Thema 8 Gedrag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekjes….
Advertisements

Klik op de oefening die je wil maken:
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Gedrag van dieren Havo/vwo.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Leer de namen van de noten 1
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
209 leerlingen… Verdeeld in 35 groepen van 6 leerlingen: Met telkens een volwassene als begeleider…
Verkeers- stellingenspel
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Stomme hond. Zelf Klikken Een slager is druk aan het werk in zijn winkel. Hij merkt dat er een hond in de winkel zit en jaagt die weg. Enkele minuten.
De Paasquiz.
En onderzoek doen in de Artis
Presentatie over: Konijnen
Wat maakt het leven zinvol?
Ik voel me zo alleen !.
Leer de namen van de noten 2
Ik hou van Holland spel!.
Het Potlood.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Eenparige beweging opgave 1
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Spelregeltest Oliveo Handbal
Interpreteren van data
Wie zijn Zijn leerlingen?
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Rekenen groep 4.
Gedrag Ethogrammen en protocollen
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Dictee 8.13 Klik op de pagina om te kijken of je het antwoord goed had.
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Dictee 6.13 Succes.
De appel valt niet ver van de boom.
Volksuniversiteit Zwolle
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Klik op de foto om te spelen
Project “Horizon Verbreden”
Welkom in de jungle van groep 3. Jip maakt eerst een schets en daarna verft hij zijn aap in de jungle!
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Inhoudsopgave - Onderzoeksvraag - Methode - Gedragselementen
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Gedrag • Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Thema 5 Diergedrag § 3 Studie van gedrag: ethologie.
Regenwormen.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Stomme hond. Zelf Klikken.
Mol en beer.
Ethologie = gedragsleer
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Thema Gedrag.
Thema Gedrag.
Gedrag.
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Gedrag Thema 4.
Thema 8 Gedrag.
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Transcript van de presentatie:

Thema 8 Gedrag

• Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak doet een dier iets) • Gedrag moet objectief beschreven worden (zonder persoonlijk waardeoordeel) Dus niet zeggen: die hond is lief, maar……. die hond doet de oren iets naar achteren en kwispelt met zijn staart. In dat laatste geval moet je ook omschrijven wat staartkwispelen is: de staart heen en weer bewegen. Anders weet iemand niet wat je bedoelt. • Vermenselijking van gedrag (lief, dom, slim, schattig, lekker vinden etc.) noemen we antropomorfismen

Black box input output prikkels respons Prikkel input Verwerking

• We proberen alle waarneembare handelingen te omschrijven en geven voor het gedrag een afkorting. Voorbeelden: Krabben oor: hond krabt zich met een achterpoot aan/achter de oren: kr-o Krabben grond: hond krabt met voorpoten een gat in de grond: kr-gr Lopen, rennen, springen: hond loopt; rent, springt: resp. lp,re,spr. Een lijst met handelingen en beschrijvingen noemen we een ETHOGRAM. Zo’n ethogram kan tientallen verschillende handelingen omvatten. • Met een ethogram kwalificeer je gedrag •

Handeling: Afk. Kr-o Kw Zt Hier volgt een voorbeeld van zo’n ethogram Handeling: Afk. Beschrijving: krabben oor Kr-o Krabt met poot achter oor kwispelen Kw Beweegt met staart heen en weer zitten Zt Hond zit op z’n achterwerk Etc.

Wij gaan in dit practicum en Blijdorp aan de slag met voorbeeld 2. • Gedrag willen we ook kwantificeren: hoe vaak doet hij iets? • We kunnen gedrag op twee manieren kwantificeren: In een bepaalde tijd alle soorten gedrag turven en bij elkaar optellen. Per (bijv.) 5 seconden opschrijven wat een dier doet. voorbeeld van 1: lopen (lp) IIIII IIIII IIII 14x liggen (lg) IIII 4x spieden (sp) IIIII III 8x krabben (kr) IIIII IIII III 13x voedsel zoeken (vz) II 2x etc. voorbeeld van 2: seconde: handeling: • In beide gevallen hebben 0 spr we PROTOCOL gemaakt. 5 vz Wij gaan in dit practicum en Blijdorp aan de slag met voorbeeld 2.

Start film jonge baviaan • We gaan nu oefenen in het maken van een ethogram. • We doen dit aan de hand van een video van een jonge baviaan. We gaan eerst de video gewoon bekijken Let goed op wat het aapje allemaal doet (het is een zeer beweeglijk dier) Start film jonge baviaan • Kon je zeggen: “Ons aapje was veel aan het spelen? ……………… • We gaan nu de film nogmaals starten en nu maak je een ethogram

Te onderscheiden zijn: Gedrag Afk. Omschrijving: Lopen Lo Aapje loopt Rennen Re Aapje loopt snel Zitten Zi Aapje zit op z’n achterwerk Tak pakken Pa Aapje pakt iets Onderzoeken Oz Aapje onderzoekt iets/voorwerp Voedsel zoeken Vz Aapje rommelt in de grond op zoek naar voedsel In de mond stoppen/ eten Et Aapje stopt iets (voedsel) in de mond Aanvallen Av Aapje valt andere aap aan Vluchten Vl Aapje rent snel bij andere aap vandaan Rondkijken Rk Aapje kijkt in het rond/houdt apen in de gaten Springen Sp Aapje springt omhoog (evt. In boom) Klimmen Kl Aapje klimt in boom/tak Hangen Ha Aapje hangt aan tak (of andere aap) Krijsen Kr Aapje krijst naar andere aap

Start film jonge baviaan • Maak nu een leeg protocolleerblad (zie volgende pagina) We werken in tweetallen We gaan nu voor de derde keer kijken naar de video en dan verdelen we de taken: - Docent zegt om de 5 sec. “JA” - Op dat moment zegt één van jullie tweeën wat het aapje doet, de ander noteert het in het juiste secondenhokje. Start film jonge baviaan

Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60

•Als je het een beetje goed hebt gedaan, zou er het volgende protocol uit moeten komen: Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 Kl Oz Lo 10 Rk Et Av 15 Sp Zi 20 25 30 35 Ha 40 Vl 45 50 Re 55 - 60 Pa En …….lijkt het er een beetje op? Veel succes met het echte (live) werk!

Frequentieanalyse Aantal keren handeling Type handeling

Sequentieanalyse