 Co2 en de auto-industrie Blik op de toekomst *connectedthinking Bart Vanham.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sinds 1959 heeft deze rally van Oldtimers plaats tussen Barcelona en Sitges. Since 1959, has this rally of Old-timers place between Barcelona and Sitges.
Advertisements

Ghent University– UGent
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
CO2, 1 april CO2, April 1 CO2 uitstoot door; CO2 emissions;
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
E-Books: waarheen, waarvoor HIN & AIN 3 juni 2010 Mr Chr.A. Alberdingk Thijm SOLV Advocaten
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
Internet vriendschap Internet friendship
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
18 september 2012 CH 4 H 2 / E-gas in ICE, CNG/LNG Een vandaag haalbare milieuvriendelijke brandstof als opstap naar de toekomst, nieuwe technologieën.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
You do remember, don’t you?
BUS & ECOLOGIE Paul Jenné Bus Project Manager Busworld, Kortrijk 21 oktober 2011.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
Clingendael ﴀInternational Energy Programme “The Climate for Steel” Stephan Slingerland VNO NCW, 23 April 2009.
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Vasculaire Geneeskunde: te vangen in richtlijnen? Yvo Smulders IVG-2011.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
High quality internet for higher Education and Research 1 TF-LCPM: Exchanging new ideas New ideas within SURFnet Sharing with other NRENs
Oréus Business Society Golar LNG Limited vergadering, 6 november
The Good, the Bad and the Ugly Keimpe Wieringa Milieu- en Natuurplanbureau.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
Alfa Laval. Alfa Laval Gustaf de Laval ( ) Founded Alfa Laval in 1883 “The Man of High Speeds” Founded Alfa Laval in projects and.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
AGENDA Tijd Agenda Spreker 08:00 – 08:30 Registratie en ontbijt
‘strategic communications: key factor for suc6’
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
In control ? Gerard Oostveen
NWO-AB. 2/23 missie 3/23 RuG LEI NIOZ UT TUe ASTRON AMOLF TUD SRON + Veel colleges, masteropleiding, onderzoeksschool (80 PhDs) samenwerking.
nassau\Presentations\Analyst Day 6 Dec 05\TNT Analyst Pres Dec 2005
FEDERALE DIENSTEN VOOR HET LEEFMILIEu DIENST STUDIE EN COÖRDINATIE Peter Wittoeck – CLIMNEG 2 – EU Directive on Emission Allowance Trading.
Michiel Vanuytsel en Pieter Verdickt
Innovatie in Nederland: een vergelijking met andere landen
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
27 januari 2011 Sessie: Cloud scenario’s. Hoe te starten met cloud bij uw organsiatie? Irwin Hunter Solution Specialist UC en Cloud Computing
July 28, BSR: Big Software on the Run Alexandru Iosup Parallel and Distributed Systems Group Delft University of Technology The Netherlands TU.
1 Welkom. Gezondheid bij SABIC Innovative Plastics We dachten dat we het goed deden, maar… Henri Hendrickx Manager SABIC-IP Arbodienst / Medical Lead.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August I think I have freedom of speach For many this is beyond the reach Many women have still no voice.
Paragraph 2.7. In paragraph 2.2: William II became Stadtholder, and the war against Spain ended in The Republic was now a separate country.
ITACA project Expertmeeting Duurzame Mobiliteit in Brabant Tilburg, 21 juni 2011.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Titel Spreker Datalekken in Cyberspace Hans Henseler FLITS bijeenkomst NVvIR 13 oktober 2011, Den Haag.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Slide 1, De Talentmagneet 29 november 2012 | Marije van der Vlis De Talentmagneet Marije van der Vlis 29 november 2012.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
AOPA KNVvL 1 Safety Management System (SMS) The Basics Paul van den Berk AOPA KNVvL Lelystad.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Ecodesign (2009/125/EC)
TRENDS and impact on your Business
1© GfK 2014 | Presentatie ANVR congres 2014 | 14 November 2014 UW KLANT KOOPT (STEEDS) MEER BIJ EEN ANDER! Marco Wolters 14 november 2014 Connecting customers.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Brian P. Godor, MA Leaning and Innovation Center Avans University of Applied Sciences What Motivates Our Students?
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Transcript van de presentatie:

 Co2 en de auto-industrie Blik op de toekomst *connectedthinking Bart Vanham

Toekomst?

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 3 Trends in de automobielsector Mondiale CO 2 -uitstoot en aandeel per sector CO 2 in het wegtransport?

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 4 Trends in de automobielsector Het EU beleid inzake de klimaatsverandering is gebaseerd op 3 peilers: Overeenkomst met de auto-industrie (125g Co2/km tegen 2015) Etiketteringsrichtlijn en consumenteninformatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot van wagens Beïnvloeding van consumentengedrag door autobelastingen als beleidsinstrument te hanteren CO 2 en de autoindustrie

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 5 Trends in de automobielsector Source: PwC Automotive Institute and R.L. Polk NB:Polk methodology is based on vehicles sold in EU; PwC’s based on vehicles built in EU Waar staan we vandaag? Europe’s embattled mainstream manufacturers finally have some upside potential PwC EU average for 2006: 166g/km CO 2 Emissions by Brand 2005 & 2006 (g/km) Automakers with significant exports Saab and Volvo: flex-fuel focus for CO 2 reduction Target

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 6 Trends in de automobielsector Effect van verbetering van technologie smelt door vraag van de markt en richtlijnen CO 2 Reduction End-of-life directive Vehicle content Emissions Premium brands Pedestrian safety Consumer tastes Vehicle weight Vehicle upsizing Focus nu op CO 2 reductie, maar in de laatste decenia veel energie in voldoen aan richtlijnen die gewicht aan de voertuigen toevoegden en negatief effect hadden op brandstofverbruik. Ook de markt trends hebben het positieve effect van brandstofbesparende technologie negatief beïnvloed.

