Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Stil en skjin farre. Stil en skjin farre Stil en skjin farre.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen.
7.2: Duurzaam wonen en werken. Duurzame huizenbouw FSC gekeurd hout gebruiken Voor rioleringsbuizen en regenpijpen hergebruikt PVC gebruiken Het huis.
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
Smart grids Als er slimme netten zijn, moeten er ook domme netten zijn (?) Lezing broodje energie 28 januari 2010 Kees Iepema.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Gemaakt door Noah en Siddhart
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept
Duurzame ontwikkeling: geschiedenis & toekomst van een wazig begrip
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
Elektrisch op vakantie! Gemaakt door: Jannes sabrina Hanane anne.
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Energie.
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
WELKOM 3 december Volvo V60 Plug-in Hybrid Een samenwerking tussen de Volvo Car Corporation en Vattenfall, de Zweedse leverancier van elektriciteit.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Welke energiebronnen op aarde zijn beperkt?
De Turbine-elektrische auto
Duurzame energie.
Sustainable nutrition L.Reijnders. Wat is sustainability (duurzaamheid)? Nauw verbonden met: stationary- of steady- state economy (=economy in equilibrium.
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
Jeroen van Doorn Tesla Motors Duurzame mobiliteit.
De juiste oplossing voor een schoon milieu.  Energie opwekken uit  Zonlicht  Waterkracht  Wind  Biomassa.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Energieomzettingen Ida van Noord 2A Wat is energie? Iets dat een levend wezen of machine nodig heeft om iets te kunnen doen. Verschillende soorten.
1 © Mijnwater BV april 2016 Louis Hiddes – directeur Mijnwater B.V. Smart Cities : Lage temperatuur warmtenetwerken Mijnwater.
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
Auto’s Door Vincent :. Auto’s Door Vincent :
Inleiding De voordelen De mechaniek Het design Vormgeving juiste keus!
Aardolie, aardgas, bruinkool en steenkool worden ook ‘fossiele brandstoffen’ genoemd. De fossiele brandstoffen zijn in de loop van miljoenen jaren ontstaan.
ELEKTRISCHE AUTO’S DOEN DURF OF DE WAARHEID. ONDERSCHEID MAKEN HET WAPEN VAN WOUDENBERG l 30 MEI 2013 Hybride Volledig Elektrisch Plug-in Hybrid.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Energieopwekking Charley, Quinten, Thomas, Suzie
Thema 2 Werk en Energie.
Verdelen van kosten in slimme netten
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
Derde generatie warmtelevering
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
De toekomst van het milieu
Les 5 Duurzame energie Deel 1
Energie voor je leerlingen
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De toekomst van het milieu
Energie in de toekomst Natuurkunde Overal 2HAVO/VW0
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Zero emissie personenvervoer
Bijtelling Aantal privé kilometers
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Duurzaamheid Matthijs en Joshua.
Smart grids Een filosofische verkenning naar de elektrische infrastructuur van de duurzame samenleving Dr. Maarten J. Verkerk.
Transcript van de presentatie:

Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties L. Reijnders

Een zeer korte geschiedenis (1) Gouden tijd elektrische auto: 1880-1925 Eerste demonstratie regeneratief remmen: 1887 Uitwisselbare batterijen: sinds 1895 Eerste hybride: 1900

Een zeer korte geschiedenis (2) Na 1925: nauwelijks elektrische privé auto’s, wel aanmerkelijk aandeel stedelijke dienstverlening Sinds 1965 : diverse mislukte pogingen om privé elektrische auto’s te herintroduceren bijv. Electric & Hybrid Vehicle Act (1976, USA): ‘all-electric car economy in 2000’ 1997: Toyota Prius

‘Bottlenecks’ elektrisch rijden (1) Technisch: -‘batterijen’ -net voor opladen

‘Bottlenecks’ elektrisch rijden (2) Belangrijkste bottle-necks zijn sociaal/cultureel-economisch: Kosten auto & energie Status elektrisch rijden Rijgedrag/Rijcultuur Arrangementen rond opladen Tegenstand ‘verliezers’

Vooruitzicht (1) Belangrijke hulp: hoge olieprijs Kansrijkste volgende stap gezien bottlenecks: ‘plug-in’ hybride

Vooruitzicht (2): plug-in hybride Vanwege energie-efficiency meest interessant: diesel-hybride Massamarkt waarschijnlijk ‘mission impossible’ tenzij: Plug-in rijden financieel aantrekkelijk wordt gemaakt US: belastingvoordeel ~ $ 3000/auto; doel: 106 plug-ins op de weg in 2015 Elektriciteit ‘tanken’ gemakkelijk is

Milieuprestatie volledig elektrisch rijden bij ‘business as usual’ (1): broeikasgassen Geschatte levenscyclusemissie nu (inclusief infrastructuur) (in g CO2eq/km): Gemiddelde conventionele auto: ~ 200 - 210 Elektrische auto: ~ 140 (vooral dankzij energie efficiency) Verschuift in toekomst door scherpere CO2 emissie- eisen aan conventionele auto, meer onconventionele olie & groter aandeel kolencentrales verwachte lage prijzen CO2 emissie handel Verschil in CO2 emissie tussen conventioneel & elektrisch neemt vermoedelijk af

Milieu & meer elektrisch rijden bij ‘business as usual’ (2) Lokale milieukwaliteit verbetert Meer problematisch afval bij elektrisch rijden (vooral door kolen- & kerncentrales) Minder uitstoot verzurende stoffen Elektrisch rijden niet duurzaam maar duurzamer

Klimaatprestatie bij strategie gericht op sterke vergroting aandeel duurzame energie (1) Klimaatvoordeel verstoken hout uit duurzaam beheerd bos in centrales boven vloeibare & gasvormige biobrandstoffen Groot klimaatvoordeel bij stroom uit zon & wind ‘Kopenhagen’, China & oliemarkt helpen duurzame energie

Klimaatprestatie bij strategie gericht op sterke vergroting aandeel duurzame energie (2) Extra interessant omdat met slimme netten auto’s veelal buiten de piek geladen kunnen worden, en in de piek stroom kunnen leveren (‘mobile smart grid’) Maar: Nederland nu 22 in EU qua % ‘duurzame energie’ & dat nog dankzij creatief boekhouden t.a.v. vuilverbranders

Lange termijn (aantal decennia): Wanneer afgewentelde kosten integraal worden doorberekend: Zon & wind door marktkrachten snel belangrijkste energiebronnen Brandstofgebruik waarschijnlijk beperkt tot een bescheiden hoeveelheid waterstof. Elektromotor dan aantrekkelijkste vorm van tractie