• VRIJDAG 12 OKTOBER 2012. PROGRAMMA • Inleiding • Onderwerpen • 1. STAND VAN ZAKEN ANNO 2012 • 2. EYE-openers • 3. STRATEGIE (how to..?) • 4. TRENDS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Ontwikkelingen in de retailmarkt
Mobile Apps Hartelijk welkom en dank voor de uitnodiging om te komen vertellen over sociale media en digitale/mobiele media.
sociale media: de nieuwe realiteit
BUREAU VOOR i-COMMERCE
GfK Supermarktkengetallen
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
 QI&feature=related QI&feature=related.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
MAANDAG 5 november PROGRAMMA VANDAAG; CHECK IN WAAR STAAN JULLIE? - NOOT: LAPTOP? OPZET HOW TO CONNECT de komende weken SOCIAL MEDIA< COMMUNICATIE.
21 november 2012.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
- - - Social Media.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Media en de massa.
Branche analyse Boekhandels 2014
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Training voorbeeld voor
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Stand van zaken in mobiele communicatie René Zeedijk | MediaScience.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Operationeel plan DIMAGINI
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

• VRIJDAG 12 OKTOBER 2012

PROGRAMMA • Inleiding • Onderwerpen • 1. STAND VAN ZAKEN ANNO 2012 • 2. EYE-openers • 3. STRATEGIE (how to..?) • 4. TRENDS (inspelen of voorbij laten gaan?)

Bronnen •E marketing – Cor Molenaar •Artikelen •BRONNEN: • • • • • •

INLEIDING • KEUZE MASTERCLASS met name SOCIAL MEDIA. • Opzet is om in doelstellingen, doelgroepen en Crossmediaal uit te lichten. • INTERACTIEF d.w.z. dat jullie input meer dan welkom is.

PROJECT X = SYMBOOL VOOR? • xt=1&list=PLQJHwlTMgAvD1Z6Pw- 3T_D9IwMRW6wPOZ&feature=results_main xt=1&list=PLQJHwlTMgAvD1Z6Pw- 3T_D9IwMRW6wPOZ&feature=results_main • Niet de klassieker ‘de kracht van SOCIAL MEDIA’, maar juist de kracht van crossmedia. • En symbool voor…:

G A P?

WAAR STAAN WE NU? • ANNO 2012 • MULTIMEDIAAL? MULTITASKING? • moPCM&feature=related moPCM&feature=related

10 jaar !!! •

2012 • In de eerste helft van 2012 is het aantal tabletgebruikers gestegen tot ruim 2,8 miljoen Nederlanders. • Dit betekent dat inmiddels 23% van alle personen die wel eens internetten een tablet tot hun beschikking heeft. • We spreken van Tabletisering (..) en Mobilisering.

64% heeft zijn/haar smartphone de afgelopen zeven dagen elke dag gebruikt 67% gaat niet zonder smartphone de deur uit Facts : SMARTPHONE

SMARTPHONE • 64% surft minimaal één keer per dag op internet via de smartphone 25% verwacht hun smartphone in de toekomst vaker te gebruiken om op internet te surfen 17% zou liever hun tv opgeven dan hun smartphone 45% voert elke dag zoekopdrachten via de smartphone uit

Smartphone = informatie • 56% Productinfo • 30% Restaurants, cafés en bars • 30% Reizen • 17% Vacatures • 15% Appartementen, info over huisvesting •

APP gebruik • App gebruik • 25 geïnstalleerde apps, gemiddeld • 9 apps gebruikt in de afgelopen 30 dagen • 5 geïnstalleerde betaalde apps, gemiddeld

VIDEO • 65% bekijkt video's • 14% gebruikt video's minimaal één ker per dag

Overige activiteiten • 82% Communicatie (zoals en sociale netwerken) • 56% Op de hoogte blijven (nieuws, websites, blogs) • 86% Entertainment (surfen, muziek luisteren, games, video)

EN verder: • 70% bezoekt sociale netwerken • 45% brengt ten minste één keer per dag een bezoek • 80% gebruikt smartphone tijdens… • naar muziek luisteren 42% • tv kijken 52% • internet gebruiken 31% • tijdschriften/kranten lezen 16% • videogames spelen 10% • een film kijken 28% • een boek lezen 8% •

Commerce • Smartphonegebruikers zijn regelmatige kopers • 45% doet minimaal één keer per maand mobiele aankopen • Mobiele commercie blijft doorgroeien • 12% verwacht meer mobiele aankopen te doen in de toekomst

TABLET-Smartphone - desktop • Feit is dat we (NU) echt kunnen spreken van complete integratie van ONLINE. • En we hebben het wel over SOCIAL MEDIA, maar…t is een verlengstuk van ALLES wat we middels media – mediummogelijkheden zoeken, vinden, delen en willen weten, laten weten • & LATEN ZIEN.

