Quickscan superfoods Marcel Temminghoff Jolanda van Oirschot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De Profile Selector 2 april 2017.
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Onderzoek naar Light eten
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Universiteit van Tilburg
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
GEZONDHEIDSBELEID Lobke Mentrop Beleidsadviseur Arbeidszaken
INFOAVOND ZUTENDAAL: Aanleg fietspaden en wegverbetering Stalkerweg
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Volkoren Wat (w)eet de consument?
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EBIB Rondleiding
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Enquête.
Resultaten Ouderpeiling Andere Schooltijden
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
21/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week De geschiedenis herhaalt zich steeds Spijtig!! Putin op bezoek Krim.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Sportonderzoek in Almere
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
25/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Russia Reignites The Proxy War: Putin Offers "Complete Support" To Iraq.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Alle nieuwe emissie’s van aandelen brengen enorme verliezen Of dit is typisch.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Zoeken naar kansen in de markt van groenten en fruit
Zo zit dat met uw pensioen!
Verleidingen in de omgeving
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | November AFM Consumentenmonitor najaar 2014 Beleggingsobligaties November 2014.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voedingscentrum Voedselverspilling
Hoe kookvaardig is Nederland?
Transcript van de presentatie:

Quickscan superfoods Marcel Temminghoff Jolanda van Oirschot Stephan Santegoets Project 17767 Januari 2014

Inhoud Samenvatting Resultaten Onderzoeksverantwoording 2.1 Bekendheid superfoods 2.2 Gebruik superfoods 2.3 Overtuiging superfoods Onderzoeksverantwoording Contactgegevens * Bijlage: Excel tabellen rapport met alle cijfermatige resultaten

Samenvatting

Samenvatting (1) Ongeveer 1 op de 6 Nederlanders is bekend met het begrip ‘superfoods’. Een kwart kent het begrip maar weet niet wat het inhoudt. 6 op de 10 Nederlanders heeft (spontaan) nog nooit van het begrip ‘superfoods’ gehoord. Na het lezen van de omschrijving blijven vier op de tien Nederlanders onbekend met het begrip ‘superfoods’. Vooral groente, vitaminen, gezonde producten en fruit worden spontaan als superfoods benoemd. Specifieke superfoods (zoals quinoa) worden door maximaal 5% genoemd. In totaal noemt 16% een of meer specifieke superfoods. Vier op de tien kan geen producten noemen. Ongeveer vier op de tien Nederlanders die bekend zijn met ‘superfoods’ hebben deze ook wel eens gekocht, dit betreft 23% van de totale populatie. 8% van degenen die nog nooit superfoods gekocht hebben staat (zeer) positief tegenover de aankoop ervan. 9 van de 10 Nederlanders achten superfoods niet echt noodzakelijk naast de dagelijkse voeding.

Samenvatting (2) De meest genoemde redenen om superfoods te (willen) kopen zijn het verbeteren van de weerstand, het zorgen voor een betere gezondheid en vitaliteit. Degenen die superfoods consumeren, eten vooral bessen en zaden. Eén op de vijf eters van superfoods doet dit dagelijks. De helft doet dit eens per week of minder vaak. Vooral zaden en quinoa maken de verwachtingen waar. Ongeveer één op de vijf Nederlanders is overtuigd van het bestaan van superfoods. Jongeren en hoger opgeleiden zijn vaker overtuigd.

Resultaten

2.1 Bekendheid superfoods ?

6 op de 10 Nederlanders heeft (spontaan) nog nooit van het begrip ‘superfoods’ gehoord. Een kwart kent het begrip maar weet niet wat het inhoudt. Ongeveer 1 op de 6 is er wel bekend mee, vooral dertigers. Bekendheid met begrip ‘superfoods’ - ongeholpen (vraag 1: In hoeverre bent u bekend met het begrip superfoods?) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1000)

Producten of (voedings)stoffen waaraan men denkt bij het begrip ‘superfoods’ Spontaan genoemd (vraag 2: Wat zijn voor u ‘superfoods’? Aan welke producten of (voedings)stoffen denkt u?) Nederlandse consumenten 18+ (n=1000)

Vooral groente, vitaminen, gezonde producten en fruit worden spontaan als superfoods genoemd. Specifieke superfoods worden door maximaal 5% genoemd. In totaal noemt 16% een of meer specifieke superfoods. Superfoods volgens definitie Voedingscentrum Producten of (voedings)stoffen waaraan men denkt bij het begrip ‘superfoods’ - spontaan (vraag 2) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1000)

