STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ
INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie en maatschappij –Leerlingen op het continuüm •Slotbeschouwingen
STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER
•Aandacht voor economische en commerciële aspect van de maatschappij •Inzicht verwerven in de macro-economie, micro-economie en informatica •Centrale plaats voor opleiden tot ondernemerschap en vele vormen van commerciële, logistieke en administratieve dienstverlening •Band tussen economie en maatschappij: brede maatschappelijke en humane visie
ANALYSE STUDIERICHTINGEN •Beschrijving + analyse: toekomstso.vvkso.be •De meeste studierichtingen •Enkele voorbeelden –Economie-wiskunde –Economie-moderne talen –Economie-wetenschappen –Handel –Boekhouden-informatica –Informaticabeheer –Kantoor –Verkoop –Kantooradministratie en gegevensbeheer
ECONOMIE-WISKUNDE
ECONOMIE-WISKUNDE
ECONOMIE-WISKUNDE
ECONOMIE-MODERNE TALEN
BOEKHOUDEN-INFORMATICA
BOEKHOUDEN-INFORMATICA
BOEKHOUDEN-INFORMATICA
HANDEL
HANDEL
INFORMATICABEHEER
INFORMATICABEHEER
VERKOOP
KANTOOR
KANTOORADMINISTRATIE EN GEGEVENSBEHEER
BESLUITEN UIT DE ANALYSE •Nood aan transparant onderscheid binnen doorstromingsrichtingen •Hiaat: combinatie kwalificatie- doorstroming op dit moment niet onmogelijk •Verbreding kwalificatiegerichte opleidingen
STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER
LEERLINGEN OP HET CONTINUÜM Tekst op de dia: ABA Links van de vlag Ewisk. Rechts van de vlag EMT- Ewet. PBA Links van de vlag EMT BI Handel ST Rechts van de vlag IB Beroepskwalificatie HO/ HBO/ Sense Kantoor Handel Verkoop ST Beroepskwalificatie/ specialisatiejaar Kantoor Verkoop Logistiek Mode- verkoop
SLOTBESCHOUWINGEN •Studiedomein –Als transparant kader •Uitgangspunt niet onderwijsvorm maar leerlingenprofiel •Leerlingen worden zich meer bewust van de mogelijkheden en beperkingen van hun keuze •Elk ordeningskader is tot op zekere hoogte arbitrair. Niet alle leerlingen maken snel een keuze. Er zijn studiedomeinoverstijgende studierichtingen nodig –Continuüm als ordeningskader en kijkwijzer •Een domein kan als één geheel aangeboden worden - vlotte overhangen zonder beschotten •Een domein heeft grote gemeenschappelijkheid: commerciële vaardigheden, logistiek, ondernemingszin … komen aan bod in alle types van studierichtingen •Nodeloze complexiteit vermijden (dubbels, hybride profileringen) •De tweede graad: drie types •Algemene vorming evenwaardig binnen het hele continuüm: – Nederlands, moderne vreemde talen, sociale competenties …