Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Een verhaal over web 2.0. Web 2.0 & Business Consultants.
Over consumenten, gedrag en marketing
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Bart Maes 2 Marketing Communicatieve vaardigheden.
Wat is interactieve marketing?
SEEN “Sponsor Eens Een Notebook”. Wat? Notebook Probleem: voor studenten moeilijk te bekostigen Oplossing: verkoop van de vrije oppervlakte van de achterkant.
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
voor de zomervakantie tot
Round table retail: convergence consumer electronics & IT Channel Congress2005.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
H8: Distributie.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Wie bepaalt of er kwaliteit geleverd wordt? 29/09/'08 De immo-advertenties van makelaars, notarissen en particulieren, voldoen zelden aan de wettelijke.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Branche analyse Boekhandels 2014
Grip op IT.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Zelfgemaakte wafel en appelcake Groepsopdracht “Marketing” 1 e semester.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
functies detailhandel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Get the Best Copyshop and Printshop Online. Internet Copyshop in Utrecht, Nederland is een gevestigde, individuele drukkerij. Zij zijn een van de beste.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
LET’s get Social.
Een goed product maken is niet genoeg …
Welkom havo 3..
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
DMK – lesweek 10: Privacy.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Waarom HR en Marketing moeten blenden
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Het leuke van communicatie, je doet het (meestal) met een ander.
Verkoopt en handelt verkoop af
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting

Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

Hoe denkt de consument… We waren nieuwsgierig… –Onderzoek bij 480 Vlamingen –Representatief voor Vlaamse bevolking Onderzoek uitgevoerd via online survey –Uitgevoerd in mei 2004 Eerste conclusie: –Kanaalkeuze verschilt sterk van product tot product… –Kijk maar even…

GSM

Desktop PC

Portable PC

Gameconsole

GPS

Home cinema

Digitale camera

Beschrijfbare DVD

Eerste vaststelling Vandenborre versus zelfstandige: –GSM, DVD, Home Cinema Warenhuis: –Digitale camera & Game console PC shop: –PC & portable

Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

Hoe informeren mensen zich?

Traditionele marketing communicatie Gespecialiseerde informatie Online & offline contact met verkoper

Hoe informeren mensen zich? Vrienden & familie

Hoe informeren mensen zich? Promoties

En…wat is de rol van Internet in het aankoopproces van een consument?

De rol van Internet in een pre-aankoop proces

Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

Wat bepaalt de keuze voor een kanaal?

Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

Het rapport

Tevredenheid van kanalen InternetPc handelzelfstandige InternetzelfstandigePc handel zelfstandige

Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

Kanaalkeuze Afhankelijk van type product Moeilijk om te differentiëren als kanaal: –Klant wordt meer en meer prijsbewust –Hoge verwachtingen naar kanaal: service op zich haalt het amper Drie types van consumenten: –Prijs, prijs, prijs –Prijs én Service –Service

Type consumenten Laag belang aan prijs Hoog belang aan prijs Hoog belang aan service Laag belang aan service 70% ! ‘Wij willen alles’ 20% ! ‘Service!’ 10% ! ‘Prijs’

Type consumenten Laag belang aan prijs Hoog belang aan prijs Hoog belang aan service Laag belang aan service 70% ! ‘Wij willen alles’ 20% ! ‘Service!’ 10% ! ‘Prijs’

Impact Internet op verkoop in kanalen Internet heeft unieke positie als sales kanaal op zich: –Prijs –Snelheid Evolutie van naïeve naar geïnformeerde consument: –Vooral evolutie van Internet is daarbij belangrijk –De meerderheid van de mensen die komt kopen is sterk geïnformeerd –…de andere helft niet Impact voor verkopers on the field: –Naïeve koper heeft nood aan ander verhaal dan geïnformeerde koper

Vragen? Opmerkingen? 09/