5e Dag van de Cultuurcommunicatie – 19 november 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlaamse leefstijlen en hun culturele voorkeuren
Advertisements

Het secundair onderwijs
Jeugdhuizen in Vlaanderen
KWALITEITSZORG november 2012
Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
DOEN OF NIET DOEN? Deelname aan sport en cultuur Cultuur in Beeld, 25 november 2013 Andries van den Broek Annet Tiessen-Raaphorst Remko van den Dool.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
VTB Technasium Vakcollege
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enquête.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Transcript van de presentatie:

5e Dag van de Cultuurcommunicatie – 19 november 2007 Leefstijl en participatie: het cultuurpubliek in profiel Maya Caen Vakgroep Sociologie Universiteit Gent Maya.Caen@UGent.be 5e Dag van de Cultuurcommunicatie – 19 november 2007

Spot op het cultuurpubliek WIE neemt al deel? Wie? Achtergrondkenmerken? Aan welke activiteiten? Waarom? Wat zoekt het publiek in ervaringen? Interne differentiatie publiek? Welke andere activiteiten? WIE neemt (nog) niet deel? Wie is het potentiële publiek? Participatiedrempels? “Concurrentie”?

‘Non-publiek’? Wie neemt niet deel, en is het ook niet (meteen) van plan? Wie? Waarom? Participatiedrempels?

Publiek in profiel Wat wil ik weten? Hoe? Socio-demografische achtergrondkenmerken Gezinssituatie, leeftijd, opleidingsniveau, beroep, inkomen,… Overige (vrije)tijdsbesteding Diepere wensen, intenties, verwachtingen,… … Hoe? Publieksonderzoek (survey, diepte-interviews,…) Bevolkingsonderzoek (doorgaans survey) Voordeel: zicht op publiek, potentiële publiek, ‘niet-participanten’

“Leefstijl”…? ‘lifestyle’ Marketing Segmentering obv van voorkeuren, (koop)gedrag Imago, identiteit, modetrends, stijl, merken <-> leefstijlen in sociologische literatuur Gemeenschappelijke elementen in definities: patronen van gedragingen, voorkeuren, smaak expressie van individuele identiteit sociaal onderscheid (distinctie) beschikbare middelen (sociale context, milieu van afkomst,…) Belang van ‘externe’ of gedragsmatige (consumptie, participatie) maar ook van ‘interne’ of attitudinale aspecten (bijv Zablocki & Kanter, 1976; Ganzeboom, 1988)

Leefstijlen Persoonlijke (al dan niet vrije) keuzes, waarachter patronen te ontdekken vallen Invulling kan heel ruim (vrijetijdsbesteding, smaak maar ook beroepskeuzes, woonplaats, gezinssamenstelling) In sociologische onderzoekspraktijk echter vaak beperking tot Wat men doet in vrije tijd (‘vrij’, ‘ongedwongen’, ‘onbeperkt’ en ‘niet-instrumenteel’) Eventueel aangevuld met ‘culture of everyday life’ (eten, kledij, wooninrichting,…) Daaronder vallen dan ‘kunstenparticipatie’, ruimer ‘cultuurparticipatie’, nog ruimer ‘vrijetijdsbesteding’

Onderzoek naar leefstijlen Levensdomeinen Vrije tijd Zeer ruim opgevatte invulling ‘culturele consumptie’ en ‘smaak’ (Bourdieu, 1984; Schulze, 1992;…) Gedrag vs attitudes Gedrag én attitudinale aspecten ‘Argumenten pro opname attitudinale aspecten (Ganzeboom, 1988 ea…) Participatievormen Brede invulling (privaat/publiek, actief/receptief,…)

Onderzoek naar leefstijlen Met andere woorden… Brede invulling naar sectoren en types participatie Focus op attitudinale aspecten Overkoepelende studie Toch fijnmazige meting Nuance & detail Sectorale resultaten nodig voor overkoepelende studie

Onderzoek naar leefstijlen Daarnaast: ruim verklaringsmodel (Sociologische discussie: Gedeeltelijke of volledige loskoppeling leefstijlen en sociale klasse – ‘death of class’) Belang ‘andere’ dan klassieke sociodemografische achtergrondkenmerken (cf onderzoek naar cultuurparticipatie)

Empirisch model

Onderzoek naar leefstijlen Doel: Dieper inzicht cultuurparticipanten, maar ook niet-participanten, potentiële participanten Stelling: attitudes kunnen het beeld nog verdiepen en verfijnen Op hoger niveau: studie symbolische ongelijkheid en sociale stratificatie Niet: ‘in hokjes’ opdelen van individuen Wel: patronen, ruimere verbanden (zoektocht naar mogelijkheid en relevantie)

Relevantie hier? Publiekssegmentering (= interne differentiatie) Focus op attitudinale aspecten zoals motieven, (esthetische) verwachtingen, genrevoorkeuren, … Profielen? Zicht op achtergrondkenmerken, ook andere dan ‘klassieke’ (opleiding, beroep, geslacht, leeftijd…) Mogelijk en relevant om te plaatsen binnen ruimere leefstijlen? Niet (meteen) voor de hand liggende linken, ook met ‘niet-artistieke’ vormen van vrijetijdsbesteding?

