OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Zeer Intensieve Behandeling
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Welkom bij Leefstijl.
ODD en CD, wat is dat?.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Leer- en gedragskenmerken
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Workshop Relationele en seksuele vorming
Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis
ADHD bij kinderen.
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Portfolio
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Opvoeden van drukke kinderen
Stemmingsstoornissen
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Workshop klassenmanagement
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Psychiatrie Agressie & gedragsstoornissen
Psychiatrie Agressie & gedragsstoornissen
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Welkom ik maak me sterk.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Welkom op onze thema-avond
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Psychologie Conditioneren
Trauma sensitief lesgeven
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
Agressie Les 2.
Naam school Datum Logo van de school
Verschillende probleemgedragingen
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
ADHD: zeker geen modegrill
Donkere dagen en depressiviteit
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG WORKSHOP ODD OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG

PROGRAMMA WAT IS ODD WAAR HANGT HET MEE SAMEN HOE HERKENNEN WE HET WAT ZIJN DE OORZAKEN WAT ZIJN DE GEVOLGEN BEHANDELING HOE GA JE ER MEE OM IN DE KLAS VIDEOVOORBEELD

Wat is ODD Oppositioneel opstandige gedragsstoornis Het is een agressieve gedragsstoornis Komt al in de peutertijd voor Moet langer dan 6 maanden voortduren Moet niet worden veroorzaakt door de omstandigheden Komt bij 3,2% van de kinderen voor, iets meer jongens dan meisjes

Samenhang In peuter- en kleutertijd komt agressief gedrag als gedrag wat bij deze ontwikkeling hoort veel voor Ook in pubertijd is opstandig gedrag een normaal verschijnsel Hangt sterk samen (comorbiditeit) met CD ( anti sociale gedragsstoornis) ADHD ( 30-40%), leerproblemen, stemmingsproblemen, depressie en verslaving

Herkenning Moeilijk in de opvoeding, ongehoorzaam en in verzet Is vaak driftig Verzet zich tegen regels Maakt vaak ruzie met volwassenen Ergert anderen met opzet Geeft de schuld van eigen fouten aan anderen Is vaak prikkelbaar, ergert zich vaak Is vaak boos of gepikeerd Is hatelijk en wraakzuchtig Gebruikt grove taal Kan zich moeilijk in anderen verplaatsen Vijandige perceptie van de omgeving

Oorzaken Combinatie van erfelijke factoren, psycho biologische factoren Omgevingsfactoren, psychosociale factoren

Gevolgen Ernstig agressief gedrag onder 10 jaar heeft voorspellende waarde voor ernstige delinquentie Ontwrichtend voor het gezin, isolatie van het gezin Zijn meer op zichzelf, worden buitengesloten, eenzaamheid Schooluitval Uithuisplaatsing

Behandeling Moeilijk behandelbaar omdat schuld bij de ander wordt gelegd, er weinig probleembesef is en winst voor het gedrag is Multi-systeem gerichte aanpak/therapie Soms met medicatie in geval van ADHD, depressiviteit Bureau jeugdzorg, kinder/jeugdpsychiatrie

Hoe ga je ermee om in de klas Eenduidige consequente regels, die door ieder toegepast worden ( niet uitspelen) Duidelijkheid in eisen maar niet bevelen Direct corrigeren van extreem gedrag Korte eenduidige instructies( geen kettinginstructies, beladen instructies) Zacht op de persoon, hard op de inhoud Positief belonen van gewenst gedrag Aanleren sociale strategieën

Opdracht na video Ga in 3-4 tallen zitten Benoem ongewenst grensoverschrijdend leerlingengedrag Stel een top-tien samen van de beste aanpak Schrijf die op vel en plak die op in ruimte

onderwijszorgarrangementen Een onderwijszorgarrangement is; Het scheppen van voorwaarden Bepalen van inhoud van zorg Zorgen voor implementatie

Het Speelveld voor de OZA De schoolorganisatie De docenten De (zorg)leerlingen

Matrix is ingevuld voor een leerling/leerlingen met opstandig oppositioneel gedrag schoolorganisatie docenten leerlingen ouders Randvoorwaarden Wat heb je nodig? Inhoud Wat doe je dan? Implementatie Hoe kom je daar? Hoe kom je tot doen?

Matrix is ingevuld voor een leerling/leerlingen met opstandig oppositioneel gedrag schoolorganisatie docenten leerlingen ouders Randvoorwaarden Wat heb je nodig? Inhoud Wat doe je dan? .evalueert en reflecteert zelf op eigen prestaties en gedrag . gaat zich meer zelf verantwoordelijk voelen voor zijn eigen gedrag, ontwikkelt probleembesef .leren zich houden aan de regels van de klas/school/omgang . gaan zich meer bewust worden van hun emoties en de gevolgen .leren extreme gedragingen te kanaliseren Implementatie Hoe kom je daar? Hoe kom je tot doen?