Opstarten van een onderneming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Tangena & Van kan,© 2009 Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde) Ir. Joep Van kan (Europees octrooigemachtigde) Drs. Ferdi Beuting.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Marketingplanning en -strategie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Kamer van Koophandel Haaglanden
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
FINANCIEEL PLAN voor toekomstige collegae (lees : concurrenten)
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Ondernemerschap financieren Leuven, 20 november 2008.
Ondernemen na je studie!
strategie als een proces
Beleidsvoering naar groei
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Stadscongres 25 feb Thematisch netwerk Case study: De Klimpaal.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
Starten met je eigen zaak! markant – netwerk van ondernemende vrouwen.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
30 maart 2015Omdat uw expertise verder reikt1. Starten als huisarts Ellen Verhavert Starten als huisarts Ellen Verhavert
Visie & Strategie.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Mijn eerste stappen als ondernemer. Aan welke voorwaarden en formaliteiten moet ik voldoen? Frans Vanommeslaeghe 10u15 – 11u.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
Naar een optimaal HR - beleid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Insights & Essentials Willem van Putten
 A-94 A-94.
Strategische Businesspartner
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Start van een eigen Praktijk -- Eric Nak -- NBTP Congres 2014.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
>> Als het gaat om innovatie Agentschap NL Robert van Haaften Innovatieadviseur Masterclass High Growth Forum 10 juni 2013 Willem-Jeroen Stevens CEO Transparent.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Test Jezelf.
Financiering Onderneming
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Opstarten van een onderneming BUSINESSPLAN Opstarten van een onderneming Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Inhoud Stappenplan opstarten van een onderneming Eén - Koppen - Koppen - 13 mei 2010 | Eén Businessplan (ondernemingsplan) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Start van een onderneming 1 Initiatiefase 2 Definitiefase 3 Ontwerpfase 4 Voorbereidingsfase 5 Realisatiefase 6 Opvolgingsfase Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Initiatiefase Uitwerken idee Ben ik geschikt als “zelfstandige”? Skills? Familiale toestand? Toepassing: reportage Koppen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Definitiefase Wat gaat men doen? Opstellen van een businessplan Raadgevers Accountant, boekhouder, bedrijfsrevisor ( www.bibf.be ) Bedrijfsadviseur (consultant) Notaris ( http://www.notaris.be ) VLAO (http://www.vlao.be ) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Ontwerpfase (1) Hoe gaat men het doen? Fase ligt tussen businessplan en publicatie statuten Belgisch Staatsblad Oprichting onderneming Ondernemingsloket ( www.acerta.be ) Voldoet u aan voorwaarden om eigen zaak te starten? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Ontwerpfase (2) Keuze vennootschapsvorm Persoonlijk sociaal statuut Vestigingsplaats Persoonlijke aansprakelijkheid (verzekering) Statuten Financiële middelen en subsidies Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Voorbeelden financiering/subsidies Business Angels (PEF) (NPM) Venture capital (Lion Capital : AS Adventure, Hema) Seed, Start-up, Transmission, Growth Overheidssteun GIMV (starters) ( www.gimv.be ) ARKimedes ( www.arkimedes.fixit.be ) Vectis participaties (invest. kleine invest) Trividend (vent.cap sociale eco) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Voorbereidingsfase Hoe wil men het uitvoeren? Praktische realisatie van het project Aanvraag ondernemingsnummer Budget en planning Bank en administratie Bedrijfscommunicatie logo en netwerking Verzekeringen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Realisatiefase Effectief uitvoeren van het project Medewerkers? (opgelet kost !) Veiligheid en gezondheid (externe dienst!) Marketingactieplan Milieu IKZ TQM Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Opvolgingsfase Deugdelijk bestuur Resultaatopvolging Stakeholders (≠ shareholders) Belgie: Code Buysse (2005) en CB II (2009) Resultaatopvolging Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Businessplan (10 stappen) 1 verplichting Wet op Vennootschappen (’78): verplichting financieel plan (bvba, nv, evba en cvba) Ontbreekt: geen sanctie Opgemaakt door oprichters vennootschap, bewaard door notaris Doel: solvabiliteit bevorderen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