Data & methoden Survey ‘Cultuurparticipatie in Vlaanderen. 2003-2004.’ (Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen) Heel brede invulling ‘vrijetijdsbesteding’ of ‘cultuurparticipatie’, zowel publiek als privaat, actief als receptief Ook: correlaten, achtergrondkenmerken Face-to-face Representatieve steekproef 2849 Vlaamse huishoudens Respondenten 14-85 jaar oud

Methoden (sterk) verkort… LC-Cluster An. LC-Cluster An. Multinomiale Log Regr Clusters, per sector Clusters, overkoepelend Verband met socio-demogr achtergrondkm Scores op indicatoren PER SECTOR Indien Relevant: Dimensies per sector via factor- analyse Afzonderlijk attitudes en gedrag Nadien: linken

REISGEDRAG CONCERT- BEZOEK GENRE- VOORKEUREN MUZIEK REIS- BELEVING DEELNAME PODIUM- KUNSTEN MUSEUM BEZOEK MOTIEVEN/ VERW & GENREVOORK TONEELVST VOORK BEELDENDE KUNSTEN BIOSCOOP- BEZOEK EN THUIS FILMS TV KIJKEN ATTITUDES TAV TV KIJKEN GENREVOORK EN ESTH VERW FILM CREATIEVE EN KUNSTZ HOBBY’S SPORT- BEOEFENING MOTIEVEN SPORT BEOEF MOTIEVEN HOBBY- BEOEF

Voorbeelden fase 1 Segmentering per sector – Participatie Voorbeeld: creatieve en kunstzinnige hobbybeoefening Beste oplossing geeft 6 clusters (totaal participanten= 31,1%) Muzikale hobby’s (zang & muziekinstrument) (9,5%) Textielbewerking (6,8%) Klassieke beeldende kunsten & schrijven (schilderen, beeldhouwen,…) (6,3%) Fotografie (4%) Dans (2,7%) Allround creatievelingen (1,8%) Daarnaast grote groep niet-participanten (68,9%)

Voorbeelden fase 1 Segmentering per sector – Participatie Voorbeeld: filmparticipatie (thuis en in bioscopen, zowel in grotere zalen met nieuwe, commerciële aanbod als in kleinere zalen, met nieuwe of alternatieve aanbod) Beste oplossing geeft 4 clusters Respondenten die bijna uitsluitend thuis films bekijken (65,17%) Respondenten die aangeven geen films te bekijken (15,20%) Respondenten die film bekijken in de grote cinemacomplexen (incl thuisparticipatie) (11,80%) Respondenten die een sterke voorkeur vertonen voor film in kleinere zalen (incl thuisparticipatie) (7,83%)

Cluster 1 Cluster 2 Cluster 3 Cluster 4 RESULTATEN LCA TABEL MET KANSEN Cluster 1 Cluster 2 Cluster 3 Cluster 4 Geschatte clusteromvang 65,17% 15,20% 11,80% 7,83% Bezoek aan kleine bioscoop met het nieuwe filmaanbod   Nee 95,37% 98,82% 96,26% 22,02% Ja 4,63% 1,18% 3,74% 77,98% bioscoop met het andere 99,38% 99,26% 95,72% 59,03% 0,62% 0,74% 4,28% 40,97% Bezoek aan bioscoopcomplex met het nieuwe filmaanbod 70,88% 95,20% 0,14% 15,12% 1 tot 2 bezoeken 23,72% 4,65% 4,45% 33,72% 3 bezoeken of meer 5,40% 0,15% 95,41% 51,16% Films thuis bekeken op TV, DVD of video 6,15% 95,15% 1,47% 6,80% 1 tot 5 films 47,84% 4,82% 28,78% 49,18% 6 films of meer 46,01% 0,03% 69,76% 44,02%   Hogere kans*   Lagere kans*

Voorbeelden fase 1 Segmentering per sector – Attitudinale aspecten Voorbeeld: BEELDENDE KUNSTEN, genrevoorkeuren (beoordelen van schilderijen – in welke mate ‘graag zien’) Beste oplossing geeft 4 clusters Respondenten met duidelijke voorkeur voor abstract/hedendaagse kunst (16,8%) Respondenten met duidelijke voorkeur voor ‘oude’ kunsten (19e eeuwse landschapsschilders, barok,…) (23,6%) Respondenten met voorkeur voor GEEN van beide (51,0%) Respondenten met gemengde voorkeur (8,6%)

Hedendaagse conceptuele kunst Abstract Cobra / Abstract expressionisme REEKS 7 Hedendaagse conceptuele kunst Abstract Cobra / Abstract expressionisme Surrealisme Portretten uit de barokperiode Laat-renaissance / barok (Post-)Impressionisme Vlaamse primitieven Landschapsschilderijen 19e eeuw

Voorbeelden fase 1 Segmentering per sector – Attitudinale aspecten Voorbeeld: MUZIEK – genrevoorkeuren 13 genres bevraagd Beste oplossing geeft 5 clusters Respondenten met sterke voorkeur voor populaire Vlaamse muziek, 10 om te zien, schlagers of levenslied (30,8%) Respondenten met sterke voorkeur voor ‘internationaal georiënteerde populaire muziek’ (cf Decraene et al, 2007) (pop/rock, dance, wereldmuziek) (24,4%) Respondenten met sterke voorkeur voor populaire muziek algemeen (folk, pop/rock, dance, wereldmuziek, Vlaamse muziek, jazz/blues…) (18,4%) Respondenten met sterke voorkeur voor klassieke muziek (barok, hedendaags klassiek, klassiek, opera, operette) (4,5%) Omnivoren: omnivore muzikale smaak (12,2%)

Voorbeelden fase 1 Segmentering per sector – Attitudinale aspecten Voorbeeld: REIZEN – reisbeleving 15 aspecten bevraagd ‘van belang voor keuze reis’ Beste oplossing geeft 4 clusters Respondenten met sterke voorkeur voor avontuur, actie, sport en mooi weer (44,9%) Respondenten met sterke voorkeur voor rust (24,2%) Respondenten met sterke voorkeur voor cultuur (bezoeken musea, theater,…) (23,7%) Multi-geïnteresseerde reizigers (7,2%)

Eerste resultaten overkoepelende studie – Participatie Wat? In kaart brengen leefstijlen op basis van participatie aan tal van vrijetijdsactiviteiten Meest eenvoudige meting: wel/niet participatie Meer complex: niet/incidenteel/frequent Meest complex: diverse participatiecategorieën op basis van voorgaande latente klassen-clusteranalyse (cf voorbeelden) Eerder ‘klassieke’ benadering van leefstijlen Later: link met attitudinale aspecten Link met andere sociale achtergrondkenmerken Hoe? Latente klassen-clusteranalyse Geeft kansen, probabiliteiten, niet noodzakelijk exclusief en exhaustief toewijzen van respondenten aan segmenten/clusters

Niet reizen, niet-kunstp 8. Allround creatief Allround kunstenpart Canvas (6,0%) Beste clusteroplossing ‘PARTICIPATIE’ N= 2581 7. Podiumkunsten Concerten Film grote zalen (7,0%) 1. Niet-kunst, Films en comm tv Reizen & sport (25,0%) 6. ‘Populaire’ cultuur Comm zenders Dans, frequent sport Theater, musea (7,8%) 5. Liefhebbers Beeldende kunsten Canvas Bioscoop kleine zalen (10,1%) 2. Niet-kunst, VTM, Niet-filmp Kort Europa (17,6%) 4. Films thuis Niet reizen, niet-kunstp comm tv, frequent (12,0%) 3. Niet-part (hele lijn) Niet reizen, niet sport VTM (14,4%)

Tabel 1. Beste clusteroplossing ‘PARTICIPATIE’ (LCA)   Hogere kans*   Lagere kans* * Vergeleken met univariate verdelingen, hier niet weergegeven

Sociale achtergrond Enkele effecten (heel summier) – niet-part - ref cat cluster 1 (niet-kunstenpart, sport, comm tv, bioscoop grote zalen) Niet-part cl 1, 2, 3 en 4 onderscheiden zich vooral op gebied van leeftijd (1= grotere kans voor jongeren) Sign effect kunstenparticipatie door ouders, ook bij niet-participatie (bijv kleinere kans om tot cl 3 (vgl 1) te horen indien ouderlijke participatie) Kunstenparticipanten onderscheiden zich vnl van niet-participanten door opleidingsniveau en ouderlijke kunstenparticipatie (overal sign effecten) Leeftijd: hogere kans voor oudere groepen om te behoren tot cl 5, 7 en 8 (vgl 1) Geslacht: hogere kans voor mannen om te behoren tot cl 3, 4, 6 en 7 (vgl 1)

