JOS ZWAANS PDG D1610 2010-2011 Rotary trainer inkomende gouverneurs EVEN VOORSTELLEN JOS ZWAANS PDG D1610 2010-2011 Rotary trainer inkomende gouverneurs
Districts Informatiedag Best 5 oktober 2013 Workshop Inkomend Voorzitters
Rotary International RI Board 19+1 RI Officers R.C. R.C. R.C. R.C. 33.000+ R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. RI Officers DG DG DG 500+ RC DG DG DG RRFC DG DG DG RPIC R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C.
Strategisch Plan
WAAROM EEN STRATEGIC PLAN? Een focus op zaken waar we goed in zijn Aanpassen aan de veranderingen in de maatschappij Imago verbetering Nieuw elan voor bestaande clubs
Dan gaat het dus over De clubs sterker, vitaler en ondernemender maken Door: Méér te doen met de RI programma’s zoals: Ledenbeleid, Jeugd, Literacy, Fellowships, en Projecten (water en polio), Public image en PR. En de six areas of focus van TRF
WEERSTANDEN TEGEN VERANDERING Bemoeizucht en regelgeving van bovenaf Cultuur en tradities die we gewend zijn Kennis en samenwerking
DE PAD NAAR HET PLAN De weg naar verandering hoeft niet lang en ingewikkeld te zijn!
PLANNING EN EVALUATIE Een continu proces.
TOEKOMST VAN ROTARY Ons “Rotary product” is aantrekkelijk Hoe zien wij die zien: Ons “Rotary product” is aantrekkelijk Rotary onderscheidt zich van andere organisaties Rotary draagt bij aan verbeteren van kwaliteit van leven Imago versterkt door actie georiënteerde service Veranderend, dynamisch en relevant Belangrijkste organisatie van burgers in de wereld
ÉÉN MAAT PAST NIET IEDEREEN Dat is maar goed ook! Levert flexibiliteit Minder voorschriften Stimuleert ontwikkeling Verbetert samenwerking ‘Klantgerichte’ clubs
ONDERSTEUNEN EN VERSTERKING VAN CLUBS Rotary Coordinatoren Pilotprogramma’s clubs Presidential Citation Modern taalgebruik Verschuiving naar ‘engagement’ Clubplanning en plaatsbepaling E-clubs
Focus en service gericht Polio uitroeien Behoefte en mogelijkheden Rotarians Centraal stellen in programma’s Integreren alumni Samenwerken met anderen Promoten ‘Areas of Focus’ Promoten New Generations
BEVORDEREN PUBLIC IMAGE Door: Eenduidig imago en merk Verdubbeling district PR grants van $ 2 miljoen naar $ 4 miljoen Nieuw: Rotary PICs Social Networking Committee Promoten kernwaarden
Geen duidelijk “merk” Wat zeggen de afbeeldingen?
eenduidig logo en jaarthema.
ComMunicatie Communicatie gaat veranderen Behoefte aan long-term strategie
Elevator pitch Rotary is een wereldwijde vrijwilligers organisatie van 1,2 milj. professionals in 34000 clubs in meer dan 200 landen. Mannen en vrouwen met verschillende beroeps achtergronden zetten zich gezamenlijk in voor humanitaire hulp op het gebied van bestrijding van armoede, honger, analfabetisme, schoon water, bevordering van vrede,en gezondheidszorg.
VOORTGANG STRATEGISCH PROCES Scorecard methode IA and IC training in lijn met plan Afstemmen budget en strategisch plan Voorstellen CoL toetsen aan strategisch plan
Wat betekent dit voor de club? Wie ben jij? Waarin ben jij bijzonder? Waar sta jij voor? Waarom zou iemand van jouw club lid willen worden?
BRONNEN Strategic Planning Guide Club Leadership Plan Planning Guide for Effective Rotary Clubs District Planning Guide www.rotary.org/myrotary/en/strategic-plan
Einde deel I
CLUB LEADERSHIP PLAN (CLP)
DOEL CLUB LEADERSHIP PLAN Het bevorderen van een adequate organisatie in de club. Bevorderen van een periodieke evaluatie van het functioneren van de club. Nieuwe ideeën implementeren waardoor vitaliteit toeneemt. Aandacht voor de Rotary Foundation en zijn programma’s. Kijken naar toekomstige Rotary leiders.
VOORDELEN CLP Flexibiliteit en innovatie Handelen volgens “best practices” Daagt de clubs uit tot om te gaan experimenteren met andere aanpak
ONTWIKKEL DOELEN Heeft de club een strategisch plan? Welke kern visie draagt de club uit? Wat zijn de doelen op lange termijn?
Betrek leden bij het CLP Stel ook jaarlijkse doelen. Betrek ook de commissies en alle leden daarbij.
CLUB ASSEMBLY Ieder kwartaal een club assembly met evaluatie activiteiten. Vraag om nieuwe ideeën! Benoem succesvolle activiteiten. Vraag leden om input voor bestaande club praktijken en projecten
COMMUNICATIELIJNEN Goede overleggen tussen regio en district. LEAD op orde alsmede Member Ship administration op Rotary.org. Input van de leden. Welke info on-line en welke via de media. Kwaliteit website.
LEIDERSCHAP CONTINUÏTEIT Bevorder communicatie tussen uitgaande, zittende en inkomende functionarissen. Men functioneert beter in een commissie (minimaal 3 leden). Zorg voor goede mentoren voor nieuwe leden.
STATUTEN EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT Aanpassen statuten en huishoudelijk reglement aan de COL 2013. Zorg dat HR in lijn is met de vigerende club praktijk. Betrek de leden hierbij.
FELLOWSHIP / NETWERKEN Netwerken, binnen en buiten club. Aandacht voor “Family of Rotary”. Heb plezier; vraag leden wat leuker kan.
ACTIEVE LEDEN Bevorder betrokkenheid. Zorg dat leden trots kunnen zijn op de club. Jonge generaties willen iets doen en betekenen; activiteit trekt nieuwe leden aan. Alleen oog voor attendance is niet goed.
PLAN VAN VOORTGANG CLUB Nemen clubleiders (nieuwe leden) deel aan district bijeenkomsten? Overweeg voorlichtings- of inloopbijeen- komsten voor belangstellenden . Hoe vergaren clubfunctionarissen hun info? Peil de behoeften en voorzie daarin.
BENOEM DE clUB COMMISSIES
HOE WAS HET EN HOE IS HET NU?
KERN VAN HET VERHAAL Wat is dat? Dé hulp om een eigen Club Leadership Plan op te stellen. Beschrijving van 10 best practices. De uitdaging om je club nieuwe energie te geven
INHOUD
HOE GEBRUIKEN WE HET? Review de best practices. Stel vast waar verbeteringen mogelijk zijn Brainstorm voor nieuwe ideeën Test de nieuwe ideeën in de praktijk uit
BETER VOORBEREID OP DE TOEKOMST.
DE TOEKOMST BINNEN HET JAARTHEMA VAN 2013-2014