2 Businessplan Ruimer dan financieel plan Beschrijving kwantitatieve en kwalitatieve facetten onderneming Steeds actualiseren Doel Beheersinstrument Onderhandelingsdocument 4 vragen beantwoorden Wat hebben we en wat kunnen we? Wat willen we bereiken? Hoe kunnen we dit bereiken? Hoe kunnen we nagaan wat we hebben bereikt? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.1 Mijn idee 3.2 Wie ben ik 3.3 Missie – visie Ervaring in verleden Opleiding Motivatie Voorbeeld (Adhere) 3.3 Missie – visie Missie: strategie van de onderneming Mission statement Voorbeeld: www.ecover.com http://www.ecover.com/be/nl/About/Missie+-+Visie+etc.htm Voorbeeld: www.nike.com Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.3 Missie – visie 3.4 Mijn organisatie VISION – how do you want to be remembered? MISSION – what do you want to do right now? Visie: beschrijving factoren die kritisch zijn voor het succes van de onderneming Beschrijft hoe de omgeving van de onderneming eruitziet in de toekomst Voorbeeld: WWW.ECOVER.COM http://www.ecover.com/be/nl/About/Missie+-+Visie+etc.htm 3.4 Mijn organisatie Beschrijving van de infrastructuur, bedrijfsmiddelen… Beschrijving van Core Business Voorbeeld: Adhere Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.5 Marktonderzoek Marktanalyse Beschrijving van de externe omgeving Marktanalyse Bepaalt wat, wie, tegen welke prijs Belangrijk voor winstmarge Stap 1 : identificatie van de potentiële kopers Stap 2 : hoe wil ik het aan de “man” brengen? 3 strategieën Kostenleiderschap (de goedkoopste) Innovatie (uniek product) Customer intimacy (klantenrelatie) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.5 Marktonderzoek Factoren die de structuur en organisatie van de huidige markt en toekomstige markt bepalen Consumentenmarkt Demografisch Geografisch Sociaal economisch Persoonlijkheid Voorbeeld: stad Sint-Niklaas promotieplan (pag 44) Waar vind ik info? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.6 Concurrentieanalyse Gezichtspunten Werkwijze Waarin onderscheidt mijn product van de andere? Wat zijn mijn unique selling propositions? Concurrenten marktaandeel competenties Werkwijze Klasseer concurrenten : 3 groepen 3 grootste/bekendste in uw markt 3-tal jonge bedrijven uit nabije omgeving Startende ondernemers die < 3 jaar failliet gingen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3.7 Concurrentieanalyse Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie LT-plan; aangeven welke doelstellingen wil ik bereiken met mijn onderneming LT = 3 à 5 jaar Betrekking op de functie van het bedrijf in de maatschappij Welke vragen stellen? Wat zijn de bestaanredenen van onze onderneming? Wie en wat zijn wij en wat willen wij betekenen? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie Voornaamste doelstelling van de onderneming TW creëren (Figuur) Beschrijving strategie in 3 stappen Strategische visie Beschrijving van de aspecten waarin de onderneming goed is: CORE BUSINESS 4 basiscomponenten Consument voordeel geven Moeilijk kopiëren Groeiverwachtingen zijn synergie Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Toegevoegde waarde Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie Marketingstrategie Actieplan Commerciële invulling van de doelstellingen van de onderneming Welk product/dienst wil ik op de markt brengen? Welke doelgroepen wil ik aanspreken? Vier onderdelen (marketingstrategie) Segmenteren van de markt Bepalen van doelmarkten en positionering Bepalen van de marketingdoelstellingen Marketingmix (5 p’s) Actieplan Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

3 10-stappenplan 3.9 Financieel plan Idee financieel haalbaar Officieel 2 jaar Beter 3 tot 5 jaar Waarom? Inzicht in K & O Inzicht in CF Inzicht in bedrijfskapitaal Onderneming moet rendabel zijn! Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Onderdelen financieel plan Assumpties Realistische vooronderstellingen van omzet, kost en prijszetting Investeringen Resultatenrekening Balans CF-model Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur

Planning liquide middelen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur