Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties L. Reijnders
Een zeer korte geschiedenis (1) Gouden tijd elektrische auto: 1880-1925 Eerste demonstratie regeneratief remmen: 1887 Uitwisselbare batterijen: sinds 1895 Eerste hybride: 1900
Een zeer korte geschiedenis (2) Na 1925: nauwelijks elektrische privé auto’s, wel aanmerkelijk aandeel stedelijke dienstverlening Sinds 1965 : diverse mislukte pogingen om privé elektrische auto’s te herintroduceren bijv. Electric & Hybrid Vehicle Act (1976, USA): ‘all-electric car economy in 2000’ 1997: Toyota Prius
‘Bottlenecks’ elektrisch rijden (1) Technisch: -‘batterijen’ -net voor opladen
‘Bottlenecks’ elektrisch rijden (2) Belangrijkste bottle-necks zijn sociaal/cultureel-economisch: Kosten auto & energie Status elektrisch rijden Rijgedrag/Rijcultuur Arrangementen rond opladen Tegenstand ‘verliezers’
Vooruitzicht (1) Belangrijke hulp: hoge olieprijs Kansrijkste volgende stap gezien bottlenecks: ‘plug-in’ hybride
Vooruitzicht (2): plug-in hybride Vanwege energie-efficiency meest interessant: diesel-hybride Massamarkt waarschijnlijk ‘mission impossible’ tenzij: Plug-in rijden financieel aantrekkelijk wordt gemaakt US: belastingvoordeel ~ $ 3000/auto; doel: 106 plug-ins op de weg in 2015 Elektriciteit ‘tanken’ gemakkelijk is
Milieuprestatie volledig elektrisch rijden bij ‘business as usual’ (1): broeikasgassen Geschatte levenscyclusemissie nu (inclusief infrastructuur) (in g CO2eq/km): Gemiddelde conventionele auto: ~ 200 - 210 Elektrische auto: ~ 140 (vooral dankzij energie efficiency) Verschuift in toekomst door scherpere CO2 emissie- eisen aan conventionele auto, meer onconventionele olie & groter aandeel kolencentrales verwachte lage prijzen CO2 emissie handel Verschil in CO2 emissie tussen conventioneel & elektrisch neemt vermoedelijk af
Milieu & meer elektrisch rijden bij ‘business as usual’ (2) Lokale milieukwaliteit verbetert Meer problematisch afval bij elektrisch rijden (vooral door kolen- & kerncentrales) Minder uitstoot verzurende stoffen Elektrisch rijden niet duurzaam maar duurzamer
Klimaatprestatie bij strategie gericht op sterke vergroting aandeel duurzame energie (1) Klimaatvoordeel verstoken hout uit duurzaam beheerd bos in centrales boven vloeibare & gasvormige biobrandstoffen Groot klimaatvoordeel bij stroom uit zon & wind ‘Kopenhagen’, China & oliemarkt helpen duurzame energie
Klimaatprestatie bij strategie gericht op sterke vergroting aandeel duurzame energie (2) Extra interessant omdat met slimme netten auto’s veelal buiten de piek geladen kunnen worden, en in de piek stroom kunnen leveren (‘mobile smart grid’) Maar: Nederland nu 22 in EU qua % ‘duurzame energie’ & dat nog dankzij creatief boekhouden t.a.v. vuilverbranders
Lange termijn (aantal decennia): Wanneer afgewentelde kosten integraal worden doorberekend: Zon & wind door marktkrachten snel belangrijkste energiebronnen Brandstofgebruik waarschijnlijk beperkt tot een bescheiden hoeveelheid waterstof. Elektromotor dan aantrekkelijkste vorm van tractie