TBM Grassroots projecten TBM Onderwijsdag 2010 2 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Wat is interactieve marketing?
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Feedback Wat Soorten Door wie
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Michel Visser Founder EesySoft
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Nieuw studievolgsysteem BISON
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Challenge the future Delft University of Technology Activerend onderwijs in grote groepen Ibo van de Poel.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
English for Human Resources
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Kennismanagement & Sociale media
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Startcollege B2 Psychologie
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Social work Week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Digitaal nakijken met Turnitin
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Digitale videofragmenten in het onderwijs
Center for e-Learning, RSM
Lectoraat New Business & ICT
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Plexuz Leer effectief! RU Onderwijsdag 2018 Donderdag 1 februari 2018
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

TBM Grassroots projecten TBM Onderwijsdag november 2010

Wat is Grassroots? Grassroots is een stimuleringsinstrument om docenten te motiveren om op een nieuwe en creatieve manier gebruik te maken van de mogelijkheden van ict in het onderwijs. Docenten die hun vernieuwende project aanmelden, komen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming voor de uitvoering van dit project waarin ict een rol speelt.

Grassroots Thema’s voor : 1.Versterken van zelfstudie door (interactief) digitaal lesmateriaal 2.Verlagen van de doceerlast en stimuleren van studiegedrag via digitale toetsing 3.Verminderen van meelifters en belonen van uitblinkers binnen groepswerk via peer assessment 4.Stimuleren van online samenwerking van studenten en docenten (met bv wiki’s, weblogs, wimba….)

De 15 grassroots bij TBM

Digitaal Toetsen Martijn Warnier, Systeemkunde • Doel: Verlagen van de doceerlast en stimuleren van studiegedrag via digitale toetsing. • Middel: Maple TA, Blackboard • Module: Analyse van Bedrijfssystemen (spm1120)

Schrijfvaardigheid in een wiki Froukje van Veggel en Martine Swennen- IT&C • Studenten verbeteren hun schrijfvaardigheid door feedback te geven en te krijgen op schrijfopdrachten. • Middel: wiki binnen Blackboard • Module: English for Academic Purposes 3

Professioneel samenwerken Bertien Broekhans - POLG • Doel: gezamenlijk ontwikkelen onderwijsmateriaal • Middel: wiki, journal, peer/self assessment, discussionboard • Module: minor consultancy – SPM9252 consultants als professionals

Presentations On Line Angeniet Kam / Instituut voor Techniek & Communicatie • Doel: studenten laten proefpresenteren door ze de mogelijkheid te geven een gefilmde presentatie te oploaden, die vervolgens met een standaardformulier beoordeeld kan worden door medestudenten en docenten. • Middel: Presentatielab op BlackBoard • Module: Try-out in de cursus Mondeling presenteren bij Werktuigbouwkunde in Q2 (227 studenten)

Interactief Digitaal Leesmateriaal Virginia Dignum, sectie ICT • Doel: ontwikkelen/ontsluiten van digitaal lesmateriaal voor zelfstudie om actiever met de (programmeer) stof • Middel: portal; eventueel wiki voor discussie en samenwerking (2 e fase) • Module: SPM1420/1430: inleiding software ontwikkeling en internet systemen

Online samenwerken Jolien Ubacht, sectie ICT • Doel: naast huidige wiki ook andere sociale media inzetten ter bevordering van kennisdeling en werken in een projectteam • Middel: weblog; wimba functionaliteiten • Module: binnen SEPAM SPM9618 ®evolution in ICT infrastructures

Digitaal toetsen Kees Maat, sectie SRO/OTB • Doel: vooral om studenten de tools te geven om hun kennisniveau tussentijds te toetsen; tevens om docenten inzicht te geven in de beheersing van de stof; wellicht ook als eindtoets, efficiënter voor docenten • Middel: Maple-TA • Module: SPM2710 Ruimtelijke Modellen (RGO-domein)

Digitaliseren huiswerkopdrachten Maarten Kroesen (T&L) • Doel: het meer activerend maken van onderwijs door huiswerkwerkopdrachten digitaal en op individueel niveau aan te bieden. • Middel: Maple T.A. in blackboard • Module: SPM1330, Onderzoeksmethoden en dataverwerking I

Peer Assessment Jolien Ubacht, sectie ICT • Doel: studenten elkaar laten beoordelen tbv inzicht in eigen functioneren in een projectteam dmv 360 assessment en vergelijking tussen eigen perceptie en perceptie van teamgenoten • Middel: digitaal peer review systeem (bv Scorion) ingebed in een goed educatief kader • Module: binnen SEPAM SPM9618 ®evolution in ICT infrastructures

Interactieve projectwebsite Boukje Vastbinder, sectie DCE • Doel: Het ontwikkelen van een Online Platform ter bevordering van kennisuitwisseling en de communicatie tussen studenten en docenten te verbeteren • Middel: Het bundelen van bestaande webapplicaties en deze te beheren en toegankelijk te maken via 1 portal. • Module: Minor International Entrepreneurship & Development – Case Study WM4005TU • URL: Map.dce.tudelft.nl

Digitale toetsing Jan Jaap Bouma & sectie EvI • Doel: Het tussentijds digitaal toetsen van kernbegrippen en definities, stimuleren van studiegedrag en verlagen van doceerlast. • Middel: digitale toetsing (e.v.t. Maple TA) • Module: SPM (Economie van Infrastructuren 1)

Mondelinge feedback per video Pieter Bots, sectie Beleidsanalyse • Doel: Betere overdracht en retentie bij feedback aan kleine groepjes op gemaakte analyse-opdrachten • Middel: registratie m.b.v. SmartBoard en HR webcam, online toegankelijk voor betrokken studenten via Blackboard • Module: • spm2110 Analyse van Complexe Omgevingen (2011-Q3) • spm3911 Bachelorproject (als test)

17 Participatie door nieuwe media Esther Blom/ Sean Pieters, sectie DCE • Doel: Door middel van de mogelijkheden van de “nieuwe media” de student betrekken bij het onderwijs en tools aan te bieden voor ondersteuning. • Middel: externe website/weblog, Facebook en Twitter icm Blackboard • Module: WM0943TU (Sustainable Business Game) (thema: online samenwerken)

Wimba contacten Pieter de Vries

Digitaal toetsen Mamadou Seck