Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

De zin en onzin van Mobiliteitsmanagement Verkeer.advies Klimaatbeurs 8 april 2004.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Programma informatieavond Kromhout
Buurtbijeenkomst Diakonessenhuis
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Inventarisatieronde planaanbod 2005 Presentatie voor de regiocommissie WSV op 25 januari 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkeersplan Binnenstad
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Stationsomgeving - 29 juni
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
AANLOOPHAVEN VLIELAND
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Kabels en leidingen nabij watergangen
2 juli 2012 Upgraden Martini Trade Park Parkeren.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
Herontwikkeling Industrieterrein Amerongen
De duurzame HAN …de ambitie waarmaken…. Opbouw presentatie Feiten en cijfers Wat is nu duurzaamheid Investeren in duurzaamheid Duurzame Mobiliteit.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
MCH/Antoniushove: Henk van Veen
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Wijkontsluiting stationskwartier
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Spoorzone, ambitie-niveau
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
Een FOBA kliniek In het kader van: “Het initieel ontwerp” (BK6100R)
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Succesvol fietsparkeerbeleid
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Het Parkeren Uitgelicht Modellenstudie Koningshoek Themaraad Maassluis 27 oktober 2009 Deel 1.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Informatieavond Badhuisplein
Klankbordsessie 2 december 2015
Nationaal Parkeercongres 2017
Marktconsultatiedag 29 november
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
INFORMATIE-BIJEENKOMST 5 oktober 2017
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Bedrijfshuisvesting in Meierijstad
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Transcript van de presentatie:

Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC 21 april 2010 Mattijs Maris Milieu Programma Manager Academisch Medisch Centrum Amsterdam

Inhoud Aanleiding en vraagstelling Onderzoeksopzet Uitkomsten onderzoek Toekomstige ontwikkelingen Conclusies Vervolg

Aanleiding Mobiliteitsbeleid AMC Milieuvergunning verbetering milieuprestatie duurzaam vervoersbeleid Actualisatie bestemmingsplan Effecten locatie-ontwikkeling Inventarisatie gebruik parkeerterreinen Inzicht sluiproute

AMC Amsterdam Zuid Oost NS BUS Metro Amsterdam A2 Haarlem A9 Diemen - Amersfoort

7.200 medewerkers – 6.000 FTE in AMC P5 P2 P3 P1 P4 P6 Enkele cijfers: 450.000 m2 BVO 7.200 medewerkers – 6.000 FTE in AMC derden op terrein ~ 800 werknemers 2.300 studenten 400.000 polibezoeken per jaar 200.000 verpleegdagen per jaar

Onderzoeksopzet AMC-brede betrokkenheid: Huisvesting, Parkeerbeheer, Milieu, Voorlichting, etc. Bureau aanbesteed: Goudappel Coffeng

Onderzoeksopzet Enquêtes en tellingen Mechanische verkeerstellingen Parkeerdrukmetingen

Onderzoeksopzet Aansluiting bij 1997 en 2002 onderzoeken Enquêtes: Zeer kort, alleen herkomst en vervoerkeuze (Bijna) alle uit-/ingangen Aankondiging via Intranet en Internet Tellingen: 1 week mechanische telslangen Strategisch geschikte plaatsen

Onderzoeksopzet Parkeerdrukmetingen: Eén dag, gelijktijdig met enquêtes Parkeercapaciteit over de dag Parkeerduur per terrein Omloopsnelheid parkeerplaatsen per terrein

Uitkomsten onderzoek: Vervoerwijzekeuze

Vervoermotieven

Vervoerwijze naar herkomst (werknemers) Auto: ± 50% Zuid en ZO

Verkeersstromen per uur (weekdag - gemiddelde)

Verkeersstromen per dag AMC: 10.000 motorvoertuigen/etmaal 10% zwaarder transport; leveranciers, bussen Dinsdag drukste dag Enquêtedag representatief

Bevindingen onderzoek AMC zeer goed bereikbaar met alle vervoersopties Vrijwillige vervoerkeuze is al(lang) gemaakt Gebruik OV sterk toegenomen – corridors A2 en A8 Werknemers van dichtbij – autogebruik hoog Afname fiets gebruik vanuit directe omgeving Patiënten en bezoekers overwegend met de auto Weinig ‘oneigenlijk’ gebruik parkeerterreinen AMC-ring weinig gebruikt als sluiproute

Parkeerbehoefte (weekdag – gemiddelde) kort parkeren, hoge omloopsnelheid lang parkeren, grootste capaciteit

Toekomstige ontwikkelingen Bouwplannen rond AMC (≃ 2025) 100.000 m2 inbreiding 200.000 m2 uitbreiding rond Monoliet revitalisatie bedrijventerreinen Amstel III Gevolg, toename: medewerkers, bezoekers, parkeerbehoefte, vervoerstromen.

Ontwikkeling parkeerbehoefte Huidige situatie: 3.400 pp Waarvan op tijdelijke terreinen 1.500 pp Locatieontwikkeling zonder norm: 6.000 pp Nieuwbouw volgens Amsterdamse norm 1 pp per 5 werknemers: 5.000 pp Nieuwbouw èn bestaand volgens Amsterdamse norm 1 pp per 5 werknemers: 4.100 pp

Enkele conclusies AMC heeft veel gedaan op vervoersmanagement Eerste focus op medewerkers: beter stuurbaar Mobiliteitsbeleid = Mobiliteitsmanagement & Parkeerbeleid Maatregelen èn Marketing Nadere uitwerking: Fietsvervoer en -voorzieningen Voor- en natransport AMC-terrein (ook toekomst) OV verbeteren vanuit enkele corridors en aansluitingen Gedifferentieerd vervoersbeleid Arbeidsvoorwaardelijke sturingsmogelijkheden Besluitvorming over toekomstige parkeervoorziening Informatievoorziening OV → alle doelgroepen

Mobiliteitsmanagement en Parkeerbeleid Vervolg Mobiliteitbeleid AMC: 2010 2011 V&V Onderzoek Beleidsontwikkeling Implementatie >>>>>>>>>> & uitwerken concrete maatregelen en kansen Mobiliteitsmanagement en Parkeerbeleid Beleidsontwikkeling Werkgroep Duurzaam Werkgroep HRM Werkgroep Locatie