Programmeren in Java met BlueJ David J. Barnes Michael Kölling Replace this with your course title and your name/contact details. 2.1
Inhoud van de cursus Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren… …met een goed onderbouwde programmeerbasis… …gericht op het produceren en onderhouden van grote, kwalitatief hoogwaardige softwaresystemen. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Trefwoorden Ontwerpen op basis van verantwoordelijkheden inkapseling overschrijven iteratoren afhankelijkheid cohesie overerving interface javadoc A few buzzwords - I use that among other things to address students who have prior programming experience (and often think they know everything already). This shows them that they can still learn a lot in this course. mutator-methoden verzamelingklassen polymorfe methode-aanroepen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Doelen Een goede kennis van programmeerprincipes Een goede kennis van object-oriëntatie Kritisch de kwaliteit van een (klein) softwaresysteem kunnen bepalen Een klein softwaresysteem in Java kunnen implementeren *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Boek David J. Barnes & Michael Kölling Programmeren in Java met BlueJ: Een 'objecten eerst'-benadering Tweede editie, Pearson Education, 2005 ISBN 90-430-0988-1 *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Website De Nederlandstalige website bij dit boek is te vinden op www.pearsoneducation.nl/barnes De Engelstalige website bij dit boek is te vinden op www.mip.sdu.dk/~mik/teaching/se01 Bezoek deze site regelmatig. Op de website vind je aanvullende informatie en aanvullend materiaal. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Cursusoverzicht (1) Objecten en klassen Klassedefinities Interactie van objecten Objecten groeperen Meer geavanceerd gedrag - bibliotheken Correct werkende objecten - testen, onderhouden, debuggen Klassen ontwerpen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Cursusoverzicht (2) Overerving Polymorfisme Uitbreidbare, flexibele klassestructuren Grafische gebruikersinterfaces maken Foutafhandeling Toepassingen ontwerpen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Demo Here, I start discussing objects and classes. I talk to the students about it for a while, then I do an extensive demo of the shapes example in BlueJ. All important points of this lecture are encountered and pointed out during this demo. All following slides serve only as summary, or reminder. No new material is introduced after the demo. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Elementaire concepten object klasse methode parameter datatype You don’t always need to show all these slides in class. These are intended as summaries. Discuss these topics with a demo, or in a dialog, or in any way you like. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Objecten en klassen objecten zijn ‘dingen’ die echt bestaan en aanwijsbaar zijn (zoals bijvoorbeeld 'de rode auto die daar op het parkeerterrein staat') klassen zijn een representatie van alle objecten van een bepaalde soort (bijvoorbeeld 'auto') *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Methoden en parameters In objecten zijn bewerkingen besloten die geactiveerd kunnen worden (die in Java methoden genoemd worden) methoden kunnen parameters hebben zodat ze met aanvullende informatie uitgevoerd kunnen worden *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Andere waarnemingen van één klasse kunnen veel instanties gemaakt worden een object heeft attributen: dit zijn waarden die in velden opgeslagen worden. de klasse definieert welke velden een object heeft, maar de individuele set waarden (de toestand) van het object wordt in het object zelf opgeslagen) *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Toestand *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Twee cirkel-objecten *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Broncode Elke klasse bestaat uit broncode (Java-code) waarmee de informatie van de klasse (de velden en methoden) gedefinieerd wordt. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Retourwaarden Methoden kunnen resultaat retourneren met behulp van een retourwaarde. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling