Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica in balans.
Advertisements

Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
In’to feedback Britt Latour Lidy Zijlmans.
The CAF Procedure voor externe feedback
Audio-feedback. Audacity + Lame –Audacity –Lame Opdracht 1 –Installeer Audacity + LAME op je usb-stick –Geef vervolgens audio- feedback op de slechte.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Gokverslaving.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Inleiding taalwetenschap
Peer review online: wat werkt?
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
STRUCTUUR, INVARIANTIE, EN TAAL Johan van Benthem Institute for Logic, Language.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Zelf materiaal ontwikkelen
Gebruikersdag 2012 Klas in actie met Silverpoint.
De Waalboog Opgeruimd staat netjes. De Mier H0FVgd-RsPk7yYd16Xvg.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Focus op motivatie en communicatie
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
Groep 6.
Derde of vierde naamval?
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte
Learning by sleep.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
De longen Jasper en Maud.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Moonbounce project JOTA 2011 en CAMRAS PC-klok accuraat.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/003] thema: simple stories can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
IBK3ESB01 Project ESB – Tussenstand – Hoe verder? George Pluimakers.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Vaste voorzetsels en keuzevoorzetsels
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Over-y College Amsterdam
De docent als veranderaar in de context van de school
If it doesn’t spread……it’s dead
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Lesgeven zonder cijfer?
10/04/2019 SOP-eendaagse 15 nov 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Transcript van de presentatie:

Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback Een samenwerking tussen Roland Holst College Hilversum en Onderwijskunde, Pedagogiek en Lerarenopleiding (UvA)

Programma Taakgericht werken Feedback Resultaten eigen onderzoek ICT ter bevordering van spreekvaardigheid

Taakgericht Werken Focus op betekenis/inhoud Communicatief eindproduct Cognitieve processen worden uitgelokt. Pre Task- During Task – Post Task

Vakantiefoto beschrijven

Droomkamer

Producten vergelijken

Makelaar

Sollicitatie

Videoconferencing De vraag is hoe dragen het uitvoeren van een taak bij aan taalverwerving.

Taalverwerving Input (Krashen, 1981) Output (Swain, 1985) Interactie (Long, 1985) Is dit voldoende?

Aandacht voor correctheid binnen taakgericht leren Alleen aandacht voor inhoud leidt wel tot vloeiend communiceren maar niet tot correct communiceren (Swain, 1995) Focus on Form (Long,1991) Correctieve Feedback

Hoe geeft u feedback bij spreekopdrachten? Max steht in die Ecke. Sam goes always to school by bus. Céline habiter en France. Hij loopte naar huis.

6 feedbackvormen Lyster and Ranta (1997) Expliciete verbetering: He go to school. Recasts: Ich gehe zu Hause. Metalinguïstische feedback: We saw they. Vragen om verduidelijking: Mag ich… Uitlokking: Mon soeur… Herhaling: Deze ziekte voorkomt hier niet.

2 vragen Welke feedbackvorm komt het meest voor? Welke is het meest effectief?

Onderzoek 2012 ‘Effective Task-Based Language Learning: to prompt or to recast? 3 condities: Experimenteel 1: Recasts Experimenteel 2: Prompts Controle groep: Regulier programma met methode

Experimenteel 1: Recasts D: Wo steht der Computer? LL: auf der Schreibtisch. D: Ah, auf dem Schreibtisch. > Natuurlijke taalverwerving

Experimenteel 2: Prompts LL: Das Kleid liegt in die Mitte > D: Welke naamval volgt er na in? > LL: 3e > D: Also, das Kleid liegt in ……… > LL: der Mitte

Resultaten Recasts en prompts hebben beide effect op verwerving van de 2 taalstructuren (zowel schriftelijk als mondeling). Prompts (= metalinguïstische FB+ uitlokking) hebben een significant groter leereffect (zowel schriftelijk als mondeling).

Conclusies voor de praktijk Impliciete vormen zoals recasts hebben effect op taalverwerving en breken het minste in in de ‘communicative flow’. Expliciete vormen zoals uitlokking+ metalinguïstische feedback (=prompts) hebben de grootste effecten op taalverwerving. Effecten zijn afhankelijk van: leeftijd, niveau, grammaticale structuren, 2e of vreemde taal

ICT om spreekvaardigheid uit te lokken Vocaroo Korte presentaties of dialogen. Reageren op gemaakt statement door docent of klasgenoot. Beschrijven van schilderij, foto of reclame. Luisteren naar podcast en commentaar geven. Deelname aan simulaties zoals het boeken van een hotelkamer. www.vocaroo.com

ICT om spreekvaardigheid uit te lokken Voki: sprekende ‘avatars’ creëren, radio-uitzending maken, story-telling. http://www.youtube.com/watch?v=BjMemXeY2Jg Voicethread: naar aanleiding van een plaatje, mening geven, iets beschrijven, debat organiseren https://voicethread.com/share/78813/

Virtueel taaldorp Nick Zwart

Second Life Omgeving Teen Second Life

NIFLAR Project Videowebconferencing http://cms.hum.uu.nl/niflar/index.php?page=dutch Etwinning

Vragen? Mailen naar Marrit van de Guchte m.hoeks-vandeguchte@uva.nl of mhoeks@arhc.gsf.nl