Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Begeleid zelfstandig leren
Formatief - summatief evalueren
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Dag van het afstudeeronderzoek
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren op afstand bij de Leidse Onderwijsinstellingen 4 april 2008 Praktijkopleidersdag HFL.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Richtlijnen voor de casustoets
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
KRIJG ENERGIE VAN STUDENTEN. COÖPERATIE DOMMELSTROOM WATERKRACHTCENTRALE IN DE DOMMEL BIJ SINT-MICHIELSGESTEL 250 MILJARD LITER WATER / KWH PER.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Coaching in regioleren
Begeleiding bij Werkplekleren
What is the meaning of? Student centered learning
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Samenwerken en communicatie
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005

Stelling 1 We kunnen nu reeds stellen dat het zinvol, resultaatgericht maar kritisch leren omgaan met het medium Internet één van de uitdagingen bij uitstek vormt voor zowel het secundair als het hoger onderwijs

Stelling 2 Eén van de belangrijke taken van docenten in het onderwijs zal er precies in bestaan om de studenten binnen de immense digitale hooiberg (het internet) de voor het eigen vakgebied kleine hoeveelheid echt interessante naalden te doen vinden.

Stelling 3 Binnen de context van het onderwijs met behulp van internet betekent het begrip ‘leren leren’ voor een flink deel ook leren zoeken, vinden, kritisch evalueren, selecteren en verwerken

Evolutie hogeschool Student kiest studieweg (modules) samen met coach Vrijheid van tijdstip studie en studietempo Studeren gebeurt veel thuis Student heeft PC thuis (teleleren) Student komt minder in de onderwijsinstelling Feedback op taken gebeurt via ICT Resultaten en vorderingen zijn opgeslagen in digitaal portfolio

Situaties waarin jij ICT hebt gebruikt en ervaringen ? - Opleidingen HW, lerarenopleiding en andere opleidingen - Situaties: Voorafgaand aan en na de studie Tijdens het leerproces: algemeen Tijdens het leerproces m.b.t. opleidingsonderdelen

Gebruik ICT voorafgaand aan de studie en na de studie Informatie (bv. alumni) Advies (bv. vrijstellingen, plaatsingsdienst) Diagnose (bv. leermoeilijkheden wiskunde)

ICT tijdens het leerproces – algemene informatie Collegeroosters Administratieve regelingen Handleidingen Bibliotheekcatalogi

ICT tijdens het leerproces – opleidingsonderdelen volledige cursus educatieve software oefeningen + feedback bronnen slides FAQ’s eigen materiaal van studenten (webpagina’s) bijhouden vorderingen van studenten communicatie: elektronische monitoraten, elektronische post, gespreksfora feedback op onderwijs

Taken leraar Informatiemanager Tijdsmanager Groepsmanager

Taken leraar: informatiemanager Initiator: zoekproces op gang brengen Mediator: zoekproces begeleiden Ziener en wereldburger: preselectie van informatie voor de leerling

Taken leraar: groepsmanager Begeleider via discussiegroepen, Opvoeder: communicatie op gang houden en problemen oplossen

Taken leraar: tijdsmanager Taakgerichte leertijd bewaken Leren doelgericht informatie te vergaren: nabespreking van proces van informatie zoeken

Beoordeling ICT gebruik in onderwijs Voordelen? Nadelen?

Voordelen ICT gebruik Past in informatiemaatschappij Goed voor combinatie werken en studeren Collectieve expertise van leraars kan worden benut Contacturen kunnen verminderen Besparing kosten (bv. reizen) en tijd Studeren onafhankelijk van tijd, plaats en in eigen tempo Bevordering zelfwerkzaamheid

Nadelen ICT gebruik Leerlingen meer vertrouwd met ICT dan leraars Leraars moeten samenwerken Overvloed van informatie: hoe chaotische kennis blijven beheersen? Leraars en leerlingen moeten anders leren bezig zijn Kosten ICT Beschikbaarheid ICT voor studenten thuis Technische problemen en onderhoud ICT Verarming door ‘face to face’ contact Positie leerkracht bedreigd?