Organisatie van een website

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Analyse klantgerichte websites
BLOGGEN Op School.
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
AV de Liemers heeft een nieuwe website Een drie minuten durende presentatie over de nieuwe website 1.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
Wouter Mennen & Paul van Ulft Informissi
Presentatie aan LE-Synstage 3 september 2010 Training webXpress en Google Analytics.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Marktonderzoek Danneels
Website usability Door Niels Verheyden en Aaron Saam (V4C)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Praktisch met PowerPoint
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Hang je poppetje op de muur.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Website Usability.
Presentatie De Rijks Canon
Presentatie groep 1 3 april  Doelgroepen  Marketingpropositie  Naamsbekendheid  De producten  Uiterlijk website  Functionaliteit website.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
het bouwen van een website
Geen natuurlijke kleur. Het moet groen,bruin, zandkleurig etc. zijn. Maar geen blauw. Logo en plaatjes van het bedrijf.
Les 18 - Testen I-C1#, datum.
Tips voor de blogger in spé.
01/10/2013. Veel voorkomende soorten:  Big header: een grote, opvallende header, die +/- 1/3 van pagina inneemt  Minimale header: een sobere header,
Welkom De techniek van websites
Website Usability.
Meer bekendheid via je Website
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
1 Mijn eigen website beheer ik zelf woensdag 14 mei 2003 een project van Innotek in samenwerking met SPK Met steun van het Provinciebestuur van Antwerpen,
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Bezoekersgerichte teksten
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
Het maken van een spreekbeurt
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Online marketing Expert (in een week)
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Sway.
Surfen op het internet Basisbegrippen
Maak je website beter vindbaar!
Zoeken op internet
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Hartelijk welkom, we starten om 14u
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
volgende bladzijde terug
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Maak een site en onderscheid
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Organisatie van een website Aandachtspunten voor een goede Website. Niko Witvrouwen

Inhoud Mogelijkheden en aandachtspunten Een goede website maken: Voorbereiding Structuur en navigatie Vormgeving Homepage Inhoud van je website Testen van je site Als je online bent: PR voor je site  bezoekers lokken en bezoekers houden be

Onbegrensde mogelijkheden Internet is wereldwijd Interactief medium: E-mail Nieuwsgroepen Forums Invulformulieren Snel informatie Verzamelen Vergelijken Aanpassen (webdesigner) Gebruik multimedia: Tekst Foto’s Muziek Filmpjes 24u/24u: geen sluitingstijden Goedkoop

Aandachtspunten Doelgroep: waarom en voor wie? Vindbaarheid: “zoekmachine vriendelijk” Zapgedrag: Bezoeker klikt snel andere link aan Overzicht van de site: logische heldere structuur Functionaliteit Snelheidseis. Vb. snel antwoord op e-mail

Voorbereiding website Verken je onderwerp (brainstorm) Doel: waarom maak je een website? Doelgroep: voor wie maak je een website? Randvoorwaarden: wat kun je wel/niet? 1.Voor sportclub andere indeling dan voor bedrijf of school of e-commerce 2. overtuigen, informeren, verkopen, contacten leggen, amuseren 3. Kinderen en/of volwassenen en/of senioren, Vlaanderen en/of Wallonië en/of wereldwijd -> talen, … 4. Geld: zelf doen of laten maken, tijd, onderhoud, scholing, technische kennis,…

Structuur van een website Platte structuur Gedwongen structuur Diepe structuur

Keuze van structuur chaos Gebalanceerde Structuur Afhankelijk van wat je wil aanbieden Plat & Diepte  chaos Gebalanceerde Structuur

Keuze van structuur: Tips Teken je structuur op papier Maak je structuur helder voor je bezoeker: gebruik goed de navigatiemogelijkheden

Navigatie Knoppenbalk Externe links: naar andere sites dan eigen Inhoudelijke knoppen Functionele knoppen (vb. Home, Back, Contact, Sitemap,…) Externe links: naar andere sites dan eigen Sitemap: schematische weergave website Interne zoekmachine Breadcrumbs: volledige naam van pagina staat bovenaan vb. Home > Cursus > Webdesign

Alternatief: werken met gemeenschappelijke randen Navigatie (2) Frames: website bestaat uit 2 of meer delen. Voordeel: Balk met navigatie blijft staan: overzicht blijft behouden Nadelen: Bij veel frames: onduidelijk Zoekmachines werken niet goed met frames  site maar half getoond Alternatief: werken met gemeenschappelijke randen

Vormgeving Denk aan de laadtijd: bezoekers wachten niet graag lang Elementen van vormgeving: Schermopbouw Achtergrond Navigatiebalken Logo’s en afbeeldingen Let op functionaliteit van deze elementen.

Schermopbouw Zorg voor eenheid Denk aan leesrichting Tekengrootte, lettertype, kleuren,… niet veranderen op verschillende pagina’s. Denk aan leesrichting Navigatiebalken boven en/of links Belangrijkste informatie en logo bovenaan Zorg voor voldoende ruimte Maak tekst in kolommen

Schermopbouw (2) Zorg voor goede, aangename webteksten Schrijf zakelijk Schrijf beknopt Geen te lange zinnen Vermijd lastige constructies Zorg dat iedere pagina op zichzelf kan staan Lezen vanaf beeldscherm is moeilijk. Daarom geen teksten klakkeloos overnemen van boeken, folders,… Vanuit zoekmachine kom je vaak in het midden van een site terecht en niet op de homepage

Achtergrond Zorg voor leesbaarheid Gebruik contrastrijke, goed leesbare kleuren Kies een praktische kleur

Navigatiebalk Knoppen met tekst Knoppen met afbeeldingen die verwijzen naar de inhoud. Wees duidelijk en origineel Je navigatiebalk is als een visitekaartje

Logo en afbeeldingen Logo Afbeeldingen Herkenbaarheid bedrijf, school,… Op elke pagina Links of midden boven is geschikte plaats Afbeeldingen Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden Zorg voor functionele afbeeldingen: om te verduidelijken of op te vrolijken Niet te groot: laadtijd van je website

Homepage (Openingspagina) Eerste indruk: bepaalt vaak of mensen je site verder bezoeken Zeer weinig mensen scrollen op de homepage Alle cruciale informatie moet op 1 scherm Gebruik zelfde “stijl” als de rest van je site Via zoekmachines niet altijd op homepage, maar soms in midden van website

Inhoud van de site Aanpassen aan doelgroep: wie bezoekt je site en waarom? Denk aan interactieve mogelijkheden E-mail Aankoopmogelijkheid / Spelletje / … Enquête Aanvraagformulier Links: maak van 1 tot max 4 woorden een link naar andere pagina

Laat verschillende mensen uit je doelgroep de website testen. Zowel technisch… Kloppen de links Gaat e-mail naar juiste persoon Laadtijd niet te lang …als inhoudelijk (o.a. Spelfouten) Laat verschillende mensen uit je doelgroep de website testen.

PR voor je site Makkelijk adres Gebruik zoekmachinemarketing Google is belangrijkste Betaalde en onbetaalde zoekresultaten Gebruik goede trefwoorden Aantal clicks  ranking  Zoek verwante sites die een link naar je site willen plaatsen Plaats bericht op forum of blog

PR voor je site (2) Gebruik e-mailmarketing Opmaak in zelfde stijl als site Nieuwsbrief (Hoe vaak? Lengte? Speciale software nodig) Segmentatie Website op papieren correspondentie Briefpapier Visitekaartjes Folders, brochures en advertenties

En daarna??? Zorg dat bezoekers terugkomen Google Analytics: Juiste informatie Actuele informatie Lokkertjes (webcam, maandthema,…) Google Analytics: Bezoekersaantallen, herkomst, tijdstip. Onderhoud je site Ga met de tijd mee

Technische info en bron Technische informatie: zie Cursus Frontpage 2003 Presentatie Websites publiceren Nuttige links voor webdesign en logo-ontwerp: online tools Bron: Klantgerichte websites; Peter Beekman, Arjan Burger, Klaas Jan Huizing en Wencke Taatgen; AW Bruna Uitgevers Utrecht