Na het lezen van de omschrijving blijven vier op de tien Nederlanders onbekend met het begrip ‘superfoods’. Ongeveer 30% kent het alléén het begrip. Een andere 30% kent het begrip ook inhoudelijk. Met name de jongere consument is hiermee bekend. Bekendheid met begrip ‘superfoods’ - geholpen (vraag 3a+3b: Zojuist heeft u de definitie van superfoods kunnen lezen. In hoeverre bent u nu bekend met het begrip ‘superfoods’?) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1000)

Tijdschriften, televisie en het internet zijn de voornaamste bronnen waardoor de Nederlandse consument bekend is geraakt met ‘superfoods’. Bron bekendheid begrip ‘superfoods’ (vraag 4: Hoe of waar heeft u wel eens over superfoods gehoord of gelezen?) Nederlandse consumenten 18+ die wel eens van superfoods gehoord hebben (in %, n=590)

2.2 Gebruik superfoods

Ongeveer vier op de tien Nederlanders die bekend zijn met ‘superfoods’ hebben deze ook wel eens gekocht. Van de totale groep Nederlanders betreft dit 23%*. Wel eens superfoods gekocht (vraag 6: Heeft u wel eens superfoods gekocht?) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1000) Wel eens superfoods gekocht (vraag 6: Heeft u wel eens superfoods gekocht?) Nederlandse consumenten 18+ die wel eens van superfoods gehoord hebben (in %, n=590) Van NL populatie *NB: Het hier genoemde percentage is gebaseerd op door de consumenten geïnterpreteerde definitie van het begrip superfoods zoals in de vragenlijst voorgelegd. Op slide 19 is te zien welk deel van de consumenten specifieke superfoods eten.

8% van degenen die nog nooit superfoods gekocht hebben staat (zeer) positief tegenover de aankoop ervan. Bijna een kwart wil helemaal geen superfoods kopen. Mate waarin met superfoods zou willen kopen (vraag 7: In hoeverre zou u superfoods willen kopen?) Nederlandse consumenten 18+ die nog nooit superfoods gekocht hebben (in % en gemiddelde op schaal 1-5, n=774)

De meest genoemde redenen om superfoods te (willen) kopen zijn het verbeteren van de weerstand, het zorgen voor een betere algehele gezondheid en vitaliteit. Redenen om superfoods te (willen) kopen (vraag 8: Waarom zou u superfoods willen kopen? / Waarom heeft u superfoods gekocht?) Nederlandse consumenten 18+ die superfoods (willen) kopen (in %, n=819)

Voor degenen die al superfoods kopen zijn de smaak en de bevordering van de stoelgang relatief belangrijkere redenen. Niet-kopers zouden relatief vaker tekorten willen aanvullen en hart- en vaatziekten en kanker willen voorkomen. Redenen om superfoods te (willen) kopen (vraag 8: Waarom zou u superfoods willen kopen? / Waarom heeft u superfoods gekocht?) Nederlandse consumenten 18+ die superfoods (willen) kopen (in %, resp. n=226/593)

Een kwart van de Nederlanders die superfoods (willen) kopen vinden een betere algehele gezondheid de belangrijkste reden hiervoor. Belangrijkste reden om superfoods te (willen) kopen (vraag 9: Wat is voor u de belangrijkste reden om superfoods te (willen) kopen?) Nederlandse consumenten 18+ die superfoods (willen) kopen (in %, n=819)

Degenen die superfoods consumeren, eten vooral bessen en zaden. Superfoods die men eet (vraag 10: Welke superfoods eet u?) Nederlandse consumenten 18+ die superfoods kopen (in %, n=226) % binnen NL 11% 8% 5% 4% 3% 2% 1% Zo’n 606.376 Nederlanders hebben wel eens quinoa gegeten.

Belangrijkste redenen voor consumptie superfoods Nederlandse consumenten 18+ die bepaalde superfoods eten Redenen om bessen, zoals Goji, inca, moerbeien, te eten (n=107) - Betere weerstand (39%) - Zorgen voor betere algehele gezondheid (37%) - Omdat het lekker is (33%) Redenen om zaden, zoals Chia, hennep, lijnzaad, te eten (n=76) - Zorgen voor betere algehele gezondheid (45%) - Omdat het lekker is (27%) - Bevordert de stoelgang (23%) Redenen om cacaoproducten, zoals cacaonibs, te eten (n=49) - Omdat het lekker is (39%) - Zorgen voor betere algehele gezondhe id (29%) - Betere weerstan d (19%) Redenen om quinoa zaden/vlokken te eten (n=46) - Zorgen voor betere algehele gezondheid (33%) - Omdat het lekker is (29%) - Betere weerstand (22%) * De overige gemeten producten hebben een te laag aantal waarnemingen om valide uitspraken over te kunnen doen.

Van degenen die superfoods eten, doet één op de vijf dit dagelijks Van degenen die superfoods eten, doet één op de vijf dit dagelijks. De helft doet dit eens per week of minder vaak. Dit is 11% van de totale bevolking. Frequentie gebruik superfoods (vraag 13: Hoe vaak gebruikt u superfoods?) Nederlandse consumenten 18+ die superfoods eten (in %, n=219)

De meeste Nederlanders geven aan gezond te eten zonder superfoods, vooral 50-plussers. Onder dertigers zijn de meeste consumenten die aangeven deels gezond te eten. Voedingspatroon meest van toepassing (vraag 15: Welke van onderstaande uitspraken is het meest van toepassing op uw voedingspatroon?) Nederlandse consumenten 18+ (in %, n=1000)

2.3 Overtuiging superfoods !

Ongeveer één op de vijf Nederlanders is overtuigd van het bestaan van superfoods. Hoe ouder de consument, hoe sceptischer. Mate overtuigd van bestaan superfoods (vraag 5: In welke mate bent u overtuigd dat er superfoods zijn, zoals bessen, zaden, zeewier- en algenextracten, die extra gezond zijn?) Nederlandse consumenten 18+ (in % en gemiddelde op schaal 1-5, n=1000)

Zo’n 60 tot 70% van de gebruikers vindt dat de verwachtingen door superfoods (deels) worden waargemaakt. Dit geldt in meerdere mate voor zaden en quinoa. Verwachtingen superfoods waargemaakt (vraag 12: Zijn uw verwachtingen door het eten van Superfoods waargemaakt?) Nederlandse consumenten 18+ die superfoods eten (in %, resp. n=107/76/49/46) * De overige gemeten producten hebben een te laag aantal waarnemingen om valide uitspraken over te kunnen doen.

Negen op de tien Nederlanders vinden dat superfoods niet echt nodig zijn naast de dagelijkse voeding. Consumenten tot 40 jaar zijn wel wat meer overtuigd. Mate noodzaak gebruik superfoods naast dagelijkse voeding (vraag 14: In welke mate vindt u dat superfoods nodig zijn naast uw dagelijkse voeding?) Nederlandse consumenten 18+ (in % en gemiddelde op schaal 1-5, n=1000)

Een kwart van de Nederlanders staat positief tegenover superfoods Een kwart van de Nederlanders staat positief tegenover superfoods. 1 op de 20 zou superfoods zeer zeker aanbevelen. Mate van aanbeveling superfoods (vraag 16: Hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk is het dat u superfoods aan anderen zou aanbevelen?) Nederlandse consumenten 18+ (in % n=1000)

Onder de Nederlanders tot 40 jaar zijn de meeste personen die hun mate van aanbeveling met een 7 of hoger scoren. Mate van aanbeveling superfoods (vraag 16: Hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk is het dat u superfoods aan anderen zou aanbevelen?) Nederlandse consumenten 18+ (in % en gemiddelde op schaal 0-10, n=1000)

Ongeveer een derde van degenen die wel eens van superfoods gehoord hebben staat positief tegenover het aanbevelen van superfoods. 6% geeft aan echt ‘fan’ te zijn van deze producten, vooral personen tot 30 jaar. Mate van aanbeveling superfoods (vraag 16: Hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk is het dat u superfoods aan anderen zou aanbevelen?) Nederlandse consumenten 18+ die wel eens van superfoods gehoord hebben (in % en gemiddelde op schaal 0-10, n=590)

