Inleiding Social Media 10 februari 2012 Albert Swinkels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Facebook Zie de kansen!.
de ouderbetrokkenheid vergroten
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Samen werken aan een gezonde regio!
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Inbound Marketing Plan
Het nieuwe solliciteren:
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Workshop sociale media Wat is sociale media? Docenten: Albert Gelderman Hans van Hest Koos Bronts Daphne de Bruijn.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
‘Boost je Business met LinkedIn’
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

Inleiding Social Media 10 februari 2012 Albert Swinkels

Deze workshop  Géén uitputtend overzicht van de sociale netwerken  Wél een beknopte lijst van veel gebruikte sociale media  Géén gebruikersinstructie voor het aanmaken van accounts en dergelijke  Wél een inleiding/workshop over de toepassings- mogelijkheden  Aandacht voor inzet social media als PR-middel en ondersteuning bij netwerkonderhoud.  Een Workshop: werk aan de winkel (brainstorm)

Beoogd resultaat  Kennismaking/verdieping mbt het fenomeen ‘social media’  Voor zover nodig: prikkel tot nadenken over gebruik en/of inzet van social media  Aanzet tot bewustwording van de zin en onzin bij gebruik van sociale netwerken  Aanreiken van een element in het proces van visievorming (in brede zin)

Programma (14u-16u +)  Enqueteresultaten Enqueteresultaten  Inleiding  Pauze (naar behoefte)  Stellingen  Gedachtewisseling in groepen  Plenaire bespreking resultaten

Promotie (bron: YouTube)

Sociaal netwerkdeelnemerspercentage Youtube3738,5% LinkedIn7679,2% Twitter2526,0% Facebook3132,3% Hyves88,3% Flickr11,0% MSN1717,7% Windows Meeting Space00,0% WhatsApp (mobiel)2121,9% Google+2930,2% Fora2930,2%

Definitie Social Media  Internetplatforms voor het onderhouden van contacten en/of het verspreiden en uitwisselen van informatie. Voorbeelden hiervan zijn:  sociale netwerken, weblogs en fora: facebook, Hyves, LinkedIn en andere diensten zoals Twitter, Google+ en BinnenlandsBestuurweblogsfora

Enkele voorbeelden  Youtube (2005) Voorbeeld Heemstede(2005)Voorbeeld Heemstede  publiceren van korte video’s  LinkedIn (2003) Voorbeeld(2003)Voorbeeld  Professioneel/zakelijk sociaal netwerk  Facebook (2004) Voorbeeld(2004)Voorbeeld  Vergelijkbaar met LinkedIn maar met een breder publiek waaronder (ook) veel jongeren.  Hyves (2004) Voorbeeld(2004)Voorbeeld  Als Facebook maar voornamelijk Nederlands  Twitter (2006) Voorbeeld(2006)Voorbeeld  Microblog- en netwerkdienst.  Google+ VoorbeeldVoorbeeld  ondermeer weblogs

Facebook: 5,7mln Twitter: 1mln LinkedIn: 3,1mln Hyves: 9,7mln

Praktijken

Bezint eer gij begint: een stappenplan voor zakelijk gebruik

Bezinning  Missie/Visie  Wat is onze bestaansgrond  Hoe zien wij onze toekomst  Wat is/zijn mijn doelstelling(en)  wat wil ik (wanneer) bereiken  Wat moet er dan veranderen en hoe?  Welke middelen zet ik in Meer specifieke (deel-)bezinningsvragen:  Wat kan internet daaraan toevoegen  Wat is het internetgedrag van mijn doelgroepen  Welke internetvoorzieningen sluiten hierbij aan

Onderscheiden media IdentiteitConnectieInformatie Wie ben ikVrienden, familie, bekenden Positie, foto’s berichten, belangstelling Wat is mijn mening Relaties en interessante personen Positie/rol, berichten Wie ben ik als professional Collega’s, zakenrelaties, schoolrelaties Profiel, Inzichten, Nieuws

