CLOP 27 november 2007 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Competentiegericht opleiden?
Even bijpraten
FASERING CLOP Januari 2007 aanstelling R. Boerman, W. Borsboom, Maarten Gras, Wim Maas, Johan Wijk en Arnoud Wonnink Rapportage in april 2007 van verkoper Rapportage in juni 2007 bij de docentendag in Westerbork Mutaties in september 2007 M. Dunning I.v.m. vertrek R. Boerman Vervolg met splitsing Groothandel - Detailhandel met Jan van Os en Miranda Wolken 24 september 1ste bijeenkomst met collegae CLOPPERS met vragen over helderheid werkopdracht en invulling 4 en 11 oktober overleg met de stuurgroep om kaders te stellen 29 oktober vergadering met collegae CLOPPERS hier worden de opdrachten verdeeld 1ste helft december blauwdruk van de leerlijnen Week 4 voorlichting clusterbreed Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Volgende stappenplan is de leidraad: KWD en examenplan tegen het licht houden door alle teams; Examenmatrijs ontwikkelen door de CLOP groep, hierin wordt een checklist ontwikkeld van de bewijsstukken die in het examendossier aanwezig moeten zijn Rekenen, LLBC en Taal separaat; Format ontwikkelen en rondsturen voor maken van Studiegids door afzonderlijke teams; Format ontwikkelen en rondsturen voor maken van BPV werkboek door afzonderlijke teams; Onderwijskundig concept: 3 dagen school 2 dagen stage In stage werken aan integrale opdrachten per werkproces onder begeleiding praktijkopleider en SLBer Op werkproces geënte projecten doen (integrale opdrachten) Op school werken met ELO en bij onvoldoende verwerking (toets) van werkproces deelnemen aan workshop (inschrijven) Vaste momenten voor het volgen en bewijzen van het taalniveau waarbij er bij onvoldoende niveau deelgenomen moet worden aan workshops Vaste momenten voor het volgen en bewijzen van de LLBC Vaste momenten voor het volgen van LO (projecten zie 4) Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Volgende stappenplan is de leidraad: 6. Helder maken van het organisatorisch concept; Rollen belanghebbenden Rol Assessor en examinator Eisen aan gebouw en inrichting Eisen aan administratieve afhandeling Workshops in de vorm van hoor- en werkcolleges Aanbieden van eenheden in perioden van 8 weken 7. Invulling van de leerlijnen clusterbreed aanpakken; Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
CLOP kwalificatiedossier Beroep, Burgerschap, Taal De onderdelen zijn te onderscheiden: Kerntaken Werkprocessen Prestatieindicatoren Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
CLOP leerlijnen De volgende leerlijnen zijn te onderscheiden: De integrale leerlijn De loopbaanreflectieleerlijn De kennis- en vaardigheden leerlijn Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
competentiegerichte kwalificatiestructuur handel 2007-2008 uitstroom niveau 4 ondernemer detailhandel manager handel afdelingsmanager filiaalmanager manager wonen vestigingsmanager groothandel interieur- adviseur niveau 4 verkoopspecialist detailhandel eerste verkoper verkoopadviseur wonen verkoopspecialist mode verkoopspecialist elektrotechn. dh. verkoopmedewerker showroom uitstroom niveau 3 verkoop- specialist allround woningstoffeerder woning- stoffeerder niveau 3 uitstroom niveau 2 verkoper verkoper detailhandel verkoopmedewerker optiek verkoper fiets/bromfiets verkoopmedewerker tankstation niveau 2 basis woningstoffeerder aankomend verkoop- medewerker niveau 1
