Www.transportenvironment.org Luchtvaart en emissiehandel Jos Dings, Directeur, T&E Brussel, 17 januari 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
Advertisements

ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Inleveren SO Volgende week responsiecollege, dan doen we de hele stof in vogelvlucht en krijg je je SO terug Niet af?  volgende week op de gang de SO.
KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding SEPA. KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding Inleiding: betalingen buitenland!  Op reis: cash en debetkaarten.
DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
Hoofdstuk 2: Europese Integratie
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Bram Claeys, CCIM Stakeholdermeeting, 19/6/2007
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Opname luchtvaart in ETS Geert Vancronenburg Economisch Departement VBO CCIM
Nachtelijke wandeling… 20 bezoekjes aan steden Ken je het gebouw, de stad en het land waar het zich bevindt? Je antwoord graag vooraleer die toelichting.
Stakeholderoverleg 17 januari 2008 Voorstel tot opname van luchtvaartactiviteiten in het emissiehandelssysteem Ruth Declerck Afdeling Internationaal Milieubeleid.
Federaal Planbureau Task Force Duurzame Ontwikkeling Hoe het Kyoto objectief halen in België/Vlaanderen? Willem van Ierland - Climbel/Climneg Task Force.
Paragraaf 8.1 Europa. Wat voel jij je het meest? Bewoner van mijn dorp/stad Brabander Nederlander / inwoner van mijn land van herkomst Europeaan Wereldburger.
Een loopbaan in het onderwijs
Frederic Mes – B1 Wim Marynissen – B1
Internationaal Ruimtestation
De eenwording van Europa
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
SAUTER NEDERLAND INDUTEQ 5 OKTOBER WAAR WE TE VINDEN ZIJN SAUTER OPEREERT INTERNATIONAAL EN IS DUS ALTIJD DICHTBIJ.
Europese eenwording.
Europese Samenwerking
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Europese richtlijnen en het speelveld voor de ondernemer Kees Wielenga FFact Management Consultants.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
WK 2010 in Afrika. WK WK, wereld kampioenschappen 1 keer in de 4 jaar EK Europese kampioenschappen 1 keer in de 4 jaar.
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
DUTCH CULTURE Joint Programming Initiative Cultural Heritage Amsterdam, 27 november 2013 Jan van ‘t Hof.
Europa en ik.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Kenmerk 47 Eenwording Europa - Les 1: Eenwording Europa
Universiteitstraat 4, BE-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Bjorn Ketels – Strafrecht en.
Europa.
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Steun aan zwakke regio’s Een belangrijk doel van de EU is de ongelijkheid in Europa verminderen. Arme Regio’s hebben daarom veel steun gekregen. Dit is.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Nederland terug naar de gulden?
Europese integratie EUROPA (ca …)
International Space Station
LEASEPLAN CORPORATION WAARDECREATIE DOOR GEAUTOMATISEERDE DATAPROCESSEN JAARCONGRES CREDIT MANAGEMENT 22 MAART 2012.
Duid het juiste land aan
De verschillen in Europa
Rollenspel EU besluitvorming
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
DE EUROPESE UNIE.
1935: Rassenwetten van Neurenberg
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
Voorlichting Buitenland november Voorbereiding buitenlandstage Bespreek met je vakdocent je stagedoelen Zoek een Sbb erkend leerbedrijf.
De Unie en het spook van het euroscepticisme Prof. Steven Van Hecke & Wouter Wolfs Universiteit Derde Leeftijd Kortrijk | 26 maart 2014.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
De Europese eenwording
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Europa Mijn thuis.
Erasmus + Geneviève Cochez.
Topografie Landen van Europa.
Europa.
Geld in Europa rekenen.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De Unie en het spook van het euroscepticisme
Maatschappijkunde Politiek H7 t/m 10.
Rollenspel EU besluitvorming
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
§5.4 Samenwerken in Europa
Transcript van de presentatie:

Luchtvaart en emissiehandel Jos Dings, Directeur, T&E Brussel, 17 januari 2008

Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, SPanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk 49 leden – 21 landen T&E lidmaatschap

Waarom opname van luchtvaart in ETS slechts een eerste stap is Hoe moet de Raad nu verder ?

Waarom is opname in ETS slechts een eerste stap ?

Hierom … Emissiegroei luchtvaart grote bedreiging voor klimaatdoelen

En hierom … Omdat alle impactstudies aangeven dat opname in ETS deze trends niet veranderen emissiereductie door opname in ETS hooguit 3%.

En hierom: Luchtvaart verreweg de klimaatintensiefste vervoerwijze (CE Delft, 2003)

En hierom: Luchtvaart verreweg de goedkoopste manier om aarde op te warmen

En hierom: Luchtvaart wordt nog steeds zwaar (in)direct gesubsidieerd 1.Geen accijns 2.Geen BTW 3.Tax free kopen 4.Subsidies voor nieuwe verbindingen 5.Bailouts voor (bijna) failliete maatschappijen 6.Airbus en Boeing-case in WTO

Huidige ETS grijpt aan op Europese industrie die mondiaal verhandelde producten maakt (staal, alu, cement, …) Problemen ivm concurrentiepositie EU industrie, ‘carbon leakage’, ‘relocation’, … Maar ETS in luchtvaart grijpt aan op mondiale industrie die in / van / naar Europe vliegt Geen probleem ivm concurrentiepositie, carbon leakage, relocation, …., ook aangetoond door impactstudies En hierom !!

Als we CO2-prijzen in ETS gebruiken als benchmark voor andere sectoren krijgen we … Ofwel een klimaatbeleid dat geschoeid is op noden gevoeligste sectoren en daarmee ineffecief is Ofwel een klimaatbeleid dat effectief is maar in sommige sectoren grote economische gevolgen heeft en voor andere niet ‘IMBALANCE’ !! Daarom is het kosteneffectief voor Europa om sectoraal gedifferentieerd klimaatbeleid te voeren – hogere CO2-prijzen dan ETS in minder gevoelige sectoren

Hoe moet de Raad nu verder ?

Voornaamste verschilpunten Raad / EP 1.Multiplier voor non-CO2 effecten 2.Garanties voor reducties in sector – grenzen aan kopen van andere sectoren, om imbalance tegen te gaan 3.Cap en auctioning 4.Startjaar 5.Exemptions 6.En nog twee laatste punten

multiplier voor non-CO2 Als de multiplier er niet is leidt het kopen van een emissierecht door luchtvaart tot meer opwarming First best: specifiek beleid op non-CO2 effecten Multiplier noodzakelijk totdat zulk specifiek beleid er is Tot die tijd is multiplier welkome extra prikkel tot CO2- reductie

Garanties voor reducties IN SECTOR EP wil 2 mechanismen 1.een limiet aan hoeveel sector kan kopen 2.Een ‘fuel efficiency guarantee’ die gehaald moet worden alvorens rechten van andere sectoren gekocht mogen worden Om ongebalanceerde ontwikkeling ETS tegen te gaan en effectiviteit te vergroten Werking beide mechanismen verschilt, elk heeft voors en tegens

Cap en auctioning Onbegrijpelijk waarom Raad heeft gekozen voor vrijwel maximaal windfall profit scenario Voordelen van full auctioning in termen van ‘better regulation’, fairness in de markt, en vergroening van belastingsysteem gigantisch Cap: zelfs EP-voorstel ligt op 70% boven 1990-niveau

Startjaar en exemptions Startjaar: voor ons niet meest kritische onderdeel, beter een effectief systeem in 2011 dan een zwak systeem in 2010 Exemptions: aub vechten voor opname business jets: snelst groeiende segment nog minder klimaatefficient zeer welgestelde doelgroep

Benchmark Verdelingsneutrale benchmark ligt op ca 160 kg per passagier Huidig voorstellen raad en parlement (100/110 kg) bevoordelen flag en express carriers Waarom marktverstoringen creëeren ? Waarom vrachtverkeer bevoordelen boven passagiersverkeer ? Voorbeeld van problemen die werken met benchmark met zich meebrengen

Tegemoet komen aan derde landen Voorwaarden voor deelname derde landen zijn nu heel slecht Voorbeeld: EU eigent zich alle veilingopbrengsten toe van vluchten van en naar EU Waarom niet delen ? ‘Hearts en minds’ moeten worden gewonnen Vereist leiderschap