Plan van aanpak Keuze voor inzet social media is gemaakt!  Is er een ondernemersplan  (nee: maak er alsnog een…; met visie!...; bij voorkeur SMART)  Stel (daarbij) markt- en behoeftecijfers vast  Bepaal de marketting- en communicatiebehoefte  (doelgroepanalyse/-omschrijving etc.)  Maak een communicatieplan  (waarvan inzet siocial media een onderdeel vormt)

PvA, vervolg  Bepaal de kwaliteiten  relatie naar de SMART geformuleerde doelstellingen, planning en budgetten  Maak werkafspraken  hoe organiseren we het een en ander  Maak een haalbare planning  met evaluatiemomenten!  Weeg de kosten, baten en risico’s

Toepassingspraktijken Uiteraard:  Aanmaken van de nodige accounts  Profielgegevens invoeren  Meer geavanceerde toepassingen  Voorbeeld verspreiding berichten Voorbeeld verspreiding berichten

En vervolgens  Zorg voor volgers  Plaats daarom regelmatig berichten/informatie  Volg zelf relevante relaties en groepen  Volg interessante bedrijven/overheden/politici  Gebruik netwerken van vrienden en collega’s  Profiteer van applicaties van derden (knoppenverhaal/links)  Volg de trends (trendwatching)  Bijvoorbeeld op Twitter, Binnenlands Bestuur etc.)Binnenlands Bestuur

Relativering/tegenwerpingen  Baten onduidelijk; vaak toevalstreffers  Nut afhankelijk van bedrijfsacitiviteit  Zichtbaarheid: competitie voor aandacht  Resultaat is sterk afhankelijk van investeringen  Investeringen (tijd) kunnen hoog oplopen  Zeker voor kleine ondernemers/ZZP’s geldt :  je moet er “lol” in hebben

Waarom toch actief en hoe dan?  Het is primair een zakelijk afwegingen  Mensen gaan (toch) zoeken wie je bent  Maak je (zakelijk) profiel daarom zelf publiek  Zorg voor volgers  Plaats regelmatig berichten/informatie  Volg relevante relaties en groepen  Gebruik het netwerk van vrienden en collega’s  Profiteer van applicaties van derden (links)  Volg interessante bedrijven/overheden/politici

Overheid en social media  Een paar belangrijke trends om rekening mee moeten houden:  Verschuiving van zenden naar participeren  Zelforganisatie (groepsvorming)  Vervagen grens interne/externe communicatie  Social mediabeleid is ook voor overheden geen desinvestering  20% hanteert een dergelijk beleid  80% heeft geen beleid (of heeft het in ontwikkeling)

Eigen voorbeelden  Ik ontwikkel/beheer/lever diverse website’s  programmavergelijk; familietrefpunt; programmavergelijkfamilietrefpunt  Ik maak via social media regelmatig rechtstreeks contact met andere deelnemers  Ik bezoek meetings die vanuit de social media worden georganiseerd  Vers van de pers: de #NUON #ESSENT affaire#NUON #ESSENT affaire  Een heuse opdracht  Daarom: blijkbaar te weinig in het verleden!

Laatste voorbeeld  Youtube Voorbeeld HeemstedeVoorbeeld Heemstede

Naslagwerk voor thuis Een gratis exemplaar voor allen die tijdig inschreven, aangeboden door: F&L Publishing Group

Aan de slag We denken in groepen na over:  Verwoord een visie: waar staat Netwerk Tiel in 2015 (max 150 tekens)  Wat is de betekenis van social media in deze visie (max 150 tekens)  Wat zijn de eerste stappen die moeten worden genomen op het vlak van de social media. (Benoemen en toelichten)

Links  Internetworldstats: internetgebruik 2011 en meer) Internetworldstats:  Marketingfacts: Idem (en meer) Marketingfacts:  Bestuurskunde: Open data en bestuurlijke verantwoording Bestuurskunde:  Familietrefpunt: een besloten website voor families Familietrefpunt:  Programmavergelijk: een politiek communicatieprogramma Programmavergelijk: