Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave
Inhoud Wat is Mobiele Communicatie? Hoe is Mobiele Communicatie ontstaan? Toepassingen van Mobiele Communicatie in het bedrijfsleven Wat kunnen we van Mobiele Communicatie verwachten?
Wat is Mobiele Communicatie? Mobiele communicatie is het inzetten van alles wat mobiel, draagbaar en draadloos is om te communiceren.
Miscommunicatie http://youtube.com/results?search_query=berlitz&search_type=
Hoe is Mobiele Communicatie ontstaan De eerste mobiele telefoon
ATF (1G) AutoTelefoonNetwork Pollux en Castor Niet mobiel 3 fases
GSM (2G) Global System for Mobile Communication Roaming tussen netwerken Spraak, SMS, WAP
GPRS (2.5G) General Packet Radio Services 100kbps ‘Always On’
UMTS (3g) Universal Mobile Telephone System Opvolger GSM Datanetwerk 2mbps
UWB (4G) Ultra Wide Band Maakt gebruik van radiogolven Extreme bandbreedtes tot wel 1Gps Wordt gebruikt in het leger
Mythes Gezondheid
Weetjes Wereldwijd 1.3 miljard telefoons, waarvan 15miljoen in Nederland 90 miljoen telefoon gesprekken per dag Wereldwijd worden er ongeveer 600 miljard smsjes verzonden per jaar In Nederland zijn dat 226 miljoen smsjes wat goed is voor zon 60 miljoen euro!
Mobiele Communicatie in het Bedrijfsleven Intern Extern
Intern Voordelen Nadelen Toegepaste technieken
Voordelen Interactief en innovatief Hoge leesbaarheid en attentiewaarde Overal bereikbaar Betere Communicatie
Nadelen Hoge kosten Moeilijke regel en wetgeving
Toegepaste Technieken Location Based Services Imago Zorg en Veiligheid Voorlichting Organisatie Arbeidsmarktcommunicatie
Extern Voordelen Nadelen Toegepaste technieken
Voordelen Grote respons Lees gerantie Interactie Gerichte Marketing Mobiel staat ongeveer 20 uur per dag aan Zeer geschikt voor jongeren
Respons op Mobiele Marketing
Wordt het gelezen
Gebruik van Mobiel Internet
Nadelen Wet en Regelgeving Irritatie Persoonlijk Hoge Kosten
Toegepaste Technieken SMS Acties Mobile Couponing In Store Promotions
SMS Actie Een verpakking wordt voorzien van een unieke code. Wanneer je deze code naar een bepaald nummer sms-t is er kans op een prijs. Direct antwoord Goede evaluatie Lage kosten
Filmpje Over Mobiele Barcode http://youtube.com/watch?v=dpiLbQBx84E
Mobile Couponing Versturen van een barcode naar een mobiele telefoon. Dit levert korting of toegang op bij het tonen van de barcode Mobiel altijd bij je On demand delivery Actie aanpasbaar
In Store Promotions Op vertoon van een sms bericht ontvangt de consument een gratis monster. Genereert store traffic Combineert andere media
Bluetooth Bluecasting Vooral in Engeland Beperkt door de wetgeving
Voorbeelden van Bluecasting
Wat de toekomst ons zal brengen Convergentie media, PC, internet en mobiel Multimedia Content Open portal Structuur
Samengevat Gebruiker bepaalt zelf wat hij/zij wilt Betere PR Extra verkoop Merk beleving Stukje entertainment Stroom naar winkels toe
Reacties van de Consument 60% ligt niet wakker van het privacystorende effect 20% staat open voor reclame via de sms en wil daar best voor betalen 25% van de studenten in Engeland zegt open te staan voor aanbiedingen via bluetooth
Conclusie Ride the wave, go with the flow GO MOBILE !
Vragen???