“GEEN VOGELGRIEP, MAAR BIOSCOOPGRIEP”
“Bioscopen hebben het zwaar” “Bioscoopjaar begint dramatisch slecht” slecht” “Bioscoopbezoek in vrije val” “Flinke daling bioscoopbezoek in NL” “Daling bioscoopbezoek zet door”
STELLING VAN DE DAG Telegraaf : Film kijk je het lekkerst in de bioscoop NEE 50% JA 47%
Rumoerige medebezoekers & dure versnaperingen (69%) Prijzige toegangskaartjes (61%) Bioscooppersoneel dat niet optreedt tegen lawaaiige bezoekers (46%) Gebrek aan beenruimte (30%) Eindeloos durende voorfilmpjes (25%) Geritsel van zakjes (22%) Temperatuur in de zaal (14%) Te hard geluid (11%)
BEZOEK EN RECETTE ’93 - ’ % % Bezoekers 1e kwartaal 2006: tov 2005: (-15%) (voorlopige cijfers NVF!)
BEZOEKERS EERSTE KWARTAAL 2006 (t.o.v. 2005) Week 1 t/m 4: -1,3% Week 5 t/m 8: -24% Week 9 t/m 12: -12,5% Totaal -15% (voorlopige cijfers) Bron: NVF
BIOSCOOPBEZOEK NAAR LEEFTIJD Bron: MarketResponse
INVLOED DOWNLOADEN OP FILMBEZOEK NAAR LEEFTIJD PER KEER Bron: MarketResponse
DOWNLOADEN VAN FILMS NAAR LEEFTIJD Bron: MarketResponse
ZAKEN DIE NIET-BEZOEKERS KUNNEN OVERHALEN OM NAAR DE BIOS TE GAAN Bron: MarketResponse
REDENEN GEEN BIOSCOOPBEZOEK Bron: MarketResponse
BELANGRIJKSTE NEGATIEVE PUNTEN BIOSCOOPBEZOEK Bron: MarketResponse
BEZOEKFREQUENTIE NL 4+ NAAR LEEFTIJD Bron: MarketResponse
COLLECTIEF KUNNEN EN MOGEN WE NIET ALLES, VANAF NU “P” VAN PROMOTIE
MARKETING MIX VAN DE BIOSCOOPBRANCHE P- Product is een gegeven NL product, exploitanten en verhuurders moeten meer betrokken worden bij keuze script, welk product. P- Plaats, meer lobby voor bioscopen, makkelijker vestigingsbeleid etc.
P- Prijs, consument vindt gemiddelde prijs te hoog. P- Promotie, Promotie met AH P- Personeel, wat kan de totale industrie doen om personeel nog meer servicegericht en film minded te maken?
P- Programma, eindelijk weer een klein TV programma, kunnen we nog meer steun aan geven. •Zender: RTL5 •Genre: gesponsord programma over nieuwe films & DVD’s •Doelgroep: 18+ •Lengte: 25 min. •Timeslot: wekelijks, zondag uur •Periode: 27/8/06-27/05/07 •Aantal: 39 afleveringen •Presentatie: Voice Over
P- Parkeren, meer lobby noodzakelijk? PR- Niet alleen nieuwjaarsreceptie, maar year round PR plan voor bioscoopbranche. P- Politiek; too little, too late
EERSTE KWARTAALCIJFERS B.O. Europa UK-8% Spanje -2% Duitsland -3% Italië -3,3% (bezoekers) Frankrijk +18% Noord Amerika: -2%
ANDERE FACTOREN Lokale Films Ticketprijzen Piraterij Video Windows DVD prijzen Aantal nieuwe releases Economische teruggang
LOKALE FILMS MARKTAANDEEL Frankrijk34%35% Duitsland16%13% Italië13%16% Spanje13%14% Zweden18%23%
GEMIDDELDE TICKETPRIJS (€)
EUROPESE VIDEO WINDOW in weken UK2020 Duitsland2122 Spanje2021 Italië1920 NL2022 België2123 Europa2021 US2120
AANTAL NIEUWE FILM RELEASES
BEZOEKERS WEST EUROPA in miljoenen
P- Potje voetbal WK VOETBAL DUITSLAND 9 JUNI TOT 9 JULI 2006
INHOUD TV Kijkers Analyse Aanpak voor 2006
GEMIDDELD AANTAL TV KIJKERS /BEVOLKING EURO 2004 NATIONAL GAMES OTHER GAMES NL (13+)44% 19% ZWE38% 14% DEN35% 15% POR33% 12% ITA32% 12% UK30% 12% DU (14+)26% 12% CZECH REP (15+)21% 10% FRA20% 10% SPA18% 8% RUSSIA 6% 3%
WAT LEREN WE VAN HET KIJKERSGEDRAG Landen die meer “voetbal-gek” zijn: ITA, UK, DU FRA, SPA Landen die minder “voetbal-gek” zijn: Grotere kijkdichtheid in kleinere landen: NL, ZWE, DEN In Nederland keek 20% van de bevolking naar wedstrijden die niet van het nationaal elftal waren.
Aanname: De zomer wordt slecht, de consument is niet met film bezig. Wij moeten het bioscoopseizoen eind augustus “starten”.
AH FILMWEKEN 2006 Actiemechanisme: - 2e bioscoopkaartje gratis bij besteding van € 20,00 Actieperiode week 34, 35 (36) 2006 Inleverperiode bioscoopkaartje: - 6 weken, waarvan 3 weken themaperiode en 3 weken daarop volgend. daarop volgend. AH ToGo integreren in thema i.v.m. sterke match doelgroep - Bij € 5,00, 2e bioscoopkaartje gratis ( transacties per week) per week) Media-inzet: - vergelijkbaar met 2005, echter zonder 1/1 dagblad maar met Metro advertentie AH ToGo met Metro advertentie AH ToGo Slogan van de bioscopen ‘Beleef het groots in de bioscoop’ in het AH Filmmagazine verwerken.
2 weken TV 3 of 4 weken inleveren Start Net/RTL 5 Normaal 6,6 in 3 weken ToGo – extra Reminder aan het einde van de actie Geen grote actie met voetbal, het nationale mechanisme Geen actie Nationale Bioscoopbon … Actieve periode in week 34 & 35
2-1 actie 2005 Bron: Bedrijfsleidersevaluatie AH Filmweken 2005 Totaal 1,2 miljoen AH 2006
BEDRIJFSLEIDERSENQUÊTE Bron: Bedrijfsleidersevaluatie AH Filmweken 2005
HOUDING ACHTERAF TEGEN 2-1 Bron: Bedrijfsleidersevaluatie AH Filmweken 2005
AH PROMOTIE 2006?
PRIJSPERCEPTIE Onderzoek Succes 2-1 Klachten consumenten •Meer beleid •Functie nationale acties?
“GRIJZE HAREN”- PLAN Doelgroep Ander produkt, prijzen, vertoningstijden etc. Gold Card D-base & E-marketing Samenwerking Stichtingen, belangenorganisaties, etc. Werkgroep moet marketingbeleid verder uitwerken.