Programmeren in Java met BlueJ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieanalyse klassediagram I.
Advertisements

Les 2 klassediagrammen II
Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Van uitleggen leer je het meest
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Programmeren in Java met BlueJ
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Polymorfie.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Klassen en objecten.
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 5.
Mind De waarneming bestaat uit parallelle reeksen indrukken. Deze indrukken zijn eigenschapwaarden die uitgezet kunnen worden in meerdere dimensies. Een.
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
De koektrommel of de grabbelton
Ontwerpen van Informatiesystemen met
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Java patterns Introductie tot GoF patterns in Java.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
Hoofdstuk 7 – Frequentieverdeling
GESPRG Les 7 Gestructureerd programmeren in C. 92 Verwisselen Schrijf een functie waarmee twee int variabelen verwisseld kunnen worden. void wissel(int.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Java en BlueJ Een goed idee?.
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Hoofdstuk 2 Objectgeoriënteerde basisbegrippen
Hoofdstuk 2 Objectgeoriënteerde basisbegrippen. Accessors en polymorfie zGoede gewoonte voor objectgeoriënteerde programma -> voor alle eigenschappen:
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Relationele Databases Hoofdstuk 10 Deel 2 Blz.: 90 t/m 95.
Arrays.
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Deel X: JSP + Java + database 1 Internetapplicaties Deel 10: JSP + Java + database: Client Server via http.
Informatica Flash gevorderden. Vereiste voorkennis: Geslaagd zijn voor de cursus Flash beginners OF Beschikken over de volgende voorkennis: Kennis hebben.
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
Visual Basic 2005/2008 OOP in praktijk André Obelink - MCSD, MVP Web: Web: -
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
 Hugo de Groot  Rik de Groot  Sander Hartogensis  Reinoud Karssenberg  Martijn Lindhout  Marcel Lindenbergh  Julien Moorrees  Sebastiaan Overdijk.
Introductie tot GoF patterns in Java
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Parametric release Wat is dat?.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Objectgeoriënteerd Programmeren
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Gameprogrammeren: Introductie
Gameprogrammeren: Overerving
Object georiënteerd programmeren
Gameprogrammeren: Methoden
Gameprogrammeren: Afsluiting
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
Methodes op klasseniveau
Software Development fundamentals
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Programmeren in Java met BlueJ David J. Barnes Michael Kölling Replace this with your course title and your name/contact details. 2.1

Inhoud van de cursus Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren… …met een goed onderbouwde programmeerbasis… …gericht op het produceren en onderhouden van grote, kwalitatief hoogwaardige softwaresystemen. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Trefwoorden Ontwerpen op basis van verantwoordelijkheden inkapseling overschrijven iteratoren afhankelijkheid cohesie overerving interface javadoc A few buzzwords - I use that among other things to address students who have prior programming experience (and often think they know everything already). This shows them that they can still learn a lot in this course. mutator-methoden verzamelingklassen polymorfe methode-aanroepen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Doelen Een goede kennis van programmeerprincipes Een goede kennis van object-oriëntatie Kritisch de kwaliteit van een (klein) softwaresysteem kunnen bepalen Een klein softwaresysteem in Java kunnen implementeren *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Boek David J. Barnes & Michael Kölling Programmeren in Java met BlueJ: Een 'objecten eerst'-benadering Tweede editie, Pearson Education, 2005 ISBN 90-430-0988-1 *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Website De Nederlandstalige website bij dit boek is te vinden op www.pearsoneducation.nl/barnes De Engelstalige website bij dit boek is te vinden op www.mip.sdu.dk/~mik/teaching/se01 Bezoek deze site regelmatig. Op de website vind je aanvullende informatie en aanvullend materiaal. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Cursusoverzicht (1) Objecten en klassen Klassedefinities Interactie van objecten Objecten groeperen Meer geavanceerd gedrag - bibliotheken Correct werkende objecten - testen, onderhouden, debuggen Klassen ontwerpen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Cursusoverzicht (2) Overerving Polymorfisme Uitbreidbare, flexibele klassestructuren Grafische gebruikersinterfaces maken Foutafhandeling Toepassingen ontwerpen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Demo Here, I start discussing objects and classes. I talk to the students about it for a while, then I do an extensive demo of the shapes example in BlueJ. All important points of this lecture are encountered and pointed out during this demo. All following slides serve only as summary, or reminder. No new material is introduced after the demo. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Elementaire concepten object klasse methode parameter datatype You don’t always need to show all these slides in class. These are intended as summaries. Discuss these topics with a demo, or in a dialog, or in any way you like. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Objecten en klassen objecten zijn ‘dingen’ die echt bestaan en aanwijsbaar zijn (zoals bijvoorbeeld 'de rode auto die daar op het parkeerterrein staat') klassen zijn een representatie van alle objecten van een bepaalde soort (bijvoorbeeld 'auto') *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Methoden en parameters In objecten zijn bewerkingen besloten die geactiveerd kunnen worden (die in Java methoden genoemd worden) methoden kunnen parameters hebben zodat ze met aanvullende informatie uitgevoerd kunnen worden *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Andere waarnemingen van één klasse kunnen veel instanties gemaakt worden een object heeft attributen: dit zijn waarden die in velden opgeslagen worden. de klasse definieert welke velden een object heeft, maar de individuele set waarden (de toestand) van het object wordt in het object zelf opgeslagen) *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Toestand *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Twee cirkel-objecten *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Broncode Elke klasse bestaat uit broncode (Java-code) waarmee de informatie van de klasse (de velden en methoden) gedefinieerd wordt. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling

Retourwaarden Methoden kunnen resultaat retourneren met behulp van een retourwaarde. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling