Langfruit in de wereld van logistiek Bijeenkomst 30 mei 2012
Even voorstellen Langfruit onderdeel van de Van Rijn Group Vestigingen in Nederland, Duitsland, Spanje, Griekenland, Egypte, Roemenië, USA, China Actief in aardappel, groente en fruit Maar ook koelhuizen, verpakken, logistiek, vastgoed Omzet € 250 mio, 200 medewerkers Totale export Nederland € 6,7 miljard; import Nederland € 4,5 miljard
Markt Langfruit Van Rijn Group sterk op Europa, USA/Canada en Midden Oosten Langfruit sterk in foodservice en retail in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Roemenië, Baltische Staten Volledig assortiment agf (500 artikelen) Dag, week, seizoenprogramma’s Elke dag worden ca. 200 klanten bediend
Een dag in het leven van Langfruit Inkoop begint om uur Posities worden ingenomen, prijzen in systeem Verkoop begint ca uur Offertes worden verstuurd, klanten worden gebeld Tot ca uur loopt inkoop en verkoop; dan moeten alle verkopen zijn ingedekt Ondertussen is logistiek begonnen met binnenhalen van de goederen vanaf uur bij telers, veilingen, importeurs, havens, vliegveld; planning volgt real-time commercie
Een dag in het leven van Langfruit Logistiek en inkoop werken volgens spoorboekje zodat alle goederen uiterlijk uur binnen zijn te Venlo; Langfruit/Rijntrans heeft hiertoe beschikking over eigen vrachtwagens Goederenontvangst, keur, zorgen ervoor dat alles wordt gecontroleerd en in systeem wordt gezet als ontvangen Tevens nog controle op telernummer en steekproef residu ed Vervolgens kan orderpik aan de gang; eerste afhaalklanten worden vanaf uur bediend; de meeste verladingen vinden plaats van uur Laatste vrachten zijn omstreeks uur verladen
Een dag in het leven van Langfruit Samenvattend klant besteld tot ca uur met de mogelijkheid van nabestellen tot ca uur Omstreeks uur worden ook alle uitgaande vrachten gepland (zowel met partners als Rijntrans) Klant ontvangt de goederen begin van de avond (Ruhr gebied) tot ‘s nachts (München, Berlijn, Parijs) tot de volgende ochtend (Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië) Just in time elke dag Achter onze klanten zit weer heel netwerk met klanten zoals hotels, restaurants, instellingen, supermarkten ed Supersnelle keten, dagvers product
Multimodaal, logistiek, chainmanagement Iedereen praat erover Bij Langfruit/Fresh Park Venlo/Nederland komen producten uit de gehele wereld samen (weg, water, lucht) Tomaten, komkommer, paprika, asperges, prei uit de regio maar ook Physalis uit Colombia, groene asperges uit Peru, limes/avocado/mango uit Brazilië, exoten uit Thailand, bonen/peulen/passievrucht uit Kenia, Ethiopië Maar ook citrus uit Zuid Afrika, Argentinië, fruit uit Frankrijk, China, Brazilië, groenten uit Italië, Spanje Positie van Nederland als handelsland met mainports
Positie nederland Multimodaal inkomend moet en kan om Nederlandse wegen te ontlasten Multimodaal uitgaand moeilijk (trein Italië) Local for local Eten wat seizoen biedt Europese distributiepunten/netwerk ? Enorme kansen voor groenten en fruit (gezond, duurzaam)
Positie nederland Maar ook import/export op basis van gelijkwaardigheid (China, USA, Canada, Rusland doen dat niet) Tarieven en faciliteiten om import product in Nederland binnen te krijgen moeten concurrerend blijven FrugiVenta, Nederlandse overheid maar vooral EU moet hier sterker worden Diesel, Maut, vignetten ed maken logistiek duuder, consument moet dat betalen Rijtijdenwetgeving prima maar maakt het voor Nederland (braafste jongetje…..) lastig, grenzen zijn nu echt bereikt
Samenvattend Logistiek in versbranche is topsport Het gaat nu nog net, just in time, just possible Positie Nederland blijft niet vanzelf zo Nederland is handelsland met sterke tuinbouw en mainports Greenport Holland moet met topsectorenbeleid positie verder versterken (mn politiek, facilitair)