In vergelijking met de totale populatie zijn degenen die bekend zijn met superfoods positiever in hun mate van aanbeveling. Dit geldt vooral voor de 18 tot 29-jarigen. Mate van aanbeveling superfoods (vraag 16: Hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk is het dat u superfoods aan anderen zou aanbevelen?) Nederlandse consumenten 18+ die wel eens van superfoods gehoord hebben (in % en gemiddelde op schaal 0-10, n=590)

Onderzoeksverantwoording

Onderzoeksverantwoording Achtergrond en doelstelling Onderzoeksmethode Steekproef Vragenlijst Rapportage

Achtergrond en doelstelling Superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan wordt gezegd dat ze een hoog gehalte aan voedingsstoffen of bioactieve stoffen bevatten zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Aan Superfoods worden positieve eigenschappen toegeschreven zoals het verhogen van het libido, voorkomen van hart en vaatziekten, het helpen bij afvallen of het voorkomen en verminderen van depressies en huidveroudering. Het Voedingscentrum heeft aangegeven een consumentenonderzoek uit te willen uitvoeren met betrekking tot de bekendheid en het gebruik van Superfoods door consumenten in Nederland. De doelstelling van het onderzoek is als volgt: “Het verkrijgen van inzicht in de bekendheid en het gebruik van Superfoods door consumenten in Nederland.”

Onderzoeksmethode Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een online vragenlijst (de CAWI methode; computer assisted web interviewing). In de e-mail met de uitnodiging is een persoonlijke link opgenomen waarmee de GfK panelleden rechtstreeks toegang krijgen tot hun persoonlijke pagina waar de de vragenlijst te vinden is. Op vrijdag 6 december 2013 zijn 1450 GfK panelleden via een email met een persoonlijke link benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Het veldwerk is afgesloten op donderdag 12 december 2013. In totaal hebben 1000 personen de vragenlijst volledig en correct ingevuld. Dit resulteert in een responspercentage van 69%.

Steekproef De netto steekproef voor dit onderzoek bestaat uit 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder (die toegang hebben tot internet). De steekproef is getrokken uit het GfK Online Panel. Het GfK Online Panel is een gerenommeerd, hoogwaardig panel, waarbij de respons erg hoog is en waarbij de respons van hoge kwaliteit is. Met de panelleden wordt een continue relatie aangegaan. Als gevolg van de intensieve wervingswijze en beheer wordt een kwalitatief hoogstaand panel gegarandeerd. Hiermee wordt zelfselectie en/of vertekening geminimaliseerd. De steekproef is representatief naar: Geslacht (man, vrouw) Leeftijd (18-29 jaar, 30-39 jaar, 40-49 jaar, 50-64 jaar, 65+ jaar) Opleiding (hoog, midden, laag) Regio (3 grote steden, rest westen, noord, oost, zuid)

Vragenlijst Het Voedingscentrum heeft de gewenste onderzoeksvragen aangeleverd. GfK heeft deze input bekeken en het Voedingscentrum geadviseerd over zowel specifieke vragen als de opbouw en structuur van de vragenlijst. Daarna is de vragenlijst in overleg met het Voedingscentrum definitief gemaakt. De gebruikte vragenlijst bestond uit 16 vragen. Voor de respondenten betekende dit een gemiddelde invulduur van circa 5 minuten. In de geprogrammeerde vragenlijst zijn door GfK diverse validatie- en consistentiecontroles ingebouwd (zoals routing, antwoordmogelijkheden en randomisatie).

Rapportage Rapportage heeft plaatsgevonden in de vorm van: Een PowerPoint rapportage, voorzien van een samenvatting en een onderzoeksverantwoording. Een uitgebreid tabellenrapport met gedetailleerde uitkomsten per vraag uitgesplitst naar relevante achtergrondkenmerken. De resultaten van dit onderzoek geven aan hoe de bekendheid van Superfoods is en geeft inzicht in het gebruik van Superfoods door consumenten in Nederland. Deze informatie betreft de Nederlandse populatie van volwassenen. In de rapportage zijn de resultaten uitgesplitst naar relevante subgroepen zoals mannen en vrouwen, jongeren en ouderen en hoger en lager opgeleiden.

Contactgegevens

Vragen of opmerkingen? Marcel Temminghoff Jolanda van Oirschot Sr. Consultant Project Manager +31 (0)162 384 156 +31 (0)162 384 279 +31 (0)6 55 177 653 Marcel.Temminghoff@gfk.com Jolanda.van.Oirschot@gfk.com