competentiegerichte kwalificatiestructuur handel 2007-2008 export- medewerker uitstroom niveau 4 logistiek supervisor exportmedewerker buitendienst exportmedewerker binnendienst niveau 4 commercieel medewerker uitstroom niveau 3 logistiek teamleider commercieel medewerker buitendienst commercieel medewerker binnendienst niveau 3 logistiek medewerker niveau 2 assistent logistiek medewerker niveau 1
Integrale opdrachten school Integrale opdrachten bpv Projecten SLB CLOP samenvatting TV Rekenen ICT Integrale opdrachten school Integrale opdrachten bpv Projecten SLB Groothandel Cursus schrijven integrale opdrachten voor vullen van het magazijn Cursus rekenen “Betelgeuse” februari 2008 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Visie per leerlijn clusterbreed opzetten Gedeelde verantwoordelijkheid CGO invulling Visie per leerlijn clusterbreed opzetten Gedeelde verantwoordelijkheid Breed draagvlak Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
CLOP tussentijdse conclusies Aandeel leerlijnen in het rooster Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
verkoper 1 2 3 4 5 6 7 8 Kerntaken Werkprocessen KT 0 oriëntatie KT 1 Wp 1.1 en 1.2 KT1 Wp 1.3, 1.4 en 1.6 KT2 Wp 2.1, 2.2 en 2.4 Wp 2.5 en 2.7 Wp 2.8 KT3 Wp 3.1, 3.2, 3.3 en 3.4 Uitloop Integrale leerlijn school Project goederen Project aanvullen, winkelverzorging Project klantenontvangstverkoopgesprek, maatwerk Project bestellen en klachten Project werkoverleg Project beheer, klanteninformatie, afrekenen en afreken-administratie Integrale leerlijn bpv BPV opdrachten Kennis vaardigheden leerlijn Nederlands Engels Rekenen ICT TV BC Theorie Bedrijfsoriëntatie Opleidings-orientatie Theorie Loopbaan begeleidingsleer-lijn Greep krijgen op je studieloopbaan SLB individueel en groep Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Kerntaak 1: Ontvangt en verwerkt goederen Werkproces 1.1: Ontvangt goederen Werkproces 1.2: Slaat goederen op Werkproces 1.3: Vult vaste artikelpresentatie aan Competenties: E. Samenwerken en overleggen Presenteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en hulpmiddelen inzetten R. Op de behoeften en verwachtingen van de “klant” richten Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen
Werkproces 1.1 en 1.2 Theorie: Arbo Veiligheid/Veiligheidsprocedures Derving Hygiëne Calamiteiten Opslagkenmerken en opslagmogelijkheden Milieu Inhoud wordt beschreven in KCH toetsmatrijs
Invulling: help en discussieer mee............ verkoper 1 2 Kerntaken Werkprocessen KT 0 oriëntatie KT 1 Wp 1.1 en 1.2 Integrale leerlijn school Uitnodigen bedrijfsleiders en organiseren van excursies Project goederen uit ELO base of eigen project schrijven. Leuk maken! Integrale leerlijn bpv 3 weken oriëntatie BPV opdrachten Zie ELO base B projecten, let op de beheersingsniveaus tot zelfstandigheid Kennis vaardigheden leerlijn Nederlands 0-meting Engels 0-meting Rekenen instaptoetsen ICT begintoetsing TV BC oriëntatie Theorie Bedrijfsoriëntatie Opleidings oriëntatie Nederlands ITTA en workshops om niveau te bereiken Engels workshops om Taalblokniveau te bereiken Rekenen invulling model Jolien ICT invulling model Eric en Jan TV invulling model Jan, Lenny en Kees BC invulling model Maarten Theorie ELO base en workshops Loopbaan begeleidingsleer-lijn Portfolio, POP, PAP “greep krijgen op je loopbaan” Behandelen van de kerncompetenties SLB individueel en groep invulling model Johan Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Bold, Size 21, subkop Arial Bold, Size 16, platte tekst Arial, Size 14. Indien aanwezig lettertype Monitor Bold/Regular nemen.
Dus: leren mogelijk maken van en met elkaar: Bommel is niet alleen. Hij is er altijd zelf bij. (Kwetal)