Leren Leren!? Wat na de eerste graad?
Leren leren in het Sint-Janscollege (Sint-Amandsberg, Gent) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype Emilien-Maria Rosseel Loes Schutyser Charlotte Van Ackere
Presentatieverloop Inleiding Sint-Janscollege Programma Implementatie Korte opdracht: tekst i.v.m. structureren Reflectie Sint-Janscollege Keuze thema Programma Implementatie Suggesties en alternatieven Kort videofragment Discussie alternatieven
Opdracht Inleiding (1) Studeer de tekst zoals een cursus Zorg dat je de tekst echt kent Beantwoord de gestelde vragen Uitproberen welke methode jou het best ligt, zo ontdek je jouw eigen leerstijl. Helpt om een tekst of leerstof studieklaar te maken. Noodzakelijk stap voor het studeren, vergemakkelijkt memoriseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden etc. (Zie tekst)
Inleiding (2) Vragen (tekst omdraaien!) Wat is volgens de tekst de beste methode om te leren? Waarom is structureren volgens de tekst belangrijk? Uitproberen welke methode jou het best ligt, zo ontdek je jouw eigen leerstijl. Helpt om een tekst of leerstof studieklaar te maken. Noodzakelijk stap voor het studeren, vergemakkelijkt memoriseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden etc. (Zie tekst)
Inleiding (3) Reflectie Welke werkwijze heb je gehanteerd om de tekst in te studeren? Heb je altijd zo gestudeerd? Heb je nog andere methodes uitgeprobeerd?
Inleiding (4) Studeer je elk vak op dezelfde wijze? Reflectie Studeer je elk vak op dezelfde wijze? Hoe en wanneer heb je deze methode(n) ontwikkeld. Had jouw secundaire school hierin een aandeel?
Sint-Janscollege (Sint-Amandsberg) 950 leerlingen ASO + STV/STW Campus Heiveld 1ste graad Campus Visitatie 2de en 3de graad Open sfeer Veel werk- groepen VOET’en 2 campussen 2 directeurs open sfeer vertrouwen en dialoog + manier waarop men discipline ‘afdwingt’ werkgroep VOET’en: positief tegenover VOET’en, maar administratie rompslomp als negatief ervaren
Keuze van het thema ‘Leren Leren’ Eerste graad via leefsleutels Tweede en derde graad knelpunten Tekort in verticale opbouw en integratie Hoofd- en bijzaken? Samenvattingen? Plannen?
Stellingenspel Programma (1) Akkoord = recht staan Niet-akkoord = blijven zitten Argumentatie en discussie Na elke stelling argumentatie door de groep en eventueel in discussie treden.
Programma (2) ‘Leren leren’, dat leer je op school. ‘Leren leren’ behoort tot de lessen i.p.v. aparte workshops. Het is de taak van alle leerkrachten om leerlingen te begeleiden op het vlak van ‘leren leren’. Na elke stelling argumentatie door de groep en eventueel in discussie treden. Pro: belangrijk om er op school aandacht voor te hebben. Contra: je studeert vaak thuis, dus eigen stijl ook thuis ontdekken. Pro: voortdurend geïntegreerd + vakspecifiek werken. Contra: meer tijd en aandacht kunnen voorzien. Pro: alle leerkrachten moeten hieraan werken (VOET’en). Contra: haalbaarheid + sommige leerkrachten (bv. Zoco, meer expertise).
Programma (3) Schoolniveau CLB PBD Grote verschillen Eerste graad vs. tweede en derde graad Één leerkracht vs. meerdere Bestede tijd In les vs. buiten les Inhoud en aanpak CLB PBD
Programma (4) Schoolniveau VCLB / CLB PBD Recent verantwoordelijkheid bij de scholen Overzicht met studeertips (site) Advies PBD Coaching leerlingen en leerkrachten + scholen Vorming op maat
Even brainstormen Implementatie (1) ZOEMSESSIE Groepsbespreking Vragen Overleg met 3 personen om de vragen te beantwoorden Noteer per vraag 3 tot 5 elementen Groepsbespreking Vragen
Implementatie (2) Even brainstormen Hoe zouden jullie ‘leren leren’ als leerkracht in een werkgroep uitwerken? Welke elementen moeten volgens jullie zeker aanwezig zijn?
