Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC 21 april 2010 Mattijs Maris Milieu Programma Manager Academisch Medisch Centrum Amsterdam
Inhoud Aanleiding en vraagstelling Onderzoeksopzet Uitkomsten onderzoek Toekomstige ontwikkelingen Conclusies Vervolg
Aanleiding Mobiliteitsbeleid AMC Milieuvergunning verbetering milieuprestatie duurzaam vervoersbeleid Actualisatie bestemmingsplan Effecten locatie-ontwikkeling Inventarisatie gebruik parkeerterreinen Inzicht sluiproute
AMC Amsterdam Zuid Oost NS BUS Metro Amsterdam A2 Haarlem A9 Diemen - Amersfoort
7.200 medewerkers – 6.000 FTE in AMC P5 P2 P3 P1 P4 P6 Enkele cijfers: 450.000 m2 BVO 7.200 medewerkers – 6.000 FTE in AMC derden op terrein ~ 800 werknemers 2.300 studenten 400.000 polibezoeken per jaar 200.000 verpleegdagen per jaar
Onderzoeksopzet AMC-brede betrokkenheid: Huisvesting, Parkeerbeheer, Milieu, Voorlichting, etc. Bureau aanbesteed: Goudappel Coffeng
Onderzoeksopzet Enquêtes en tellingen Mechanische verkeerstellingen Parkeerdrukmetingen
Onderzoeksopzet Aansluiting bij 1997 en 2002 onderzoeken Enquêtes: Zeer kort, alleen herkomst en vervoerkeuze (Bijna) alle uit-/ingangen Aankondiging via Intranet en Internet Tellingen: 1 week mechanische telslangen Strategisch geschikte plaatsen
Onderzoeksopzet Parkeerdrukmetingen: Eén dag, gelijktijdig met enquêtes Parkeercapaciteit over de dag Parkeerduur per terrein Omloopsnelheid parkeerplaatsen per terrein
Uitkomsten onderzoek: Vervoerwijzekeuze
Vervoermotieven
Vervoerwijze naar herkomst (werknemers) Auto: ± 50% Zuid en ZO
Verkeersstromen per uur (weekdag - gemiddelde)
Verkeersstromen per dag AMC: 10.000 motorvoertuigen/etmaal 10% zwaarder transport; leveranciers, bussen Dinsdag drukste dag Enquêtedag representatief
Bevindingen onderzoek AMC zeer goed bereikbaar met alle vervoersopties Vrijwillige vervoerkeuze is al(lang) gemaakt Gebruik OV sterk toegenomen – corridors A2 en A8 Werknemers van dichtbij – autogebruik hoog Afname fiets gebruik vanuit directe omgeving Patiënten en bezoekers overwegend met de auto Weinig ‘oneigenlijk’ gebruik parkeerterreinen AMC-ring weinig gebruikt als sluiproute
Parkeerbehoefte (weekdag – gemiddelde) kort parkeren, hoge omloopsnelheid lang parkeren, grootste capaciteit
Toekomstige ontwikkelingen Bouwplannen rond AMC (≃ 2025) 100.000 m2 inbreiding 200.000 m2 uitbreiding rond Monoliet revitalisatie bedrijventerreinen Amstel III Gevolg, toename: medewerkers, bezoekers, parkeerbehoefte, vervoerstromen.
Ontwikkeling parkeerbehoefte Huidige situatie: 3.400 pp Waarvan op tijdelijke terreinen 1.500 pp Locatieontwikkeling zonder norm: 6.000 pp Nieuwbouw volgens Amsterdamse norm 1 pp per 5 werknemers: 5.000 pp Nieuwbouw èn bestaand volgens Amsterdamse norm 1 pp per 5 werknemers: 4.100 pp
Enkele conclusies AMC heeft veel gedaan op vervoersmanagement Eerste focus op medewerkers: beter stuurbaar Mobiliteitsbeleid = Mobiliteitsmanagement & Parkeerbeleid Maatregelen èn Marketing Nadere uitwerking: Fietsvervoer en -voorzieningen Voor- en natransport AMC-terrein (ook toekomst) OV verbeteren vanuit enkele corridors en aansluitingen Gedifferentieerd vervoersbeleid Arbeidsvoorwaardelijke sturingsmogelijkheden Besluitvorming over toekomstige parkeervoorziening Informatievoorziening OV → alle doelgroepen
Mobiliteitsmanagement en Parkeerbeleid Vervolg Mobiliteitbeleid AMC: 2010 2011 V&V Onderzoek Beleidsontwikkeling Implementatie >>>>>>>>>> & uitwerken concrete maatregelen en kansen Mobiliteitsmanagement en Parkeerbeleid Beleidsontwikkeling Werkgroep Duurzaam Werkgroep HRM Werkgroep Locatie