1/19 Real-time transportplanning met agents Martijn Mes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Ga naar > Wegwijzer. 2 HOMEPAGE gemeenteraad Delft.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Elektrotechniek Elektrotechniek is een heel breed vakgebied.
Leer de namen van de noten 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
H1 Basis Rekenvaardigheden
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Information and Communication Technology 9 april Topologie-onderzoek met RIPE data seminar Veiligheid en Prestatie van de Internet Infrastructuur.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Workshop creatief brainstormen
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Het Management Informatie Portaal
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Management en Organisatie
Leer de namen van de noten 2
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Workshop contentstrategie
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
IJspakketten Annette Ficker Tim Oosterwijk
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011
Thema HACCP
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Marketing vandaag en morgen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Het werken met portfolio
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Welke keuze maak jij? En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te verontschuldigen…. Lucas 14:18a.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kwesties rond ict verbonden
Management Accounting Management Control
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
Optimaliseren BPV keten
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Nike Supply Chain Management
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Keuzethema: differentiatie
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Executieve functies Marije Ruben.
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

1/19 Real-time transportplanning met agents Martijn Mes

2/19 Opzet: 1.Motivatie 2.Agents 3.Vooruitzien 4.Toepassingen Deze plannings- beslissingen op elk moment kunnen maken Welk voertuig doet wanneer welke opdracht? Gekozen aanpak Real-time transportplanning met agents

3/19 Trends in transport 1: toename  Logistieke uitgaven zijn groot: 49,7 miljard euro in Nederland in 2000  Toename transportvolume: stijging invoer uit Azië van 67% tussen 1990 en 2002 Bron: De Logistieke Kracht van Nederland 2005

4/19 Trends in transpot 2: kritische klant  Bredere assortimenten  Frequente en kleinere zendingen  Internet bestellingen  Strakkere tijdsrestricties  Kortere levertijden  Rijtijdenwet  Levertijdrestricties

5/19 Trends in transport 3: druk op efficiëntie  Milieu maatregelen  Concurrentie

6/19 Trends in transport 4: toepassing ICT  Ontwikkelingen:  Internet  GPS  Elektronische markten  Als gevolg hiervan zien we een toenemende belangstelling in real-time online planning en besturing van transport  Online: via het Internet  Real-time: direct reageren op binnenkomende informatie

7/19 Motivatie  Deze trends hebben geleid tot een toenemende behoefte aan methoden voor real-time besturing van transport  Dit kan centraal of decentraal…

8/19 Centrale real-time besturing Nieuwe lading Nieuwe opdracht Vertraging Neem opdracht van andere wagen over Kan de opdracht niet op tijd leveren Hier wachten  Theoretisch beste optie  Nadelen:  Veel informatie-uitwisseling  Gevoelig voor kleine veranderingen (kleine verstoring kan effect hebben op veel voertuigen)  Rekenintensief en daardoor niet altijd in staat snel te reageren op spoedgevallen  Onafhankelijke partijen laten zich mogelijk niet centraal aansturen Nieuwe lading

9/19 Decentrale real-time besturing Kun jij me ophalen? Kun jij deze opdracht voor me doen? Ik neem de opdracht wel over Ik ga te laat komen  Multi-agent systeem  Elke speler (vracht, verlader, transporteur, voertuig) wordt vertegenwoordigd door een agent  Een agent is een intelligent en autonoom software programma dat met andere agents onderhandelt om zo zijn eigen doelen te behalen  Coördinatie?  met een veiling Ik haal je zo op

10/19 Veiling als coördinatie mechanisme Verlader heeft vervoer nodig De verlader agent start een veiling Diverse voertuig agents krijgen een uitnodiging De voertuig agents brengen een bod uit De winnaar krijgt de opdracht Transporteur MW Transporteur X

11/19 Gaat dat wel werken?  De genoemde problemen met de centrale besturing zijn in elk geval overwonnen.  Maar indien de agents kortzichtig zijn zal de multi-agent methode tot hogere kosten leiden!  Echter een centrale besturing is ook niet optimaal: je weet nooit precies wat er gaat gebeuren, dus een beslissing kan achteraf gezien (b.v. na aankomst van nieuwe orders) inefficiënt blijken.  Conclusie is dan ook…

12/19 Eisen aan het multi-agent systeem Voor een goede performance van een multi-agent besturing is het nodig intelligente, zelflerende en anticiperende strategieën te ontwikkelen voor de agents.

13/19 Dit kan op verschillende manieren  Verladers moeten bij acceptatie van een bod rekening houden met toekomstige biedingen  Transporteurs moeten rekening houden met toekomstige gebeurtenissen bij:  uitbrengen van biedingen  maken van een ritplanning  wachtstrategieën  Een voorbeeld…

14/19 Rekening houden met de toekomst… (1/3) bij het uitbrengen van biedingen Amsterdam Groningen Enschede Utrecht Eindhoven Rotterdam Stel dat de reistijden en kosten van de trajecten Enschede-Amsterdam en Enschede-Groningen gelijk zijn, bied je dan ook hetzelfde? Mogelijk krijgen we nog een opdracht op het traject Enschede-Utrecht Mogelijk is het beter om over 2 uur in Amsterdam te eindigen dan in Groningen Denk vooruit !

15/19 bij het maken van een ritplanning Amsterdam Groningen Enschede Utrecht Eindhoven Rotterdam Stel dat je een opdracht op de trajecten Utrecht-Amsterdam and Rotterdam- Eindhoven hebt gewonnen, en je bevind je momenteel in Enschede Routing: in welke volgorde bezoek je de steden? Timing: wanneer laden en lossen? Stel je de geplande laadtijd in Rotterdam uit in anticipatie op een nieuwe opdracht? 8:00 10:00 11:00 19:00 20:00 Rekening houden met de toekomst… (2/3) Denk vooruit !

16/19 bij wachtstrategieën Amsterdam Groningen Enschede Utrecht Eindhoven Rotterdam Na levering van de lading om 11:00 in Amsterdam heb je de keuze: Direct op pad te gaan naar Rotterdam (en daar ±6 uur wachten) 11:00 19:00 20:00 Wachten in Amsterdam totdat je een opdracht wint die je kan uitvoeren voor de opdracht van Rotterdam-Eindhoven, indien je geen opdracht wint voor 17:00, dan rij je alsnog leeg naar Rotterdam Rij leeg naar Utrecht in afwachting van een opdracht Utrecht-Rotterdam, indien je geen opdracht wint voor 17:00, dan rij je alsnog leeg naar Rotterdam Rekening houden met de toekomst… (3/3) Denk vooruit !

17/19 Intelligente strategieën  Dit is waar ik afgelopen 5 jaar aan heb gewerkt:  Het ontwikkelen van wiskundige methoden die intelligent, zelflerend en anticiperend gedrag van de agents ondersteunen  Het testen van deze methoden met behulp van simulatie  Zie proefschrift →

18/19 Tot slot: de toepassing  Veiling strategieën voor transporteurs en verladers in spot markets (elektronische marktplaatsen voor uitwisseling van vrachten)  Multi-agent systemen bij transporteurs (of bij verladers met een eigen wagenpark)  Samenwerkingsverbanden van transporteurs  Intern transport: b.v. een bakkerij waar robots zelfstandig allerlei transportopdrachten uitvoeren (zie proefschrift hoofdstuk 4)

19/19 Einde Martijn Mes University of Twente School of Management and Governance Operational Methods for Production and Logistics Tel