CLOP 27 november 2007 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
L&B in het MBO.
Advertisements

Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Van, voor én door het onderwijs.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Agendapunt CLOP Urenverdeling periode 3 en 4 Invulling cursus integrale opdrachten Carrousel Wijziging jaarplanning Discussiepunten.
1.
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
opleiding : Onderwijs Assistent
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
Stand van zaken: Integrale leerlijn
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Op naar…
Bijeenkomst niveau 4 Detailhandel
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
VO 1 mbo.
Presentatie BPV in CGO Rien Pieper
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Drenthe College Regionaal Opleidingen Centrum
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Workshop “Beoordelen”
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Opleiding detailhandel 1e verkoper
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Met PERSPECTIEF klaar voor de toekomst. nieuwe kwalificatiedossiers keuzedelen diverse onderwijsconcepten het werk van nu en van de toekomst Met PERSPECTIEF.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Informatieavond MOH leerjaar Vakschool Wageningen
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
ZORPLAN MAKEN!!!.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
6 december 2018 Marijke Backx, Annemarieke Broenink.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Ontvangt en verwerkt goederen
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Informatieavond profielkeuze 9 januari 2019
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Op weg naar je eigen talent
Transcript van de presentatie:

CLOP 27 november 2007 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.

Competentiegericht opleiden?

Even bijpraten

FASERING CLOP Januari 2007 aanstelling R. Boerman, W. Borsboom, Maarten Gras, Wim Maas, Johan Wijk en Arnoud Wonnink Rapportage in april 2007 van verkoper Rapportage in juni 2007 bij de docentendag in Westerbork Mutaties in september 2007 M. Dunning I.v.m. vertrek R. Boerman Vervolg met splitsing Groothandel - Detailhandel met Jan van Os en Miranda Wolken 24 september 1ste bijeenkomst met collegae CLOPPERS met vragen over helderheid werkopdracht en invulling 4 en 11 oktober overleg met de stuurgroep om kaders te stellen 29 oktober vergadering met collegae CLOPPERS hier worden de opdrachten verdeeld 1ste helft december blauwdruk van de leerlijnen Week 4 voorlichting clusterbreed Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Volgende stappenplan is de leidraad: KWD en examenplan tegen het licht houden door alle teams; Examenmatrijs ontwikkelen door de CLOP groep, hierin wordt een checklist ontwikkeld van de bewijsstukken die in het examendossier aanwezig moeten zijn Rekenen, LLBC en Taal separaat; Format ontwikkelen en rondsturen voor maken van Studiegids door afzonderlijke teams; Format ontwikkelen en rondsturen voor maken van BPV werkboek door afzonderlijke teams; Onderwijskundig concept: 3 dagen school 2 dagen stage In stage werken aan integrale opdrachten per werkproces onder begeleiding praktijkopleider en SLBer Op werkproces geënte projecten doen (integrale opdrachten) Op school werken met ELO en bij onvoldoende verwerking (toets) van werkproces deelnemen aan workshop (inschrijven) Vaste momenten voor het volgen en bewijzen van het taalniveau waarbij er bij onvoldoende niveau deelgenomen moet worden aan workshops Vaste momenten voor het volgen en bewijzen van de LLBC Vaste momenten voor het volgen van LO (projecten zie 4) Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Volgende stappenplan is de leidraad: 6. Helder maken van het organisatorisch concept; Rollen belanghebbenden Rol Assessor en examinator Eisen aan gebouw en inrichting Eisen aan administratieve afhandeling Workshops in de vorm van hoor- en werkcolleges Aanbieden van eenheden in perioden van 8 weken 7. Invulling van de leerlijnen clusterbreed aanpakken; Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

CLOP kwalificatiedossier Beroep, Burgerschap, Taal De onderdelen zijn te onderscheiden: Kerntaken Werkprocessen Prestatieindicatoren Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

