Wetenschap, techniek en lerenSLO 14 - 12 Wetenschap, Techniek en Intelligent onderwijs overzicht presentatie • Waar en wanneer is de kennismaatschappij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Advertisements

Het secundair onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Van uniformiteit naar diversiteit
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Presentatie Procedure naar het VO
Didactische competenties praktijkinitiatie
3 H/V, kiezen voor een profiel
Informatieavond.
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
KLAS 2 EIGENTIJDSE LEREN
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Meervoudige intelligentie
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
3 H/V, kiezen voor een profiel
Programma Welkom & Algemene inleiding Gosse Bruinsma, teamleider Keuzebegeleiding Annemarie van der Plaat, decaan Met de mentor mee.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Presentatie Executieve functies
Voorlichting sectorkeuze Mavo 2 M. Memelink
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Het Voortgezet Onderwijs
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Vakkenpakketten. Opbouw SECTOREN VAKKENPAKKETTEN IN LEERJAAR 4 KEUZES IN LEERJAAR 3 DOORSTROOM.
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
LOB 3 HAVO Schooljaar
Gelijke kansen op school: het kan!
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
LOB 3 VWO Schooljaar
Vakkenpakketkeuze klas 2  klas 3
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Wetenschap, techniek en lerenSLO Wetenschap, Techniek en Intelligent onderwijs overzicht presentatie • Waar en wanneer is de kennismaatschappij begonnen... • Ontwikkeling en intelligentie vanuit kennistheoretische standpunt • Consequenties voor de praktijk: – Comprehensief onderwijs – Terug aandacht voor diversiteit – Wetenschap en techniek als cruciale vormingscomponent

Wetenschap, techniek en lerenSLO Hoe het begon...

Wetenschap, techniek en lerenSLO Van het Guadarrama- gebergte naar de zuidpool… Wetenschap, techniek, en intelligent onderwijs. We vertrekken van tijd en plaats waar ons brein is ontstaan …

Wetenschap, techniek en lerenSLO Guadarrama Lascaux ,

Wetenschap, techniek en lerenSLO Hoe werkte het brein van de jager in het Guadarrama gebergte? 100 miljard = = 

Wetenschap, techniek en lerenSLO De primitieve mens leefde in een complexe context: ► Aanpassen aan zeer verschillende omstandigheden..intelligentie individueel bekeken... ► Bij de olifantenjacht waren de groep én de individuele prestaties cruciaal ► (Psycho-)motorische actie: Motorische capaciteiten.. ► Werken met beelden: vicarious learning...

Wetenschap, techniek en lerenSLO Leer- en kennistheorie, en intelligentie.

Wetenschap, techniek en lerenSLO Belare 2007

Wetenschap, techniek en lerenSLO Wetenschappelijke problemen met het ‘gangbare’ intelligentiebegrip (o.m. Lewontin, 1982) ► Begrip intelligentie nooit omschreven en dus… ►...hypotheses aan de basis van de ‘vooronderstellingen’ niet falsifieerbaar  Die ‘Algemene’ intelligentie is erfelijk /aangeboren / genetisch (??)  Er bestaat een G –factor (Hersens op sterk water) ► Wetenschappelijke fraude (Burt) ► Slechte voorspeller van school- en maatschappelijk succes  Succes in beroepsleven meer verband met inkomen vader dan met ‘IQ’  Onderzoek van Verhoeven en Nicaise over factoren in slaagkansen

Wetenschap, techniek en lerenSLO Piaget: kinderen leren/ontwikkelen door actief experimenterend om te gaan met de dingen • Cognitieve leertheorieën (informatieverwerkingsmodel) – Het belang van voorkennis – Metacognitie (leren leren) • Leren als constructief proces – Als adaptatie niet meer werkt, accomodatie...(pas na 'veel' ervaringen)

Wetenschap, techniek en lerenSLO Piaget bijgestuurd: De belangrijke rol van de cultuur Vygotsky: - Zone van naaste ontwikkeling ('time - gap') - Leren als sociaal-(constructief) proces Bruner: 3 soorten 'leren' - kinesthetisch - iconisch - symbolisch

Wetenschap, techniek en lerenSLO I. Kinesthetisch/Iconisch ► Kunnen functioneren in complexe contexten... ► Individuele prestaties gecombineerd met teamgerichtheid ► (Psycho-)motorische actie motor voor vroege ontwikkeling.... ► Werken met beelden: vicarious learning... ► Beeldcultuur staat tussen de werkelijkheid en de symboolsystemen, zie volgende pagina…

Wetenschap, techniek en lerenSLO II. Symboolsystemen in onze cultuur ► Taalsysteem (verschillende talen geven verschillend denken) ► Muzieknotatie ► Wiskunde ► Programmeertalen Saldo: Meervoudige intelligentie!

Wetenschap, techniek en lerenSLO naturalistisch-ecologisch

Wetenschap, techniek en lerenSLO Howard Gardner aan het woord: 27-32,07 C:\Users\Bart\Videos\Video intelligentie\SONATA_VOLUME\TITLE01.avi

Wetenschap, techniek en lerenSLO Oefening 1: Wat hoort bij wat: verbind met een lijn: • Cruciale elementen van ontwikkeling • De mens (en de aap) swicht tussen groepsdier... •... en individualist • Lichamelijk functioneren cruciaal voor overleven... • Sterk ontwikkeld vermogen om beelden te verwerken • We zijn vooral goed in onverwachte situaties... • George Gerswin, componist • Taalvermogen, ook bij dove mensen... • Wiskunde en logica • Vormen van intelligentie • Verbaal-linguistische intelligentie • Logisch-mathematische intelligentie • Muzikale intelligentie • Ruimtelijk-visuele intelligentie • Naturalistisch-ecologische intelligentie • Ruimtelijk-kinesthetische intelligentie • Interpersoonlijke intelligentie • Intra-persoonlijke intelligentie

Wetenschap, techniek en lerenSLO Oefening 2: zoek de fout adhv het voorgaande... ► Er zijn denkers en doeners ► Taalvaardigheid = intelligentie ► Intelligentie is aangeboren (en dus niet ontwikkelbaar) ► De school bereidt voor op succesvol deelnemen aan samenleving, bedrijfsleven, cultuur,... •…. •… •….

Wetenschap, techniek en lerenSLO Consequenties voor de praktijk

Wetenschap, techniek en lerenSLO a) Comprehensief onderwijs Volksschool Voorbereidende afdeling Humaniora HO België tot jaren ‘50

Wetenschap, techniek en lerenSLO Comissie Monard: ‘belangstellingsgebieden’ A/D ► Gezondheid, welzijn en samenleving  Menswetenschappen, personenzorg, biologie… ► Administratie, handel en economie  Economie, aardrijkskunde… ► Natuur, Techniek en wetenschappen  Wiskunde  Chemie, natuurkunde, aardrijkskunde, biologie… ► Talen en Kunst  Nederlands  Vreemde talen (Frans, Engels, Duits, Spaans)  Klassieke talen en cultuur

Wetenschap, techniek en lerenSLO b) van uniformiteit naar diversiteit

Wetenschap, techniek en lerenSLO De latijnse school in Rotterdam opgericht in (+) 1592, afbeelding uit 1792

Wetenschap, techniek en lerenSLO naturalistisch-ecologisch

Wetenschap, techniek en lerenSLO Terechte conclusie: brede vorming tot 15 jaar. • 5 evenwaardige leergebieden…. • In samenhang  Vakoverschrijdend  In authentieke context • Ontwikkelingsdoelen tot welke leeftijd? • De eerste groep van het lager onderwijs... • Leerplannen gemeentelijk onderwijs !!! • De school creëert een leeromgeving aangepast aan de voortgang in ontwikkeling van elke leerling.

Wetenschap, techniek en lerenSLO c) Wetenschap en techniek als cruciale vormingscomponent tot 16! • Wereldoriënterend onderwijs (NL) • Brede vorming in samenhang (BE) • Knowledge building communities: De leerling wordt 'partner' en 'onderzoeker'.  Samen de strategie bespreken  Een oplossing concreet uitwerken  Dit delen met anderen via taal Carl Bereiter & Maria Scardamalia

Wetenschap, techniek en lerenSLO • Adaptief evalueren • Netwerking netoverschrijdend • Vorming en opleiding

Wetenschap, techniek en lerenSLO Om nog na te genieten... • Sir Ken Robinson op de TED Conferentie • Shift happens Youtube (versie BSF)

Wetenschap, techniek en lerenSLO