De stappen van het methodisch werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitleg over de politiek !
Advertisements

Welkom in de ‘Plop’klas
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Hitteletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Hittekramp Hitte-uitputting Hittestuwing Hitteberoerte Zonnebrand.
Extra les maken verpleegplannen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Filmpje voor servicedesk
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Loverboys.
Doelstellingen formuleren
Het verpleegkundig consult in de thuisverpleging
Hart & Circulatie Kliniek
Logical Framework Approach
zonder angst voor veroordeling
Autismespectrumstoornissen
Een zoon vraagt aan zijn vader : “Pap, wat is eigenlijk POLITIEK ?”
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Van doelen naar reflectie
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Functieprofiel en beoordeling
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Ingreep met kapje.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Depressie bij ouderen.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
voor familie en vrienden van
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
Een schot voor open doel?
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Ik doe mijn spreekbeurt over…
Plannen, uitvoeren en evalueren
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Wat is ( jeugd ) reuma ?? Daphne Veldman 4BA
Tattooshop in Enschede. Een tattooshop vinden en het juiste ontwerp laten maken  hoe pak je dat het beste aan?  -stap 1: Waar op je lichaam wil je de.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Maatschappelijke zorg 2
Studieloopbaanbegeleiding
Huisvesting en Hygiëne
LOB zeven stappen naar succes
SMART.
Probleemomschrijving/PES
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Studiedag 11 april 2017 Groene Welle Zwolle
Specifieke topics in communicatie
Plannen en optimaliseren
Scabiës behandeling met tabletten behandeling
Scabiës behandeling met zalfbehandelingabiës behandeling
Leren leren.
Slaap-waakstoornissen…
SMART.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Personeelsmanagement
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Parkinson en vermoeidheid
Management en leidinggeven
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

De stappen van het methodisch werken Gegevens verzamelen en probleem formuleren Doel formuleren Acties formuleren Acties uitvoeren Evalueren

En nu concreet Probleem formuleren volgens de PES Doel volgens de SMART-eisen Acties vanuit de w- vragen

Welke meerwaarde heeft concreet formuleren? Wie hebben er baat bij een goed ingevuld zorgdossier?

Probleem formuleren met de PES P wat is het probleem ? E hoe komt het? S wat zijn de symptomen: waar zie /hoor/merk je het probleem aan?

Oef.: zet in volgorde van de PES Dhr. heeft angina pectoris en is soms benauwd. Hij voelt dan pijn op de borst en kan niet stilzitten omdat hij het dan zo benauwd heeft. Bovendien zie ik dan ook dat hij blauwe nagels heeft. Dit alles is vooral als hij geemotioneerd is

Zorg/verpleegprobleem De reactie van de bewoner op het gezondheidsprobleem; dus de gevolgen van een ziekte voor het dagelijks functioneren ook gevolgen van een behandeling ook ontwikkelingsstoornissen

P benauwdheid / dhr. geeft soms aan het benauwd te hebben. E angina pectoris; geemotioneerd zijn S voelt pijn op de borst, kan niet stilzitten, blauwe nagels

P Dhr. is moeilijk verstaanbaar bedenk nu 5 mogelijke oorzaken en 5 mogelijke symptomen

P Dhr. is moeilijk verstaanbaar E t.g.v. afasie, zacht praten, spreekt russisch, ……. S medebewoners vermijden een gesprek met hem, …………….

P ? E ? S ? De bewoner geeft aan erg moe te zijn en zegt veel te piekeren over wel/niet naar huis kunnen. Hij slaapt ‘s nachts slecht en lijkt dit overdag in te halen door dutjes te doen. Hij onderneemt verder geen activiteiten door bijvoorbeeld even te gaan lopen, zitten en dergelijke.

P Dhr. piekert veel E wel/niet nog naar huis kunnen S slaapt ‘s nachts slecht, overdag dutjes, geeft aan moe te zijn, onderneemt geen activiteiten, zegt te piekeren over … P Dhr. slaapt slecht E piekert of nog wel naar huis zal kunnen S ‘s nachts slecht slapen, overdag dutjes, geeft aan erg moe te zijn P Dhr. onderneemt geen activiteiten E moe, ‘s nachts slecht slapen, overdag dutjes, piekeren S ………………….

Actueel probleem Potentieel probleem S P E of bij een potentieel probleem wat regelmatig optreedt: S

Actueel probleem Potentieel probleem P mw. heeft smetplekken E gevoelige huid, transpireert veel, onzorgvuldig drogen na wassen S felrode liezen, oppervlakkig open wondjes, liezen ruiken onfris P verhoogde kans op smetplekken E gevoelige huid, enz...

E van etiologie / oorzaken Verschillende soorten oorzaken: de ziekte de behandeling de situatie / omgeving (waar wij deel van uitmaken!!) persoonlijke omstandigheden levensfase

Oorzaken Meestal meerdere factoren die een rol spelen zoek de oorzaak/factor die binnen je bereik ligt niet P = angst maar P = angst E = dementie E = desorientatie in tijd en plaats

En nu de symptomen ……. De symptomen van verwardheid ?????? De symptomen van claimend gedrag ???? De symptomen van een vochttekort ???

Voorbeeld

Concrete doelen volgens de SMART -eisen Van probleem naar doel Concrete doelen volgens de SMART -eisen

Waarom de smart-eisen? S --> specifiek M --> meetbaar A --> acceptabel R --> realistisch T --> tijdgebonden

SMART ?? Mw. is niet meer in de war. Mw. kan binnen een week vertellen waar ze is en hoe laat het is. Mw. krijgt dagelijks voldoende voeding. Mw. heeft dagelijks een inname van 1500 kcal. En behoudt minimaal haar huidige gewicht van 49 kg. Dhr. is verstaanbaar, medewerkers begrijpen wat hij zegt.