CLOP leerlijnen De volgende leerlijnen zijn te onderscheiden: De integrale leerlijn De loopbaanreflectieleerlijn De kennis- en vaardigheden leerlijn Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

competentiegerichte kwalificatiestructuur handel 2007-2008 uitstroom niveau 4 ondernemer detailhandel manager handel afdelingsmanager filiaalmanager manager wonen vestigingsmanager groothandel interieur- adviseur niveau 4 verkoopspecialist detailhandel eerste verkoper verkoopadviseur wonen verkoopspecialist mode verkoopspecialist elektrotechn. dh. verkoopmedewerker showroom uitstroom niveau 3 verkoop- specialist allround woningstoffeerder woning- stoffeerder niveau 3 uitstroom niveau 2 verkoper verkoper detailhandel verkoopmedewerker optiek verkoper fiets/bromfiets verkoopmedewerker tankstation niveau 2 basis woningstoffeerder aankomend verkoop- medewerker niveau 1

competentiegerichte kwalificatiestructuur handel 2007-2008 export- medewerker uitstroom niveau 4 logistiek supervisor exportmedewerker buitendienst exportmedewerker binnendienst niveau 4 commercieel medewerker uitstroom niveau 3 logistiek teamleider commercieel medewerker buitendienst commercieel medewerker binnendienst niveau 3 logistiek medewerker niveau 2 assistent logistiek medewerker niveau 1

Integrale opdrachten school Integrale opdrachten bpv Projecten SLB CLOP samenvatting TV Rekenen ICT Integrale opdrachten school Integrale opdrachten bpv Projecten SLB Groothandel Cursus schrijven integrale opdrachten voor vullen van het magazijn Cursus rekenen “Betelgeuse” februari 2008 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Visie per leerlijn clusterbreed opzetten Gedeelde verantwoordelijkheid CGO invulling Visie per leerlijn clusterbreed opzetten Gedeelde verantwoordelijkheid Breed draagvlak Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

CLOP tussentijdse conclusies Aandeel leerlijnen in het rooster Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

verkoper 1 2 3 4 5 6 7 8 Kerntaken Werkprocessen KT 0 oriëntatie KT 1 Wp 1.1 en 1.2 KT1 Wp 1.3, 1.4 en 1.6 KT2 Wp 2.1, 2.2 en 2.4 Wp 2.5 en 2.7 Wp 2.8 KT3 Wp 3.1, 3.2, 3.3 en 3.4 Uitloop Integrale leerlijn school Project goederen Project aanvullen, winkelverzorging Project klantenontvangstverkoopgesprek, maatwerk Project bestellen en klachten Project werkoverleg Project beheer, klanteninformatie, afrekenen en afreken-administratie Integrale leerlijn bpv BPV opdrachten Kennis vaardigheden leerlijn Nederlands Engels Rekenen ICT TV BC Theorie Bedrijfsoriëntatie Opleidings-orientatie Theorie Loopbaan begeleidingsleer-lijn Greep krijgen op je studieloopbaan SLB individueel en groep Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Kerntaak 1: Ontvangt en verwerkt goederen Werkproces 1.1: Ontvangt goederen Werkproces 1.2: Slaat goederen op Werkproces 1.3: Vult vaste artikelpresentatie aan Competenties: E. Samenwerken en overleggen Presenteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en hulpmiddelen inzetten R. Op de behoeften en verwachtingen van de “klant” richten Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen

Werkproces 1.1 en 1.2 Theorie: Arbo Veiligheid/Veiligheidsprocedures Derving Hygiëne Calamiteiten Opslagkenmerken en opslagmogelijkheden Milieu Inhoud wordt beschreven in KCH toetsmatrijs

Invulling: help en discussieer mee............ verkoper 1 2 Kerntaken Werkprocessen KT 0 oriëntatie KT 1 Wp 1.1 en 1.2 Integrale leerlijn school Uitnodigen bedrijfsleiders en organiseren van excursies Project goederen uit ELO base of eigen project schrijven. Leuk maken! Integrale leerlijn bpv 3 weken oriëntatie BPV opdrachten Zie ELO base B projecten, let op de beheersingsniveaus tot zelfstandigheid Kennis vaardigheden leerlijn Nederlands 0-meting Engels 0-meting Rekenen instaptoetsen ICT begintoetsing TV BC oriëntatie Theorie Bedrijfsoriëntatie Opleidings oriëntatie Nederlands ITTA en workshops om niveau te bereiken Engels workshops om Taalblokniveau te bereiken Rekenen invulling model Jolien ICT invulling model Eric en Jan TV invulling model Jan, Lenny en Kees BC invulling model Maarten Theorie ELO base en workshops Loopbaan begeleidingsleer-lijn Portfolio, POP, PAP “greep krijgen op je loopbaan” Behandelen van de kerncompetenties SLB individueel en groep invulling model Johan Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.

Dus: leren mogelijk maken van en met elkaar: Bommel is niet alleen. Hij is er altijd zelf bij. (Kwetal)