Implementatie (3) Werkgroep ‘leren leren’ Leerlingen, leerkrachten en ouders Algemene en individuele initiatieven - zo kort als mogelijk, zo lang als nodig Klas- en schoolniveau Kijkje nemen buiten de schoolmuren
Implementatie (4) Initiatieven voor Waar te vinden? Leerlingen Klasniveau Tweede graad Derde graad Schoolniveau Activiteiten in de omgeving Ouders Leerkrachten Waar te vinden? Organisatie en visie - Vermelden dat dit de weergave is van de werkgroep en wij een aantal aspecten eruit geselecteerd hebben voor de presentatie. Voor meer informatie kan de wiki van groep 8 geraadpleegd worden.
Implementatie (5) Initiatieven voor leerlingen Klasniveau: tweede graad Breintrein
Implementatie (6) Initiatieven voor leerlingen Klasniveau: derde graad Leerbuddy Lemotesten Workshops Mijn Masterplan
Implementatie (7) Initiatieven voor leerlingen Schoolniveau Topic van de maand Begeleide studie Nieuwsbrief ouders Kennen Kunnen Doen-blad Chatsessie Tips rond planning - Nieuwsbrief met tips, om de ouders er in te betrekken.
Implementatie (8) Initiatieven voor leerkrachten Tips Initiatieven voor ouders: Info avond Contactname bij problemen kind Brief , website, smartschool Nieuwsbrief
Organisatie en visie Implementatie (9) Organisatie Visie Werkgroepen Verschillende initiatieven Visie Continue zorg voor 'leren leren' Goede overgang tussen de verschillende graden
Suggesties en Alternatieven (1) VOOR DE LEERLINGEN Voormiddag in het kader van leren leren Zelf-evaluatie rond leren leren Leerstijl bepalen
Suggesties en Alternatieven (2) VOOR DE LEERLINGEN Voormiddag in het kader van leren leren Leerlingen derde graad Tijdens ingeroosterde lessen Mogelijke thema’s Plannen Grote taken aanpakken Samenvatten Mindmaps maken Onderscheid kennen en kunnen Vaardigheden inoefenen Leren naar aanleiding van het examen Hoe wiskunde studeren?
Suggesties en Alternatieven (3) VOOR DE LEERLINGEN Voormiddag in het kader van leren leren Zelf-evaluatie rond leren leren Leerstijl bepalen
Suggesties en Alternatieven (4) VOOR DE LEERLINGEN Voormiddag in het kader van leren leren Zelf-evaluatie rond leren leren Weinig ruimte voor evaluatie en reflectie Oplossing: zelf-evaluatieportfolio Per rapport aantal vragen invullen over 4 thema’s Planning, werkorganisatie –en houding Nauwkeurig en net werken Studeren en schematisch werken Resultaten en reflectie Resultaten uittekenen in schema
Suggesties en Alternatieven (5)
Suggesties en Alternatieven (6) VOOR DE LEERLINGEN Voormiddag in het kader van leren leren Zelf-evaluatie rond leren leren Leerstijl bepalen Niet elke leerling leert op dezelfde manier De dromer De doener De beslisser De denker Leerstijl bepalen + gepaste strategie uitwerken
Suggesties en Alternatieven (7) VOOR DE LEERLINGEN VOOR DE OUDERS Info via nieuwsbrief, website, infoavond, oudercontact,... Contact met de school via mail ALTERNATIEVEN Telefonisch Chatsessies tijdens de examens
Suggesties en Alternatieven (8) VOOR DE LEERLINGEN VOOR DE OUDERS VOOR DE LEERKRACHTEN Infosessie rond leren leren Voorbeeld inleidend voorbeeld Reflectie Wat vind je van deze ‘truc’? Hoe kan dergelijk voorbeeld jou inspireren als leerkracht?
Suggesties en Alternatieven (9) Discussie Wat is jullie mening over deze alternatieven? Met welke alternatieven gaan jullie akkoord? Met welke alternatieven gaan jullie niet akkoord? Zijn de alternatieven waardevol?
Nog vragen? Bedankt voor de aandacht! Tot slot Nog vragen? Bedankt voor de aandacht!
Referenties presentatie Deneve, M. & Peeters, L. (z.j.). Breintrein: Leren leren 14+. Geraadpleegd op 04/05/2012, via http://www.averbode.be/fr/solerenleren/Leren- leren-14.html http://www.sjc-gent.be/ You Tube (z.j.). De Truc 16: Rap je les [filmbestand]. Geraadpleegd op 09/05/2012, via http://www.youtube.com/watch?v=1yMdPN3tu1g