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 7 Trends in de automobielsector WELKE STAPPEN TE NEMEN? The Ricardo roadmap Ricardo studie in 2004 heeft de stappen in kaart gebracht nodig om van fosiele brandstof naar alternatieve energiebronnen over te schakelen voor voertuigen. De 25% CO 2 reductie van 161g/km in 2005 tot 130g/km in 2012 is mogelijk in 3 stappen aan een netto kost van net over £2,000 (€2,955). 1351kg1365kg1345kg1327kg1381kg Stop-start on 12V system Engine technology Vehicle weight Stop-start on 42V/12V, regen. braking Mild hybrid Parallel hybrid Engine size: 1.9LTD to 1.4L TD Source: “Carbon to Hydrogen” Roadmaps for Passenger Cars Ricardo Consulting Engineers

Bereidheid, meerprijs tussen € 0 and € 2,000 11% Bereidheid zelfs indien meerprijs hoger dan € 2,000 6% Geen bereidheid om hybride te rijden 69% Bereidheid maar enkel indien geen meerprijs 10% Bereidheid zonder prijsindicatie 4% Wat is dan het echte probleem? Bron: “The Automotive Industry and Climate Change” – PwC September 2007

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 9 Trends in de automobielsector “We must influence the market, not simply supply it with vehicles that people don’t want to buy.” DCX CEO Dieter Zetsche Consumentengedrag moet wijzigen!!!! Renault Electric Vehicles  Succession of low-selling electric vehicles  2002 electric Kangoo only sold 151 units. Audi Duo  Plug-in parallel hybrid introduced 1997  60 units sold VW Lupo 3L  High-tech weight and fuel saving technology  Positive initial response, but ultimate market iimited Opel Corsa Eco  115g/km car. Same price as standard Corsa 1.0L  Low sales due to trans., tyres and performance VW Golf CityStromer  Pure electric MK III Golf  High cost and lower performance vs standard Golf saw <150 sold. Fiat Seicento Elettra  1998 electric Seicento  Same issues as the Golf saw only 294 made over a four year period.

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 10 Trends in de automobielsector Consumentengedrag moet veranderen!!!! Marketing van milieuvriendelijke technologie en voertuigen Groen is in!!!!! De overheid als regulator via autobelastingen!? Etiketteringsrichtlijn en consumenteninformatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot van wagens Autobelastingen en subsidies als beleidsinstrument

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 11 Trends in de automobielsector Voorstel (d.d. 5 juli 2005) was het resultaat van de Europese Commissie’s white paper en van de publieke consultatie van 2004 Implementatie van een belastingstructuur die is gelinkt aan de CO2- uitstoot, met het doel ten minste 25% van de totale opbrengsten van de registratie- en jaarlijkse verkeersbelasting door de CO2-parameter te laten genereren tegen 31 december 2008 en 50% tegen 31 december Beoogde implementatiedatum van het voorstel: 31 December 2006!!! Stand van zaken: GEEN AKKOORD TUSSEN DE LIDSTATEN! Europese autobelasting: Voorstel van de Europese Commissie

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 12 Trends in de automobielsector Implementatie van C02 parameters in de Belgische autobelastingen België Solidariteitsbijdrage voor bedrijfswagens op basis van CO2-uitstoot Aftrek van autokosten voor directe belastingen op basis van CO2-uitstoot Korting op factuur voor wagens met lage CO2-uitstoot en roetfilter

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 13 Trends in de automobielsector België Wat na de regeringsvorming in België? Elk partijprogramma bevat groene autofiscaliteit Enkele maatregelen met stip: -Verkeersbelasting op basis van Co2 uitstoot? -Verschrotingspremie ? -Vergroening van de belasting op voordelen van alle aard wagens privé-gebruik van de firmawagens? Implementatie van CO2 parameters in de Belgische autobelastingen

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 14 Trends in de automobielsector Wat kunnen (moeten) we vandaag reeds doen? Ecologisch bewustzijn bij gebruik van wagen: -Korte afstanden: alternatieven? -Eco-driving: Anticiperen in verkeer Airco Bandenspanning Ecologie mede als beslissingsfactor bij aanschaf nieuwe(re) wagen

PricewaterhouseCoopers Oktober 2007 Slide 15 Trends in de automobielsector Conclusie Groen is de focus !!!!! Technologie: -Beschikbaar -Extra prijs te betalen Consumentenvraag: -Hoogstwaarschijnlijk geen Europese CO2 autobelasting -België via subsidies stimuleren en via belastingen bestraffen Consumentengedrag: -Beïnvloeden via reclame: Groen is in! en “portefeuille” -Ecologisch bewustzijn bij gebruik van wagen: Zijn er alternatieven? Eco-driving

Toekomst!

Contact Bart Vanham Director Leader Indirect Tax Automotive Team Tel: Fax: