Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005
Stelling 1 We kunnen nu reeds stellen dat het zinvol, resultaatgericht maar kritisch leren omgaan met het medium Internet één van de uitdagingen bij uitstek vormt voor zowel het secundair als het hoger onderwijs
Stelling 2 Eén van de belangrijke taken van docenten in het onderwijs zal er precies in bestaan om de studenten binnen de immense digitale hooiberg (het internet) de voor het eigen vakgebied kleine hoeveelheid echt interessante naalden te doen vinden.
Stelling 3 Binnen de context van het onderwijs met behulp van internet betekent het begrip ‘leren leren’ voor een flink deel ook leren zoeken, vinden, kritisch evalueren, selecteren en verwerken
Evolutie hogeschool Student kiest studieweg (modules) samen met coach Vrijheid van tijdstip studie en studietempo Studeren gebeurt veel thuis Student heeft PC thuis (teleleren) Student komt minder in de onderwijsinstelling Feedback op taken gebeurt via ICT Resultaten en vorderingen zijn opgeslagen in digitaal portfolio
Situaties waarin jij ICT hebt gebruikt en ervaringen ? - Opleidingen HW, lerarenopleiding en andere opleidingen - Situaties: Voorafgaand aan en na de studie Tijdens het leerproces: algemeen Tijdens het leerproces m.b.t. opleidingsonderdelen
Gebruik ICT voorafgaand aan de studie en na de studie Informatie (bv. alumni) Advies (bv. vrijstellingen, plaatsingsdienst) Diagnose (bv. leermoeilijkheden wiskunde)
ICT tijdens het leerproces – algemene informatie Collegeroosters Administratieve regelingen Handleidingen Bibliotheekcatalogi
ICT tijdens het leerproces – opleidingsonderdelen volledige cursus educatieve software oefeningen + feedback bronnen slides FAQ’s eigen materiaal van studenten (webpagina’s) bijhouden vorderingen van studenten communicatie: elektronische monitoraten, elektronische post, gespreksfora feedback op onderwijs
Taken leraar Informatiemanager Tijdsmanager Groepsmanager
Taken leraar: informatiemanager Initiator: zoekproces op gang brengen Mediator: zoekproces begeleiden Ziener en wereldburger: preselectie van informatie voor de leerling
Taken leraar: groepsmanager Begeleider via discussiegroepen, Opvoeder: communicatie op gang houden en problemen oplossen
Taken leraar: tijdsmanager Taakgerichte leertijd bewaken Leren doelgericht informatie te vergaren: nabespreking van proces van informatie zoeken
Beoordeling ICT gebruik in onderwijs Voordelen? Nadelen?
Voordelen ICT gebruik Past in informatiemaatschappij Goed voor combinatie werken en studeren Collectieve expertise van leraars kan worden benut Contacturen kunnen verminderen Besparing kosten (bv. reizen) en tijd Studeren onafhankelijk van tijd, plaats en in eigen tempo Bevordering zelfwerkzaamheid
Nadelen ICT gebruik Leerlingen meer vertrouwd met ICT dan leraars Leraars moeten samenwerken Overvloed van informatie: hoe chaotische kennis blijven beheersen? Leraars en leerlingen moeten anders leren bezig zijn Kosten ICT Beschikbaarheid ICT voor studenten thuis Technische problemen en onderhoud ICT Verarming door ‘face to face’ contact Positie leerkracht bedreigd?