Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Analyse klantgerichte websites
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
Portjectgroep2: Ben, Christan, Herman,Jo-Janneke, Rinnert.
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Wouter Mennen & Paul van Ulft Informissi
W EBSITE U SABILITY. H&M. COM Herkenbaarheid: 8 Navigatie: 9 Snelheid: 9 Zoeken: 7 Opmaak: 9 Schrijfstijl: 8 Hyperlink: 7 Interactie: 7 Accessibility:
Marktonderzoek Danneels
15/10/2013. De meest voorkomende soorten navigatie zijn:  Tekstlinks  Afbeeldingen  Roll-over images  Flashnavigatie  jQuery-navigatie.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Website usability Door Niels Verheyden en Aaron Saam (V4C)
Databases via internet
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
WELKOM! Les 1 Vandaag 1.Voorstellen 2.Inhoud en doel cursus 3.Inleiding website 4.Benodigde software 5.Inleiding HTML 6.Huiswerk 7.Afwas ☺
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Website Usability.
WEBDESIGN van concept tot realisatie
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
WEBSITES ONTWIKKELINGEN Trends en standaarden op het gebied van webdesign HTML, DHTML, XHTML, FLASH, CSS Henk Zegwaard december 2003.
De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren
Internet en Bibliotheek Rijswijk Seniorweb Rijswijk docent: Peter Blansjaar.
het bouwen van een website
Lezing door Kick de Wolff
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Tips voor de blogger in spé.
Welkom De techniek van websites
Meer bekendheid via je Website
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
realtime & social: blogs & tweets
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Kennismanagement & Sociale media
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Het ontwerp van mooie, flexibele & responsive applicaties
Privacy Eigendom Toegankelijkheid & Censuur Programmeur Systeemanalist Systeemontwikkelaar Netwerkbeheerder Webdesigner Webmaster Database-administrator.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Website usability. Inhoud Webshop Onderwijs Non-profit organisatie Overheid Eigen keus.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
FOTOREPORTAGE MATHIJS INTERNET. Dit is het nieuwe teken van Google Chrome Dit is het oude teken van Google Chrome Dit is het teken van internet Explorer.
HOE EFFICIËNT IS UW WEBSITE? Peter Kassenaar 1 oktober 2008.
Maak je website toegankelijk voor alle doelgroepen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Voorkom deze bedreigingen voor jouw website. Je hebt de kenmerken kunnen zien. Ze zijn niet erg duidelijk, maar toch zijn ze duidelijk genoeg voor jouw.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Usability voor het web en mobiele apparaten
Welkom :-).
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Transcript van de presentatie:

Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe? Peter Kassenaar

Welkom – Agenda Introductie Functie van je website Techniek en het begrip Usability Vragen - afsluiting

Introductie Peter Kassenaar; www.kassenaar.com/blog info@kassenaar.com Auteur, programmeur, docent, ALO (1991), Bewegingswetenschappen (1993), Eigen bedrijf (1996) www.kassenaar.com/blog info@kassenaar.com Twitter: @PeterKassenaar

Beknopte internetgeschiedenis in 5 vragen Wat is het verschil tussen ‘het internet’ en ‘het world wide web?’ Hoe oud is het web? Wat is een browser? Wat was de eerste e-commercesite? Hoeveel Nederlanders zijn actief op internet? Eerste e-commercesite: http://www.netmarket.com/, in Nashua, New Hampshire, 1994 . Item: CD "Ten Summoner's Tales“ door Sting, credit card, $12.48, http://news.cnet.com/E-commerce-turns-10/2100-1023_3-5304683.html Nu: ca. 250 miljard dollar/jaar. NL op internet: 1995: start van de internet-boom, met Windows 95 en Planet Internet. Groei van enkele tienduizenden naar 700.000 (1997) en ongeveer 13 miljoen (nu) * 94% van Nederlanders zoekt/boekt reis/vakantie op internet (http://www.secondsight.nl/page/11418/nl) * Meer dan 8 uur per week online (http://tweakers.net/nieuws/58732/nederlander-internet-gemiddeld-6-komma-9-uur-per-week.html) * Meest actief op sociale netwerken: Twitter, Facebook, LinkedIn (Trends: http://www.nownederland.nl/nieuws/2009/12/internet-trends-2010-de-nieuwe-economie/)

Techniek versus Usability Techniek – is de site technisch correct Menustructuur, navigatie, zoeken Hyperlinks, afbeeldingen, formulieren, etc. Programmeertalen: HTML, CSS, JavaScript, PHP, databases, etc. Usability: ‘usability is de mate van gebruikersvriendelijkheid van een site’ Eenvoudig te gebruiken? Efficiënt? Informatief? Fun?

Typen onderzoek Usability meet de kwaliteit van gebruikersinterfaces (User Interface, UI): Hoe makkelijk is een (web-) applicatie te gebruiken door een eindgebruiker? Verschillende aspecten: effectiviteit, efficiency, tevredenheid Geen ‘harde wetenschap’ Wel: een groot aantal richtlijnen waaraan een UI getoetst kan worden  theoretische analyse ‘Live’ kijken hoe gebruikers de applicatie doorlopen  praktijktesten

10 Concrete usability-richtlijnen Herkenbaarheid: Laat bezoekers niet nadenken Snelheid: Bezoekers hebben haast Laat gebruikers zoeken Effectief tekstgebruik Navigatie – consistent en eenvoudig Lay-out: eenvoudig en duidelijk Hyperlinks: onderscheidend Interactie: web als social tool Accessibility Afbeeldingen en multimedia

1. Herkenbaarheid Items die zorgen voor herkenbaarheid: Logo/Naam Tagline/slagzin Paginatitel Klikken op logo brengt je naar de homepage Beantwoord in één oogopslag vragen als ‘waar ben ik’ ‘wat kan ik hier doen’

5. Navigatie Doel: je weg vinden over de site Opties in Vormgeving ‘waar kan ik naar toe?’ Navigatie helpt de bezoeker te komen waar hij wil zijn Opties in Vormgeving Hele pagina als navigatie-items (startpagina.nl) Navigatie a/d bovenkant van de site (horizontaal) Navigatie a/d zijkant van de site (verticaal) Tabbladen, uitklapmenu’s, breadcrumbs etc.

8. Interactie Het web als sociaal bindmiddel Je site verbinden met: Hyves/Facebook/LinkedIn-profiel Twitter YouTube-channel Blog ‘Traditionele’ interactie-items op websites: Bezoekersteller, gastenboek reactieformulier

Bedankt voor jullie aandacht Vragen & discussie Vragen? Bedankt voor jullie aandacht info@kassenaar.com www.kassenaar.com/blog @PeterKassenaar