallel hybrid Engine size: 1.9LTD to 1.4L TD Source: “Carbon to Hydrogen” Roadmaps for Passenger Cars Ricardo Consulting Engineers
Bereidheid, meerprijs tussen € 0 and € 2,000 11% Bereidheid zelfs indien meerprijs hoger dan € 2,000 6% Geen bereidheid om hybride te rijden 69% Bereidheid maar enkel indien geen meerprijs 10% Bereidheid zonder prijsindicatie 4% Wat is dan het echte probleem? Bron: “The Automotive Industry and Climate Change” – PwC September 2007
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 9 Trends in de automobielsector “We must influence the market, not simply supply it with vehicles that people don’t want to buy.” DCX CEO Dieter Zetsche Consumentengedrag moet wijzigen!!!! Renault Electric Vehicles Succession of low-selling electric vehicles 2002 electric Kangoo only sold 151 units. Audi Duo Plug-in parallel hybrid introduced 1997 60 units sold VW Lupo 3L High-tech weight and fuel saving technology Positive initial response, but ultimate market iimited Opel Corsa Eco 115g/km car. Same price as standard Corsa 1.0L Low sales due to trans., tyres and performance VW Golf CityStromer Pure electric MK III Golf High cost and lower performance vs standard Golf saw <150 sold. Fiat Seicento Elettra 1998 electric Seicento Same issues as the Golf saw only 294 made over a four year period.
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 10 Trends in de automobielsector Consumentengedrag moet veranderen!!!! Marketing van milieuvriendelijke technologie en voertuigen Groen is in!!!!! De overheid als regulator via autobelastingen!? Etiketteringsrichtlijn en consumenteninformatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot van wagens Autobelastingen en subsidies als beleidsinstrument
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 11 Trends in de automobielsector Voorstel (d.d. 5 juli 2005) was het resultaat van de Europese Commissie’s white paper en van de publieke consultatie van 2004 Implementatie van een belastingstructuur die is gelinkt aan de CO2- uitstoot, met het doel ten minste 25% van de totale opbrengsten van de registratie- en jaarlijkse verkeersbelasting door de CO2-parameter te laten genereren tegen 31 december 2008 en 50% tegen 31 december Beoogde implementatiedatum van het voorstel: 31 December 2006!!! Stand van zaken: GEEN AKKOORD TUSSEN DE LIDSTATEN! Europese autobelasting: Voorstel van de Europese Commissie
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 12 Trends in de automobielsector Implementatie van C02 parameters in de Belgische autobelastingen België Solidariteitsbijdrage voor bedrijfswagens op basis van CO2-uitstoot Aftrek van autokosten voor directe belastingen op basis van CO2-uitstoot Korting op factuur voor wagens met lage CO2-uitstoot en roetfilter
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 13 Trends in de automobielsector België Wat na de regeringsvorming in België? Elk partijprogramma bevat groene autofiscaliteit Enkele maatregelen met stip: -Verkeersbelasting op basis van Co2 uitstoot? -Verschrotingspremie ? -Vergroening van de belasting op voordelen van alle aard wagens privé-gebruik van de firmawagens? Implementatie van CO2 parameters in de Belgische autobelastingen
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 14 Trends in de automobielsector Wat kunnen (moeten) we vandaag reeds doen? Ecologisch bewustzijn bij gebruik van wagen: -Korte afstanden: alternatieven? -Eco-driving: Anticiperen in verkeer Airco Bandenspanning Ecologie mede als beslissingsfactor bij aanschaf nieuwe(re) wagen
PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 15 Trends in de automobielsector Conclusie Groen is de focus !!!!! Technologie: -Beschikbaar -Extra prijs te betalen Consumentenvraag: -Hoogstwaarschijnlijk geen Europese CO2 autobelasting -België via subsidies stimuleren en via belastingen bestraffen Consumentengedrag: -Beïnvloeden via reclame: Groen is in! en “portefeuille” -Ecologisch bewustzijn bij gebruik van wagen: Zijn er alternatieven? Eco-driving
Toekomst!
Contact Bart Vanham Director Leader Indirect Tax Automotive Team Tel: Fax: