1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
De basisidee is dat kleinkinderen de basisvaardigheden van computer, internet en leren aan (hun) grootouders. 2
3 Het project: –Partners: Vlaanderen (Gezinsbond & CVO) - Italië - Kroatië - Litouwen - Portugal –Projectidee: digitaal analfabetisme - intergenerationeel –Uitwerking: 1 voorbereidende sessie kleinkinderen 3 gratis trainingssessies –Men kan nadien zelfstandig blijven oefenen via de G&G website rubriek Internettraining
4 Een Europees project: -okt. 2011: Pasian di Prato (Italië): kick off
Gezinsbond gewest Kortrijk & CVO Waregem: vertaling & verspreiding van dit Grundtvigproject in Vlaanderen. Eind mei 2012: meeting met Italië, Kroatië en Litouwen in Vlaanderen: ervaringen uitwisselen. Daarna (tot juni 2013): tegenbezoeken en verdere verfijning van het project a.d.h.v. uw feedback! 5
april-mei 2012: try-out in Waregem 6
Grootouders + eigen kleinkinderen (2 echtparen!) 7
8 april-mei 2012: try-out in Waregem Grootouders + internen VTI
Verslagen in de pers 9
Praktische organisatie: 1 voorbereidende sessie kleinkinderen (met een vertegenwoordiger van het project) 3 oefensessies G&G (met eigen mensen) 1.Basishandelingen 2.Zoeken van informatie op het internet 3.Gebruik van 10
Voorbereidende sessie kleinkinderen 11
12 De 3 oefensessies op + handleidingen 1.Basishandelingen: Starten/afsluiten, gebruik muis, toetsenbord 2.Zoeken van informatie op het internet: Zoeken op gekende website of via Google 3.Gebruik van Aanmelden bij G-mail, lezen, schrijven, versturen, verwijderen, adresboek…
1.Basishandelingen: bv. 13
2. Zoeken van informatie op het internet: bv. 14
Via de handleiding, ev. aangepast aan de locatie: 15
3. Gebruik van bv. 16
17 Promotie, follow-up & feedback –Promotie maken –Feedback: evaluatieblad –Follow-up: Oefenmogelijkheden voor deelnemers Verwijzen naar aangepaste cursussen Kleinkind als junior computerassistent…
Promotie: folders, affiches, pers, … 18
19 Feedback
Follow-up: wat na de 3 sessies? –Oefenmogelijkheden voor deelnemers een extra oefensessie (ev. zonder kleinkinderen) voorzien men kan zelfstandig blijven oefenen met het materiaal dat staat op onder Internettrainingwww.geengee.eu openbare computerruimtes: openingsuren geven –stadswinkels –openbare bibliotheken –OC’s en dienstencentra –Verwijzen naar aangepaste cursussen informatica voor senioren in de omgeving 20
Meerwaarde voor de cursist: –Geschikt voor heterogene groepen: 1 op 1 onderwijs; –Laaggemotiveerde cursisten: reeks is gratis & heel kort; –Motivatie verhogend: (familiale) band met ‘lesgever’; –Duurzaamheid van het leerproces: contact met kleinkind-lesgever; 21
Meerwaarde voor de opleider (1): –Zin voor initiatief: zoektocht naar cursisten / naar de cursist toe gaan… –Ruime uitwisseling van ervaringen met Europese partners: nieuwe methoden in verschillende landen vanuit een ander perspectief: vb. Portugal --> computerles voor senioren wordt gecombineerd met relaxatie-oefeningen (yoga) –Internationale uitstraling van de activiteiten van een school –uitwisseling van kennis, software en presentatietechnieken onder de verschillende partners 22
Meerwaarde voor de opleider (2): –zoeken naar nieuwe samenwerkingsvormen buiten het onderwijs (CVO -Gezinsbond). Verschillende entiteiten beogen vaak dezelfde doelen: levenslang leren, mensen samenbrengen en samen zoeken naar oplossingen –een Europees platform (website, in verschillende talen ) waarop oefeningen en handleidingen worden aangeboden en waar de verschillende partners elk vanuit hun land aan samenwerken. Deze oefeningen zouden over gans Vlaanderen kunnen gebruikt worden. 23