Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

= 1 uur vóór zonsondergang uur
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Overzicht Sessie 1 Inleiding
Presentie: achtergrond, methodiek en filosofie
De fundamenten van de organisatiestructuur
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Workshop Nieuwe begroting
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezonde Relaties
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
de werkgever van de toekomst
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Taak 4b: doelstellingen inrichten in MS Dynamics CRM Tina Tavernier 3 OFM (AL)
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
Functies uit de economie in de wiskundeles
Johan Deprez 12de T3-symposium, Oostende, augustus 2009
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 6
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Tweedegraadsfuncties
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Les 12: DTD.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
1 Wiskundige uitdagingen aanpakken met een grafische rekenmachine Johan Deprez T3-symposium, Oostende, > Documenten en op.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Transcript van de presentatie:

Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013 www.ua.ac.be/johan.deprez > Documenten

Inleiding slides in syllabus (deel 2) + op mijn website sessie met de TI84 (Color) voorbeelden om in de klas te gebruiken eerder eenvoudige voorbeelden waarin de aandacht gevestigd wordt op enkele aspecten van modelleren werkteksten doorwerken (syllabus deel 1) gebaseerd op: Johan Deprez, Regi Op de Beeck, Luc Van den Broeck, Leren modelleren, Uitwiskeling 27/3 (zomer 2011), 15-51 (syllabus deel 3) werk van André Heck

Overzicht Werktekst 1 + oplossingen/commentaar

Werktekst 1: Flyers drukken Aan het werk!

Werktekst 1: oplossingen/commentaar Prijs wordt perfect beschreven door een eerstegraadsfunctie. Punten liggen niet op een rechte. +21 +22 +21 +20

Werktekst 1: oplossingen/commentaar Prijs wordt perfect beschreven door een eerstegraadsfunctie. Punten liggen niet helemaal exact maar wel ongeveer op een rechte. +21 +22 +21 +20

Werktekst 1: oplossingen/commentaar eerstegraadsfuncties geven prijs bij benadering: 𝑦=78+0,021𝑥 (drie keer exact, twee keer 1 ernaast) 𝑦=78,5+0,021𝑥 (nooit exact juist, hoogstens 0,5 ernaast) 𝑦=78,1+0,0211𝑥 (via lineaire regressie, som van de kwadraten van de afwijkingen is zo klein mogelijk; niet systematisch gebruikt)

Werktekst 1: oplossingen/commentaar overgang naar ‘functie als wiskundig model’: functie is hier wiskundig object dat gebruikt wordt om een fenomeen uit de realiteit te beschrijven eenvoudige en compacte formule die de tabel samenvat, toelaat om nieuwe gegevens te berekenen, … (nuttige formule!)

Werktekst 1: oplossingen/commentaar formule geeft een benadering voor de gegevens uit de tabel ( exact juist) meerdere formules zijn acceptabel ( puur juist/fout, er ontstaat ruimte voor kritisch afwegen, argumenteren, …) andere kamer uit het gebouw van de wiskunde: andere regels dan in de ‘zuivere wiskunde’! belangrijke kamer in de hedendaagse wiskunde belangrijk voor verdere studies, beroepsleven, functioneren in de maatschappij

Werktekst 2: De Belgen door de jaren heen Aan het werk! Lijsten BEL01 en BEL02 in het geheugen van je rekenmachine (?)

Werktekst 2: oplossingen/commentaar geschatte bevolking in 1830 vergelijking 𝑦=41 130𝑥+3 637 982 elk jaar + 41 130 babyboom nieuwe normen en waarden industrialistatie WO II WO I in het begin trage groei

Werktekst 2: oplossingen/commentaar wat moeilijker, realistisch cijfermateriaal focus op relatie realiteit – wiskundig model interpreteren van parameters aandacht voor verschillen realiteit – model

Werktekst 3: Olympische Spelen Aan het werk! Lijsten OSJ, OSV, OSM in het geheugen van je rekenmachine (?)

Werktekst 3: oplossingen/commentaar geen goed model 𝑦=−0,016𝑥+12,313 fictieve tijd op OS1900 trend: elk jaar –0,016 s, elke editie –0,064 s geschiktheid van het model beoordelen!

Werktekst 3: oplossingen/commentaar nog even wachten vóór de tijd <10 s is! 𝑦=−0,010𝑥+10,856 tijd mannen verbetert minder snel model geeft zinvolle voorspelling

Werktekst 3: oplossingen /commentaar 𝑦=−0,016𝑥+12,313 en 𝑦=−0,010𝑥+10,856: vrouwen sneller vanaf 2144 … en 𝑦=−0,013𝑥+11,062 (bepaald door 1952 en 1996): vrouwen sneller vanaf 2320 weinig zinvolle voorspelling: extrapolatie buiten het domein sterke gevoeligheid voor kleine wijzigingen in de coëfficiënten

Werktekst 4: Bierhoogte Aan het werk! Lijsten BIERX en BIERY in het geheugen van je rekenmachine (?)

Werktekst 4: oplossingen /commentaar geen geschikte standaard- regressie beschikbaar transformaties… LBIERY–13,2L1 –L1  L2 … brengen maar deels soelaas goede aansluiting op het einde, niet in het begin

Werktekst 4: oplossingen/commentaar verdere transformatie: ln(L2)  L3 (ln zet exponentiële kromme om in rechte) twee delen, die elk door een rechte benaderd kunnen worden niet onlogisch: vorming/verdwijnen van bierkraag kent verschillende fases

Werktekst 4: oplossingen/commentaar bi-exponentiële regressie 𝑦=𝑎∙ 𝑏 𝑥 +𝑐∙ 𝑑 𝑥 m.b.v. ‘function peeling’ voer eerst regressie uit op de ‘staart’ (vanaf meetpunt 8) trek van de eerste 7 meetwaarden de voorlopige regressiewaarden af voer daarna regressie uit op de resulterende 7 punten dit geeft 𝑦=13,2−1,0299∙ 0,9888 𝑥 −4,0910∙ 0,9554 𝑥 voor de hoogte van de schuimkraag

Uitsmijter… functies opstellen bij data is maar één aspect van modelleren zie tekst in syllabus voor meer en zie het filmpje voor nog een ander aspect … http://www.youtube.com/watch?v=LHuNjHojurU

Bedankt voor uw aandacht!

zaterdag 15 maart 2014 9:00 – 16:10 Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger plenaire lezing door Philippe Cara keuze uit workshops www.uitwiskeling www.uantwerpen.be/cno