Ouderavond Profielkeuze TTO
Agenda De 4 profielen De keuzebegeleiding in TTO 3 Qompas profielkeuze pauze Tweede fase VWO, keuzes per profiel TTO 4 vs VWO 4 Na TTO 4 vragen
4 profielen cultuur en maatschappij (CM) sociale sector, onderwijs, kunst, cultuur, talen en geschiedenis economie en maatschappij (EM) planning en economie handel, management bij overheid en bedrijf, communicatie en toerisme natuur en gezondheid (NG) medisch, biologisch, landbouw, natuur en milieu natuur en techniek (NT) exacte studies en techniek
De keuzebegeleiding in TTO 3 jaarprogramma nov Profiel keuzedag 1 dec - mrt Qompas profielkeuze methode feb Profielkeuzedag 2 mrt Advies vakdocenten Mentorgesprekken 15 apr Definitieve profielkeuze juni Overgangsvergadering
Profielkeuzedag 1 Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Analyse persoonlijkheidskenmerken Fysieke mogelijkheden Kwaliteiten Motivatie Waarden
U bent belangrijk Leerlingen zeggen van niet, maar …… uw voorbeeld en uw mening tellen heel zwaar
Profielkeuzedag 2 Ouderpresentaties beroepen Voorlichting nieuwe vakken (M&O, NLT) Informatie over de profielen Voorlopige profielkeuze invullen
Adviezen - Gesprekken Advisering vakdocenten Naast cijfers ook adviezen Twijfel- of negatief advies: in gesprek! Voorspellende waarde is groot Mentorgesprek op basis van alle gegevens 14 april- definitieve profielkeuze
Hoe niet kiezen! mijn vriend(in) doet dat ook die leraar staat me niet aan ik heb geen zin in vakken waar ik hard voor moet werken alleen een profiel met veel exacte vakken is waardevol ik wil graag NT kiezen, maar daarvoor ben ik niet goed genoeg. Ik wil niet naar de Havo, dus kies ik maar een ander profiel.
Hoe dan wel kiezen? welke vakken vind ik leuk? in welke vakken ben ik goed? wat wil ik na het eindexamen? wat voor mogelijkheden zijn er allemaal? wat voor risico's loop ik als ik "verkeerd" kies?
www.qompas.nl
Een online methode Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken. Leerlingen kunnen zowel thuis als op school inloggen via internet. Altijd actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen. Leerlingen leggen een persoonlijk online dossier aan. Inzichtelijk voor decanen en mentoren. Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol.
Opbouw van het programma Alle onderdelen zijn met elkaar verbonden. Leerling volgt een persoonlijk stappenplan langs deze onderdelen.
Test jezelf Het onderdeel ‘Test jezelf’ bevat 5 tests: De schoolvakken capaciteitenvragenlijst De schoolvakken belangstellingsvragenlijst De interessetest De profielkeuzetest De competentietest Inclusief 360-graden-feedback
Mijn dossier Het digitale loopbaandossier van de leerling bestaat uit de volgende onderdelen: Bewaarmap Lesbrief Stappenplan Groepsopdrachten Einddossier Nieuw print screen met tabje Stappenplan
Het einddossier Het einddossier vormt de voorlopige profielkeuze van de leerling. Het is de basis voor het gesprek met decaan/mentor, waarna de definitieve keuze volgt.
Uw actieve rol als ouder(s)/verzorger(s) Invullen van de competentietest. Bespreken en ondertekenen van geprinte documenten. Vragen naar de voortgang van het stappenplan.
pauze
tweede fase vwo gemeenschappelijk deel profieldeel vrije deel 3 vakken (Ne, Eng, + taal) ANW, CKV/KCV, BO, L&M, LOB profieldeel 4 vakken profielwerkstuk vrije deel 1 vak
natuur en techniek algemene deel profieldeel vrije deel Nederlands Engels Frans/Duits/Latijn/Grieks CKV/KCV profieldeel wiskunde B scheikunde natuurkunde natuur-leven-technologie (NLT) vrije deel kunstvak, economie, geschiedenis, biologie, aardrijkskunde gymnasium – taal
natuur en gezondheid algemene deel profieldeel vrije deel Nederlands Engels Frans/Duits/Latijn/Grieks CKV/KCV profieldeel wiskunde A/wiskunde B biologie scheikunde aardrijkskunde/natuurkunde vrije deel kunstvak, economie, geschiedenis, natuur-leven-technologie, aardrijkskunde, natuurkunde gymnasium – taal
economie en maatschappij algemene deel Nederlands Engels Frans/Duits/Latijn/Grieks CKV/KCV profieldeel wiskunde A geschiedenis economie aardrijkskunde/management & organisatie gymnasium – Frans/Duits vrije deel biologie, kunstvak, aardrijkskunde, management & organisatie gymnasium – taal
cultuur en maatschappij algemene deel Nederlands Engels Frans/Duits/Latijn/Grieks profieldeel wiskunde C/wiskunde A geschiedenis economie/aardrijkskunde kunst beeldend/kunst muziek gymnasium – Frans/Duits/Grieks/Latijn vrije deel management & organisatie, biologie economie, aardrijkskunde gymnasium – kunstvak, taal
IB-MYP – extra’s in tto4 Design Technology Personal Project vakken in het Engels Economics, Geography, History General Science, Chemistry, Physics Visual Arts, Culture&Arts, PE
IB-MYP – extra’s in tto4 Biology extra in CM, EM en NT General Science = ANW + biologie Visual Arts extra in (CM), EM, NG en NT evt. Humanities extra in NG en NT Economics/Geography/History nog keuzes van tto4 naar vwo5
beperkingen t.o.v. vwo4 geen Frans én Duits geen M&O bij NG of NT geen kunst muziek in tto4 (keuze wel mogelijk) Grieks én Latijn?
en na TTO4? VWO 5 met definitief profiel VWO 5 + IB-DP English (English A2) IB-Diploma van ISG
Vragen ?