Eerste resultaten overkoepelende studie – Attitudinale aspecten Wat? In kaart brengen van mogelijke leefstijlprofielen in Vlaanderen (= clusters van respondenten) op basis van attitudinale aspecten (verwachtingen, motieven, genrevoorkeuren, drempels,…) verbonden met allerlei vormen van vrijetijdsbesteding Probleem: hier en daar vermengd met participatie, aangezien attitudes concerten/toneel/musea & tentoonstellingen maar ook sport enkel gemeten bij ‘participanten’

Resultaten – Attitudinale aspecten Beste oplossing geeft 8 clusters 3 met grote kansen op niet-kunstenparticipatie 4 met grote kansen op participatie in één van de sectoren 1 met grote kansen op participatie aan zowel toneelvoorstellingen als musea/tt concertbezoek: participatiegraad ontzettend laag, onbruikbaar

Opletten met interpretatie ‘labels’ Multi-geïnteresseerde Kunstenparticipanten (7,5%) Beste clusteroplossing ‘ATTITUDINALE ASPECTEN’ N= 2380 Modern-georiënteerde Kunstenparticipanten (9,0%) Klassiek-georiënteerde Kunstenparticipanten (9,4%) Actief-moderne Niet kunstzinnigen (28,8%) Creatieve & moderne Muziekomnivoren (9,8%) Niet-participanten, rust & ontspanning (23,8%) Klassiek-georiënt Kunstzinnige Rustzoekers (3,4%) Multi-geïnteresseerde Niet-kunstenpart (7,8%) Opletten met interpretatie ‘labels’

Actief-moderne niet-kunstenparticipanten Op zoek naar actie, avontuur, heel sportief, films met actie en special effects, populaire muziek, geen interesse voor en partipatie aan ‘kunsten’ Niet-participanten, rust en ontspanning Lage verwachtingen over hele lijn, willen rust (op reis,…) of ontspanning (film), niet-sporters, geen interesse voor of deelname aan kunsten Multi-geïnteresseerde niet-kunstenparticipanten Getuigen van multi-interesse over hele lijn, maar nemen niet deel aan kunsten Klassiek-georiënteerde kunstzinnige rustzoekers Oude-klassieke kunsten, historische dimensie films, reizen omwille van rust, lage kans op kunstenparticipatie, niet-sport Creatieve en moderne muziekomnivoren Duidelijke omnivoren wat betreft muziek, voorkeur voor hedendaagse/abstracte beeldende kunst, museumbezoekers, niet-toneel, hogere kans kunstzinnige hobby’s Klassiek-georiënteerde kunstenparticipanten Oude-klassieke kunsten, historische dimensie films, reizen omwille van cultuur, niet-sport, hogere kans op kunstenparticipatie Modern-georiënteerde kunstenparticipanten Abstract/hedendaagse kunsten, actie en special effects films, intern populaire muziek, reizen omwille van cultuur, sterk intrinsiek geïnteresseerd in kunst, hoge kans toneelbezoek, hogere kans op kunstzinnige hobby’s Multi-geïnteresseerde kunstenparticipanten Intrinsieke interesse, hoge kans op deelname aan diverse kunsten, zowel voorkeur voor abstract/hedendaagse als oude kunst, esthetische verwachtingen tmm stijlelementen

Enkele conclusies Dé kunstenparticipant bestaat niet Beeld complexer # redenen deelname, specifieke voorkeuren Dé non-participant nog minder Specifieke voorkeuren Reizen, sporten Toch: belangrijke groep valt op door ‘niets’ te doen, behalve tv kijken Sociale participatie: uithuizige karakter blijkt belangrijk Kunst en ‘actie’ (reizen, film) Over kunst en cultuur, cultuur en vrijetijdsbesteding Link (motieven en bestemmingen) reizen, keuze tv-zenders, sportbeoefening, bioscoopbezoek, vooral op gebied van attitudes Niet deelnemen is niet gelijk aan niet geïnteresseerd zijn Element: sociale wenselijkheid Toch: onderzoek participatiedrempels van groot belang

Toekomstig onderzoek Link participatie-attitudes Participanten/niet-participanten scherper in beeld Interne differentiatie Link met sociale achtergrondkenmerken Eerste analyses tonen nog steeds sterke invloed leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond (culturele participatie ouders,…) Daarnaast: andere kenmerken…