Jongeren en (omgaan met) geld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

H3 Wat doe je met je geld Onderscheid tussen verschillende soorten uitgaven, om een goede begroting te kunnen maken Verschillende vormen van sparen en.
Pleegoudersupport en TopBudgetcoach
Flevokans II Presentatie deelproject Scholing Anja Veelenturf
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
Invloed op je eigen “knip”
Hoofdstuk 3: Wat doe je met je geld?
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Deel I De algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (Testamenten & schenkingen)
Koopwoning...  (het is niet zo moeilijk…). huiswerk  pak agenda en noteer bij ma 19 januri 5e lesuur:  leren tb 72 tm 77 maken 3.21 tm 3.23 wb 129.
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
Meer grip op uw geld door financiële coaching
Leren omgaan met geld Olaf Simonse
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Schulden in Almere Stadwijkstudies ~ 2 november 2010
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
1 Voorlichting 5 HAVO Dinsdag 9 oktober MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Ik heb iets van autisme of zo
Jongerenwerker: tolk van de straat
Danny Schalkwijk R3Ki ( Economie presentatie )
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Godinnen aan het werk.
WIJKRAAD LEIDSCHE RIJN VEILIGHEID IN LEIDSCHE RIJN REPRESSIE OF PREVENTIE THEMA 17 MEI 2011.
Financiële opvoeding Door: Malou van Oosterhout, CJG Asten-Someren
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Wat is inkomstenbelasting
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Alcohol, roken en opvoeding
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Toepassingen 5L week 15: ‘Sportief spelen’ gespaard bedrag berekenen intrest – kapitaal – tijd procent van een getal breuk van een getal spaarperiode berekenen.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
1 Budget Challenge Workshop 2015 mbo Schulden Oorzaken, gevolgen en oplossingen van schulden Pauze Het voorkomen van schulden Uitgaven en inkomsten.
1 Budget Challenge Workshop 2015 mbo Schulden Oorzaken, gevolgen en oplossingen van schulden Pauze Het voorkomen van schulden Uitgaven en inkomsten.
Betaalbaar wonen de inzet van Leidse Prestatieafspraken.
SPAREN EN LENEN. SPAREN  Enkelvoudige interest ( rente)  Samengestelde interest ( rente)
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Vervoerskosten op de begroting van huishoudens Sanne Lamers Onderzoeker Nibud.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Mijn doel is om taboes te doorbreken, schulden te verminderen en sparen cool te maken voor zoveel mogelijk jongeren.
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
Chr. omgaan met geld en goed 1: Niet oppotten
1 PO: Studiefinanciering moet je zelf aanvragen
Jongeren laten zich horen
De bank en jouw geld Hoofdstuk 3 Geheel.
Start na de herfstvakantie
Hermien Miltenburg en studenten
Meer grip op uw geld door financiële coaching
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Op is op??? 1.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Niet alleen op de wereld
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Studiefinanciering: dat regel je zo
‘Smart met Geld’ Een project om de financiële weerbaarheid van leerlingen op het VSO en PRO te vergroten.
Den Hulster Venlo Op is op???
Transcript van de presentatie:

Jongeren en (omgaan met) geld Gerjoke Wilmink Nibud

Wat vinden scholieren lastig? Scholierenonderzoek Wat vinden scholieren lastig?

(Werkende) jongeren Schulden: Geld lenen 30 % Rood staan 9 % Op afbetaling kopen 8 % Rekening niet betalen 9 % Schulden: Gemiddeld bedrag (40%) € 900 - thuiswonend (1:3) € 760 - uitwonend (2:3) € 1750 - meisje € 690 - jongen € 1020

Oorzaken Onwetendheid/onkunde Psycho-sociale problemen Overbesteding Onverschilligheid Dwang van anderen Verleidingen en reclame Terugval inkomen Verslaving Te hoge afloscapaciteit afgesproken Agressieve verkoop

Elsevier:

Nog van deze tijd? Sigmund in de Volkskrant:

Social media

Wie is de jongere? Generatie Einstein, Groen & Boschma Puberbrein binnenstebuiten, Nelis & Van Sark De grenzeloze generatie, Spangenberg & Lampert Onderzoeken Qrius en Nibud

Push & pull Vindbaar Toepassingen die er toe doen Juiste toon Co-creatie Op influentials richten Vertrouwen = sleutelwoord

Vindbaar

Toepassingen

Juiste toon: Van saldo zero naar cash hero

Geldwoordenboek…

Co-creatie

Influentials: ouders

Influentials: onderwijs

Nibud competenties Voor financiële zelfredzaamheid 1. Voldoende inkomen. 2. Betalingen regelen 3. Administratie ordenen 4. Begroten 5. Sparen en lenen 6. Verzekeren 7. Schulden voorkomen 8. Assertiviteit/weerbaarheid Zie schema Nibud-competenties voor financiële zelfredzaamheid en schema mate van financiële zelfredzaamheid in deelnemersmap Laat deelnemers in 2-tallen voor een client het blad invullen. (5 minuten) kort nabespreken: Wat levert het op om dit zo te doen?

Influentials: de budgetcoach Aanleren van vaardigheden Inzicht geven in financieel gedrag Inzicht geven in gedachten over de financiën. Onderzoeken en overwinnen van (zelfopgelegde) financiële beperkingen Aanpakken van oorzaken om herhaling te voorkomen. Budgetcoachen volgens het Nibud Het aanleren van vaardigheden die positief uitwerken op de financiële situatie van cliënt. Het inzicht geven in het gedrag van cliënt in relatie tot de financiën. Het inzicht geven in het gedachtegoed van cliënt in relatie tot de financiën. Coachend Budget Begeleiden is het onderzoeken en overwinnen van (zelfopgelegde) financiële beperkingen met als doel bewustwording, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheid over de financiële situatie. Coachend Budget Begeleiden is het aanpakken van onderliggende oorzaken om herhaling te voorkomen. Nibud opleidingen 2009 19

Influentials: betrouwbare ‘autoriteit’ www.nibud.nl www.nibudjong.nl