W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

BIM vraagt om integraal samenwerken
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
Welkom The Future State of Lean
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Bibliotheek Hogeschool Zuyd & Social Media Judith van Hooijdonk 25 november 2010.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Toekomst van de e-Infrastructuur
Valorisatie Programma Rotterdam
VTB Technasium Vakcollege
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Michel Visser Founder EesySoft
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Inrichten van een dienst Weblectures
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
De tijd is rijp voor Open Cultuur Data Door: Tom Kunzler Studiemiddag Archieven en Open Data (29 oktober 2015)
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.
OPEN brainstorm.
Zoekt en gij zult vinden! Open leermaterialen
Open(bare) onderwijsdata
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses

Doekle Terpstra: Recent bericht (31 mei 2012)  Quote van Doekle Terpstra tijdens het Nationaal Congres Social Media in het HO: "Ik heb het gevoel dat wij als hogescholen en universiteiten nog erg protectionistisch omgaan met de kennis waarover wij beschikken. Wij hebben de kennis en die moeten we niet delen want daar zit een concurrentievoordeel in opgesloten “.

Stelling Doekle Terpstra:  Mijn stelling is: Het nieuwe concurrentievoordeel zit juist in het open delen en beschikbaar stellen van die kennis. Je versterkt als onderwijsinstelling je naam en reputatie door juist open en transparant te zijn in dat wat je aanbiedt. Laat iedereen daar maar gebruik van maken.“

De politiek over Open  2/halbe-zijlstra ( ) 2/halbe-zijlstra

Wat zijn Open Educational Resources?  Open Educational Resources zijn open leermaterialen die online beschikbaar zijn voor (her)gebruik. Het kopiëren, bewerken en verspreiden van het materiaal is onder voorwaarden toegestaan.”

Intro

Wereldwijd: grote beweging - MIT - NYU - Afrika - JapanMITNYUAfrikaJapan

In Nederland - TU Delft - Open Universiteit - Universiteit Leiden - WikiwijsTU DelftOpen UniversiteitUniversiteit LeidenWikiwijs

Waarom zou een instelling beginnen aan OER?  Verschillende motieven: - exposure - onderwijsinnovatie - ranking - publiek geld = delen - kwaliteit materialen verhogen - aansluiting verbeteren (VO-HO/MBO-HBO etc)

Case HvA: nog lange weg te gaan Situatie  Bewustwording, nog geen discussie  Individuele enthousiastelingen: HvA-afstemming  Jet Bussemaker is voor ‘open’: nu verder!

Case HvA: Nog een lange weg te gaan Twee lijnen: 1. Learning Tomorrow (LT)  LT als paraplu: ICT beleid en innovatie  Eén programma lijn: ontsluiten van digitaal onderwijsmateriaal

Case HvA: nog lange weg te gaan 2. Via de bibliotheek  Bezig met open beleid (boeken eruit)  Samen optrekken om open opdracht te krijgen (auteursrechtenloket + licentie komt (Creative Commons); doel; workflow; platform) (aansluiten bij SURF ontwikkelingen)Creative Commons Idee: aansluiten bij docenten->via E-textbook? Hierdoor digitaliseren van onderwijs stimuleren, want daar ook nog veel werk te verzetten.

Case Leiden Open Courseware Universiteit Leiden Ocw.leidenuniv.nl:  2010: pre-pilot: 14 vakken uit 6 opleidingen  2011: pilot: 4 masteropleidingen, elk 40 EC online  2012: verbeterslag, evaluatie, business case, visie en beleid

Experiment: hoe gebruikt men OCW?  Vanuit perspectief opleiding / docent  Vanuit perspectief bezoeker

Vanuit perspectief opleiding / docent  Exposure  Niveau, topdocenten, internation. concurrentie  Werving  Reality check, transparantie over niveau en taal, studenteninterviews  Boeien  Onderwijsverbetering  Binding  Aansluiting februaristarters  Flexibiliteit voor niet-reguliere doelgroepen  Account issues vermijden voor externe docenten  Flipped classroom  Delen en produceren van kennis, valorisatie  Integratie social media

Roep om aanscherping focus  Exposure  Niveau, topdocenten, internation. concurrentie  Werving  Reality check, transparantie over niveau en taal, studenteninterviews  Boeien  Onderwijsverbetering  Binding  Aansluiting februaristarters  Flexibiliteit voor niet-reguliere doelgroepen  Account issues vermijden voor externe docenten  Flipped classroom  Delen en produceren van kennis, valorisatie  Integratie social media dit goed doen leidt tot

Vanuit perspectief bezoeker Verbeterslag nodig wb:  Navigatie, look and feel, informatie op elke pagina over aard en doel  Kwaliteit van audio en video  Ook voor offline gebruik  Zelfstudie mogelijkheden Daarna vindbaarheid verhogen (cross chanel)

Wat wordt het antwoord van Universiteit Leiden en andere instellingen voor HO op deze, zich razendsnel ontwikkelende, trend: Massive Open Online Courses ?

Massive Open Online Courses (MOOCS)  Disruptive development?  november ‘11, Stanford Artificial Intelligence course: deelnemers, ronden af  nu Harvard, MIT (EdX), Stanford, Princeton, Penn state, Michigan (Coursera)  Cursus, feedback, rooster, opdrachten, certificaat (!)  Business model?

voorbeeld MOOC  Voorbeeld: - Change MOOC van o.a. Erik Duvall - Stanford IAChange MOOC Stanford IA

Stelling “Massive Open Online Courses zijn een ontwikkeling die de onderwijsmarkt onomkeerbaar zullen veranderen”

Stelling Doekle Terpstra:  Wat vinden we ervan? Het nieuwe concurrentievoordeel zit juist in het open delen en beschikbaar stellen van die kennis. Je versterkt als onderwijsinstelling je naam en reputatie door juist open en transparant te zijn in dat wat je aanbiedt. Laat iedereen daar maar gebruik van maken.“

Discussievragen -1-  Hoe verhouden zich initiatieven van uitgeverijen en onderwijsinnovatie?  Hoe verhouden zich de eisen aan open leermiddelen vanuit (a) onderwijsvernieuwingseisen en vanuit (b) marketingseisen?

Discussievragen -2-  Welke kwaliteitseisen stel je aan leermaterialen (vormgeving, technisch, didactisch)?  Wie bepalen de eisen? (door/voor welke doelgroep?)  En hoe verhouden de eisen zich tot het materiaal dat docenten in onderwijs feitelijk gebruiken?

(reserve) OER & Wiley  David Wiley (2.33 – 4.50) David Wiley

(reserve) OER & onderwijs (docent)  Museum of Education Museum