NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drie soorten vragen over geluid door lucht
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
The 6th sense.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Thema HACCP
HET ZONNESTELSEL. We hebben in de ruimte zoals
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Deel 1 Het gevolg van krachten
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Weekendwerk Dorpsweg 6 – 9 juni 2014 Vreselijk warm, dreiging met stortbuien, veel werk, kleine tegenslagen, intensieve interne communicatie En Op tijd.
Presentatie “ casus in ontwikkeling ”.. We gaan kijken naar een casus in ontwikkeling.
Profielschets Dit programma maakt een schets van uw gezicht aan de hand van de door u ingevoerde informatie over uw gelaatskenmerken. Klik met de muis.
Dit programma wordt gebruikt door het identificatieteam van de rijkswacht en kan een robotfoto van je maken als je de volgende vragen correct beantwoordt.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
H 6 materiaal en moleculen
Kunst die je in verwarring brengt …
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Waardoor onnauwkeurigheid?
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Grootheid, meetwaarde, eenheid
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Goedemorgen.
Standaard-bewerkingen
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Robotfoto Dit programma maakt een robotfoto aan de hand van de gegevens die je ingeeft.
Op de maan opdracht 10.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Centrummaten en Boxplot
EFFATA! 1 februari 2015 Rotterdam.
Vraag en antwoord Voorbeelden en technieken
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Waarnemen en bijstellen
13 oktober 2010 LiveDijk Eemshaven Geotechnische beschouwing metingen.
Drie soorten vragen over geluid door lucht
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Van Max en Jim BIOMIMICRY. Biomimicry is als je een probleem hebt dat je dat dan oplost door de natuur. Het hoeft niet perse een probleem te zijn als.
waarneming en regeling !
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Verschillende delen 1 Korintiërs 12:14-20 Opdracht:
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Vraag en antwoord Voorbeelden en technieken
1 Korintiërs 12: Een lichaam bestaat uit veel verschillende delen.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
De Wiskanjers Tijd.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Zintuiglijke waarneming
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Na deze les: Kan je de 5 zintuigen uit het hoofd noemen

Ogen (zien) Oren (horen) Neus (ruiken) Mond (proeven) Huid (voelen) NASK – WAARNEMEN VS METEN Zintuigen Ogen (zien) Oren (horen) Neus (ruiken) Mond (proeven) Huid (voelen) onnauwkeurig!! 2

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Onze ogen kunnen voor de gek gehouden worden Staar in het midden van de schijf

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Onze ogen kunnen voor de gek gehouden worden Dit is GEEN video!!

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Onze ogen kunnen voor de gek gehouden worden Alle bruine vlakken in dit plaatje zijn even bruin

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 En onze huid? Kan je met je huid bijvoorbeeld voelen of iets warm is of koud? Hoe voelt de koude kraan na een warme douche? En hoe voelt diezelfde koude kraan na het fietsen in de winter? Is de temperatuur dan anders?

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Kunnen we tijd meten? Hoeveel seconden duurt het voordat het stoplicht op groen springt? start 8 seconden

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Dit kunnen we bijvoorbeeld meten met ons lichaam maar niet zo precies Welke meetinstrumenten horen hierbij? afstand liniaal, meetlint gewicht weegschaal tijd stopwatch, klok temperatuur thermometer Maar zijn deze instrumenten wel precies?

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Hoe nauwkeurig is een stopwatch? Meet de tijd van het stoplicht nu met een stopwatch start 6 seconden

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Hoe nauwkeurig is een stopwatch? Een aantal voorbeeld metingen Poging Tijd (seconden) 1 6,38 2 6,39 3 6,31 4 6,37 5 6,35 6 6,40 7 6,36 8 6,41 9 10 6,34 Wat kan je hiervan zeggen Alle metingen zijn fout Alle metingen zijn bijna even fout De metingen liggen erg dicht bij elkaar Gemiddeld is 6,37 Opgeschreven waarde is onzinnig

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Meten lijkt veel op het schieten op een schietschijf Het midden is 6 seconden

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Vier boogschutters A B Wie is de winnaar? C D

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Vier boogschutters A B Wie is de winnaar? Wie had gewonnen als alleen het eerste schot was gelost? Wie is beter A of B? Wie zijn wij? C D

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Hoe nauwkeurig is een stopwatch? Als ik de juiste waarde weet, kan ik corrigeren Poging Tijd (seconden) Correctie 1 6,38 – 0,37 6,01 2 6,39 – 0,37 6,02 3 6,31 – 0,37 5,94 4 6,37 – 0,37 6,00 5 6,35 – 0,37 5,98 6 6,40 – 0,37 6,03 7 6,36 – 0,37 5,99 8 6,41 – 0,37 6,04 9 10 6,34 – 0,37 5,97 gemidd 6,37

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Precies Nauwkeurig Precies Nauwkeurig Precies Nauwkeurig Precies Nauwkeurig C D

NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID Les 3 / 10 Opdracht Meet met een stopwatch 10 keer de tijd die licht A erover doet om van kleur te veranderen. Schrijf deze metingen in een tabel in je schrift. Bepaal het gemiddelde ervan Bepaal de onnauwkeurigheid Meet nu 10 keer de tijd die licht B erover doet om van kleur te veranderen. Schrijf deze metingen in een tweede tabel. Corrigeer het gemiddelde met de meetonnauwkeurigheid van A A B 5 seconden ?? Hoelang doet stoplicht B erover? 6,5 seconde