Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan
welkom Even voorstellen: •Wie ben je? •Wat doe je? Wel/niet directe klantcontacten? •In welke wijk werk je? •Wat verwacht je? Wat hoop je te leren?
wie ben ik?
programma u: start •voorstellen •sociale netwerken •6 stappenplan •Facebook en Twitter: Doen! en Niet doen! Pauze •zelf aan de slag •terugblik, feedback u: einde
sociale netwerken •actief op soc.netwerken? •voorbeeld: camping uitzoeken •Zoover, Iens, Marktplaats
Waarom op social media? Vraag aan jullie: Waarom wil jouw wijkteam social media inzetten?
6 stappen •Wat is het doel? •Zelf doen of via bestaande kanalen? •Actief of passief? (luisteren> reageren> activeren) •Verplaats je in de burger •Vooroplopen of meelopen? •Wil je het echt? Tijd en inspanning!
Marktaandelen NL
Uniek bezoek per maand
Actieve leden NL
Kenmerken platformen •Groot bereik •Interactieplatform: extra communicatiekanaal •Gebruiker bepaalt inhoud (user generated content) •‘Sociaal’ netwerk: persoonlijk <> zakelijk gebruik •Privacy: instellingen (projectX Haren)
Mogelijkheden Facebook •Profielpagina (persoonlijk) •Groep (interessegebied) •Bedrijfspagina (organisatie, beheer) Voorbeeld: Hoe presenteert Centrum Jeugd Gezin zich op Facebook? LewenborgLewenborg > profielpagina op FB Beyum Beyum > groep op FB Vinkhuizen > bedrijfspagina op FB Vinkhuizen
FB profielpagina
FB groep
FB bedrijfspagina
Doen! •voldoende wisselende info/updates: planning maken •maak je FB pagina bekend: offline! •gebruik je eigen website voor goede verwijzing •gebruik beelden en illustraties (beter dan lange teksten) •goede foto’s en logo: uitstraling •reageer snel: ook buiten kantoortijden •reageer professioneel (gebruik je verstand)
niet doen! •“Omdat iedereen er op zit” (geen doelen stellen) •Alleen zenden, niet interacteren •Té lange reactietijd op vragen en posts van anderen •Posten vanuit een andere naam/profiel •Kritische opmerkingen verwijderen (maar wél modereren) •Uitgebreide teksten en uitleg (gebruik je website) •Meningsverschillen uitkauwen
Twitter Voorbereiding: •goede biografie •duidelijke profielfoto •eerst volgen •kijk hoe fervente twitteraars twitteren •privé en/of zakelijk •profileer je (wijkteam) op onderwerpen Zonder volgers heb je geen bereik!
Doen bij Twitter! •stel een vraag #dtv #durftevragen •plaats verkorte url in begin van je tweet •relativerende hashtag #mooiweerisanders •positief formuleren •waardering geven aan anderen •vraag om retweet: RT=lief! •bedank iemand die jou retweet •gebruik niet alle ruimte ivm RT •tweet regelmatig •tweet overdag (of stel je tweets zodanig in)
Niet doen bij Twitter! •goeiesmorgens! •i'm at Albert Heijn (foursquare check in) • tweet gericht aan 1 persoon > maak een DM •tweet automatisch doorplaatsen op #in #fb #yam •leuke link naar artikel overnemen zonder 'bronvermelding' •niet zomaar links of mentions retweeten
pauze
Aan de slag met FB •aanmelden bij FB •profiel aanmaken (foto!) •kennis en werkzaamheden delen •deelnemen aan (of starten) interessante groepen •bedrijfspagina aanmaken
Aan de slag met Twitter •aanmelden bij Twitter •profiel aanmaken (foto!) •berichten posten •zoeken en volgen •privé berichten •lijsten
feedback Natuurlijk hoor ik graag je opmerkingen en suggesties: •bellen •mailen
Vragen? mail: tel linkedin.com/in/gilbertsewnandan
Dank Voor jullie aandacht!