Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kijk op praktijk zó moet het!.
een didactiek voor opleiden op school
25 maart 2010 Van Harte Welkom. Welkom
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Workshop De veranderende rol van de docent Visser ‘t hooft Lyceum (VHL) Kandinsky College (KC)
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Werken naar onderwijsbehoeften
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Reflectievaardigheden en instrumenten
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Effectief rekenonderwijs
17 juli Het belooft een mooie dag te worden Onze VIO leerlingen en leden van de jeugdfanfare komen met hoge verwachtingen naar de jaarlijkse jeugddag.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Mind Mapping voor de Leerkracht
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Workshop klassenmanagement
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Alle lijntje bij elkaar…?
Mantelzorg voor Beginners is een online platform met zoekmachine voor mensen die geen of weinig ervaring hebben met het organiseren van zorg en hulp.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Subsidie van de Provincie Noord-Brabant maakte dit project mogelijk Samen InterActief Vier jaar PC-DoeMeeCentra in Noord-Brabant Samen InterActief.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
100 % DROP-OUT Na het 1 e jaar = 10 % (van de Grift, Beijaard, van Joolingen & Helms-Lorenz, 2013) Na het 5 e jaar = 25 %
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen. Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een teken van verbond (DV 009). t: A. Houben en A. Boshuizen ; m: A
Naar een typologie van scholen
Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes.
Starten met LEX Handleiding voor het installeren en gebruiken van de app Dedicon. Starten met LEX versie 1.0 september 2018.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Workshop videobegeleiding
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten Charlotte Wolff, Halszka Jarodzka & Els Boshuizen

Wat we wilden weten … Taakanalyse: wat is de optimale benadering? Foutenanalyse: wat gaat er fout? Onderwijskundig doel: Hoe kunnen we het optimaal onderwijzen? Kijken en interpreteren

Wat we gedaan hebben … Hardop denken

Wat het heeft opgeleverd … kijken

Wat het heeft opgeleverd … interpreteren Beginner Focus op regels en discipline Individuele leerling Hier en nu Expert Focus op leren Interactie tussen de leerlingen Voorziet verloop

Wat we ermee kunnen … Inzichtelijk maken waar beginners naar kijken en hoe ze dat interpreteren Wat ze niet zien Waar ze door worden afgeleid Video-analyses Eye tracking als methode voor begeleiding

Els.boshuizen@ou.nl - Halszka.jarodzka@ou.nl - Charlotte.wolff@ou.nl Dank u