GEBLEKEN IS WEL DAT : • • Ten aanzien van SOCIAL NETWORKS IS GEBLEKEN DAT:

SOCIAL NETWORKS • Facebook is nu het grootste sociale mediumplatform in Nederland en wordt ook het meest frequent gebruikt. • Hyves, Twitter en LinkedIn zijn vergelijkbaar qua gebruik, waarbij Twitter de grootste dagelijkse frequentie kent. • Youtube is wat minder in dagelijks gebruik, maar qua bereik weer vergelijkbaar met Facebook. • Concreet: Youtube bereikt maandelijks 6,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar, • Facebook 7,3 miljoen. • De andere platformen zitten allen zo rond de 3 miljoen bezoekers per maand. • Verder blijkt dat 8 van de 10 gebruikers van alle genoemde platformen zichzelf nog steeds als gebruiker ziet in het jaar • Dit met uitzondering van Hyves. Het toekomstig gebruik wordt hier laag ingeschat.

SOCIAL MEDIA 2012

SOCIAL MEDIA = MEER SALES

GA MAAR NA:

LOCATION BASED MARKETING

LIVE TV & NEWS

PERSONAL BRANDING

SOCIAL GAMING

BACK TO 1.0

PULLMEDIUM • Klanten zoeken informatie i.p.v dat bedrijven klanten zoeken. • Strategie moet dus gebaseerd zijn op de verwachtingen van de klanten. • De wensen van klanten.

HARDE REGEL • NIET (MEER) ISOLEREN VAN DE ONDERNEMINGSSTRATEGIE

TOEPASSINGEN • INZICHT IN DE GEBRUIKER ANNEX BEZOEKER. • TYPES …………..TYPES ……….. • EEN ander Koopproces dan Offline. • Sowieso een ander proces. • INNOVATIE = noodzaak • UITGANGSPUNT = je dienst, je product of de belofte.

• Van ondernemingsdoelstelling naar online doelstelling? • Online vormt een belangrijk onderdeel. • Marketingplan kan niet zonder Online worden opgesteld. • MARKETINGMIX. LET WEL: Het hebben van een site, het hebben van een webshop is niet afdoende voor de P van promotie.DOELSTELLINGEN

E – COMMERCE/BUSINESS • Business bedrijven via INTERNET. • Businessmodel • Het begrip electronic commerce is dus breder dan geld verdienen op Internet • "de transformatie van essentiële bedrijfsprocessen via internettechnologieën". • B2B • B2E • B2C • B2T • C2B • E2E • E2B

ONLINE REGELS voor INTERACTIE • De onderneming heeft conversiedoelen bepaald op basis waarvan de website is ingericht. • De website moet voldoen aan usability en accesibility standaarden • De website moet voortdurend op conversie worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. • De grafische vormgeving wordt enerzijds bepaald door de merk-, product- en bedrijfsidentiteit en de daarmee samenhangende doelgroep en anderzijds door optimale interactie en conversie.

REGELS • Bedrijven doen er verstandig aan om zich on- en offline uiterst communicatief op te stellen via alle mogelijke kanalen. En deze te melden. • Personalisatie van het contact met de klant is geen must maar bevordert wel de klantentrouw en de conversie. (!!) • Klanten verwachten snelle offline fulfillment van online acties. • De respons moet maximaal een kwestie van uren zijn • Duurzame e-commerce is geen hit and run. De nazorg is net zo belangrijk als bij traditionele handelsactiviteiten.

• Koopbeleving klant totaal anders • Tijdsinterval tussen koop en levering • Geen Body Language, Geen fysieke showing • ORCA MODEL ONLINE VERKOOP & KOOP

• ORIENTATION • RESEARCH • COMMUNICATION • ACTION O R C A O R C A

• SPONTANE BEZOEKERS • Emotie, goede service, korting • COMPETITIEVE BEZOEKERS • Snel beslissen op feiten • HUMANISTISCHE BEZOEKER • Vertrouwen, informatie, emotie METHODISCHE BEZOEKERS • Bewust, langzaam, weloverwogen TYPE BEZOEKERS

NU • CONSUMENT wil de macht • Betrokkenheid betaalt zich uit in loyaliteit • Transparantie • Betrouwbaarheid • Snelheid • en naar de consument ingericht. • HOE KOM JE DIT ALLEMAAL TE WETEN?

MOBILE • el-over-paar-jaar-dominante-kanaal-voor- klm/index.xml el-over-paar-jaar-dominante-kanaal-voor- klm/index.xml

25 april • “Echte online groei zit bij retailers met bricks & clicks’ • ‘Omzet m-commerce verdubbeld in de VS’ • De Amerikaanse online retailbranche ziet een flinke groei in mobiele verkopen. • Zo blijkt uit onderzoek van IBM dat het mobiele omzetaandeel in het eerste kwartaal van dit jaar op 13,3 procent lag, tegenover 7 procent in dezelfde periode vorig jaar. • Uit het onderzoek van IBM blijkt verder dat het aandeel van mobiel in het verkeer naar websites zelfs bijna is verdrievoudigd:

IBM Onderzoek – E commerce • Zo blijkt dat het consumentenvertrouwen in online shoppen is toegenomen. • Consumenten zijn optimistischer als het gaat om gemak, ervaring en overall value dan vorig jaar. • Met name het gebruiksgemak wordt positief beoordeeld (65,8 procent). De productbeschikbaarheid werd als meest negatief beoordeeld, met een score van 24,4 procent • bezoekers die vanaf sociale netwerken in webshops komen tekenden voor 2,4 procent van alle online verkoop in Q • Dat is een stuk meer dan de 1,7 procent over dezelfde periode vorig jaar.

DUS • MOBILE MARKETING • SHOPPING 3.0 • SOCIAL MEDIA • Location based • Meer vertrouwen…. • GEEN kannibalisatie maar Synergie.

5 trends 5 trends • 1. Multichannelstrategie Aangezien 40 procent van de Europeanen momenteel een multichannel shopper is, zullen in 2012 meer retailers proberen om de kloof van online naar offline te dichten met initiatieven als click & collect. • Groot-Brittannië loopt hier al enige tijd mee voorop (denk aan Argos, Marks & Spencer en Tesco). Maar ook een aantal grote Duitse retailers - zoals Saturn, dat van oudsher een sterke kanaalscheiding handhaaft – begint langzaam met het opzetten van multichannelstrategieën.

CLICK & COLLECT? • Ja… Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten zou boodschappen afhalen als dat in hun buurt mogelijk zou zijn. Dat blijkt althans uit het onderzoek ‘Supermarkt van de Toekomst’, • ‘veelbelovend derde kanaal’, naast het boodschappen doen in winkels en het laten bezorgen van online bestellingen.veelbelovend derde kanaal • AHOLD:‘We willen dat kanaal dan ook zo snel mogelijk ontwikkelen.’

HET PRINCIPE…

M O B I L E

MOBILE • De mobiele (smartphone) telefoon is een effectief, indringend communicatiemiddel voor het promoten van producten en diensten. • Het medium is uitermate geschikt voor: • - de opbouw van relaties met klanten • - het bevorderen van de naamsbekendheid • - het stimuleren tot reageren • - het informeren over nieuwe producten en/of acties • - het up-to-date houden van gegevens

MOBIELE STRATEGIEEN • De interesse in mobile was explosief in Toch is een gedefinieerde, mobiele strategie - of zelfs maar een geoptimaliseerde website voor mobiel - nog verre van standaard in heel Europa. • Retailers zullen zich meer gaan focussen op het optimaliseren van de rol van mobiel. • MAARRR : • Tabletgebruikers geven per bestelling beduidend meer uit in de webshop dan klanten die via desktop of smartphone shoppen.

VERKLARING? • Tabletgebruikers zijn voornamelijk mannen tussen 18 en 34 jaar met een bovengemiddeld besteedbaar inkomen. • De consumenten gebruiken tablets voornamelijk op rustige momenten • De smartphone is nooit heel actief ingezet als ‘aankoopinstrument’, maar wordt veel meer op andere momenten in het aankoopproces gebruikt, bijvoorbeeld voor vergelijking, informatievergaring en klantenservice • (onder meer via social media).

UITDAGINGEN • De consument moet er direct mee uit de voeten kunnen (no hasle). • de content moet meteen goed worden getoond op het mobiele scherm (scrollen of inzoomen moet worden voorkomen), • het moet makkelijk zijn, • het moet snel zijn, • het moet niet veel tijd van de consument kosten • en het moet niet teveel impact hebben op de bezigheden van de consument op dat moment. ADVERTISEMENT • Wat krijgt de consument terug voor zijn participatie? • Een mobiele campagne relevant zijn voor hem of haar.

THE FUTURE OF SHOPPING

3.0 = OMNI-CHANNELING • Na E-commerce kwam al snel M-commerce en F-commerce. • Binnenkort zal ook TV-commerce haar intrede doen en kunnen we mobiel betalen via Google Wallet.Google Wallet • Steeds meer apparaten (zoals bijvoorbeeld koelkasten) worden aangesloten op het internet (the Internet of Things) en deze doen straks zelf inkopen.koelkastenthe Internet of Things

FUTURE OF SHOPPING • Het digitale tijdperk zorgt voor een steeds lagere aankoopdrempel. • Het aantal aankoopmomenten stijgt juist, doordat wij – en onze apparaten – dag en nacht kunnen winkelen. Op de iPad wordt bijvoorbeeld het meest geshopt in de late avonduurtjes.de late avonduurtjes

OMNI- Commerce • de ‘Omni-commerce’. • Een combinatie van de fysieke winkels samen met E- commerce, M-commerce, F-commerce, TV-commerce en het Internet of Things. • Winkelen wordt weer net als in het stenen tijdperk een continue bezigheid, maar met het grote verschil dat het ons nu geen moeite en veel minder tijd kost.

KEERZIJDE(S)? • DAT HOOR IK GRAAG VAN JULLIE!

EINDE DEEL I