Langfruit in de wereld van logistiek Bijeenkomst 30 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

PECH ONDERWEG SERVICE. PECH ONDERWEG SERVICE AVOND-/NACHT-WEEKENDDIENST dé oplossing voor: GARAGEBEDRIJVEN & VOERTUIGVLOTEN (Fleetcontrol)
Transport en Infrastructuur
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Bedrijfskolom Handboek
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Plantagekolonies Transatlantische slavenhandel Abolitionisme
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Zomerconferentie Greenport(s) Nederland Klaas Slim operationeel manager ZON fruit & vegetables 18 juni 2009.
Kansen in Hebei en Shanghai Pudong Dutch Sino Business Promotions En Kamer van Koophandel Den Haag.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Dienstverlenende ondernemingen
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Wintersportreis 2012 Welkom op onze informatieavond!
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Willem Baljeu STUURGROEP MOBILITEIT GREENPORTS NEDERLAND.
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Europese eenwording.
Europese Samenwerking
Herken je volgende situaties?
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Caraes NGO. Broeders van Liefde stichter PJ Triest cultuur van de caritas/liefde verspreiden door dienstbaarheid bij armen en de meest uitgestotenen via.
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Profiel van de Accell Group Accell Group is een groep van internationale ondernemingen, actief in het ontwerpen, de productie, marketing en verkoop.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
WK 2010 in Afrika. WK WK, wereld kampioenschappen 1 keer in de 4 jaar EK Europese kampioenschappen 1 keer in de 4 jaar.
European Fruit Co-operation
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Titeldia Beren in verschillende werelden Ruud Huirne, Directeur Food&Agri Nederland.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
WELKOM. Alternatieve Geuren DROM in M ü nchen.
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Potverdorie, eet normaal!
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Nike Supply Chain Management
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Ochtend indeling Tussen 7 en 8 opstaan/aankleden. Vanaf 8 uur ontbijten tot 9 uur. En brood klaar maken vertrekken naar belfort (uitzicht over de.
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
Connecting the world. Het logistieke netwerk. D-Street Consultancy.
Duid het juiste land aan
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Koloniale verleden.
Autoverkopen via Ikwilvanmijnautoaf.nl
Topografie Landen van Europa.
Food is hot and zuivel is …
Ontvangt en verwerkt goederen
Keuze voor 4 exportlanden
Transcript van de presentatie:

Langfruit in de wereld van logistiek Bijeenkomst 30 mei 2012

Even voorstellen  Langfruit onderdeel van de Van Rijn Group  Vestigingen in Nederland, Duitsland, Spanje, Griekenland, Egypte, Roemenië, USA, China  Actief in aardappel, groente en fruit  Maar ook koelhuizen, verpakken, logistiek, vastgoed  Omzet € 250 mio, 200 medewerkers  Totale export Nederland € 6,7 miljard; import Nederland € 4,5 miljard

Markt Langfruit  Van Rijn Group sterk op Europa, USA/Canada en Midden Oosten  Langfruit sterk in foodservice en retail in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Roemenië, Baltische Staten  Volledig assortiment agf (500 artikelen)  Dag, week, seizoenprogramma’s  Elke dag worden ca. 200 klanten bediend

Een dag in het leven van Langfruit  Inkoop begint om uur  Posities worden ingenomen, prijzen in systeem  Verkoop begint ca uur  Offertes worden verstuurd, klanten worden gebeld  Tot ca uur loopt inkoop en verkoop; dan moeten alle verkopen zijn ingedekt  Ondertussen is logistiek begonnen met binnenhalen van de goederen vanaf uur bij telers, veilingen, importeurs, havens, vliegveld; planning volgt real-time commercie

Een dag in het leven van Langfruit  Logistiek en inkoop werken volgens spoorboekje zodat alle goederen uiterlijk uur binnen zijn te Venlo; Langfruit/Rijntrans heeft hiertoe beschikking over eigen vrachtwagens  Goederenontvangst, keur, zorgen ervoor dat alles wordt gecontroleerd en in systeem wordt gezet als ontvangen  Tevens nog controle op telernummer en steekproef residu ed  Vervolgens kan orderpik aan de gang; eerste afhaalklanten worden vanaf uur bediend; de meeste verladingen vinden plaats van uur  Laatste vrachten zijn omstreeks uur verladen

Een dag in het leven van Langfruit  Samenvattend klant besteld tot ca uur met de mogelijkheid van nabestellen tot ca uur  Omstreeks uur worden ook alle uitgaande vrachten gepland (zowel met partners als Rijntrans)  Klant ontvangt de goederen begin van de avond (Ruhr gebied) tot ‘s nachts (München, Berlijn, Parijs) tot de volgende ochtend (Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië)  Just in time elke dag  Achter onze klanten zit weer heel netwerk met klanten zoals hotels, restaurants, instellingen, supermarkten ed  Supersnelle keten, dagvers product

Multimodaal, logistiek, chainmanagement  Iedereen praat erover  Bij Langfruit/Fresh Park Venlo/Nederland komen producten uit de gehele wereld samen (weg, water, lucht)  Tomaten, komkommer, paprika, asperges, prei uit de regio maar ook Physalis uit Colombia, groene asperges uit Peru, limes/avocado/mango uit Brazilië, exoten uit Thailand, bonen/peulen/passievrucht uit Kenia, Ethiopië  Maar ook citrus uit Zuid Afrika, Argentinië, fruit uit Frankrijk, China, Brazilië, groenten uit Italië, Spanje  Positie van Nederland als handelsland met mainports

Positie nederland  Multimodaal inkomend moet en kan om Nederlandse wegen te ontlasten  Multimodaal uitgaand moeilijk (trein Italië)  Local for local  Eten wat seizoen biedt  Europese distributiepunten/netwerk ?  Enorme kansen voor groenten en fruit (gezond, duurzaam)

Positie nederland  Maar ook import/export op basis van gelijkwaardigheid (China, USA, Canada, Rusland doen dat niet)  Tarieven en faciliteiten om import product in Nederland binnen te krijgen moeten concurrerend blijven  FrugiVenta, Nederlandse overheid maar vooral EU moet hier sterker worden  Diesel, Maut, vignetten ed maken logistiek duuder, consument moet dat betalen  Rijtijdenwetgeving prima maar maakt het voor Nederland (braafste jongetje…..) lastig, grenzen zijn nu echt bereikt

Samenvattend  Logistiek in versbranche is topsport  Het gaat nu nog net, just in time, just possible  Positie Nederland blijft niet vanzelf zo  Nederland is handelsland met sterke tuinbouw en mainports  Greenport Holland moet met topsectorenbeleid positie verder versterken (mn politiek, facilitair)