Kracht en steun voor ouders met (ernstige) psychische aandoeningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Helena Kosec Leuven 11 maart 2013
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
“In balans” met sociale netwerken
Evaluatie van mentorprojecten
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Herstelondersteunende zorg
Prenataal en Postnataal
Beschermd wonen in de ggz
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Inleiding herstelondersteunende zorg
Ouders en Kinderen Centraal
Niet DIPPEN maar DIMMEN
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Diseasemanagement in de praktijk
Oplossingsgericht coachen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Drugs- en alcoholverslaving
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis
Rehabilitatie: gerichte ondersteuning van activiteiten en participatie
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Begeleidingsplannen GGZ
Presentatie contactpersomemnetwerk
Welkom op onze thema-avond
Kernprocessen van de Act methodiek
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool.
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Ouderschap en psychiatrie Groningen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Participatie in de praktijk
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen.
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen.
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie
Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Hanzehogeschool Groningen.
Dak- en thuisloze jongeren met zwaardere problematiek tussenrapportage, 2 e meting Cas Barendregt, Jessica Baars, Marianne Snijdewind en Carola Schrijvers.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Maatschappelijke Participatie door Rehabilitatie Lies Korevaar Werkveldconferentie Participatie Groningen, 16 april 2013.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Steun voor ouders met psychische aandoeningen en een gezinsmodel Academie Sociale Studies - Lectoraat Rehabilitatie.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Senioronderzoeker/hogeschooldocent
Wmo in de Wijk Oldambt, 26 maart 2013
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Kracht en steun voor ouders met (ernstige) psychische aandoeningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen p.c.van.der.ende@pl.hanze.nl Website: www.ouderschap-psychiatrie.nl Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Onderwerpen Schatting van het aantal ouders 2. Rehabilitatie en herstel (recovery) Kracht voor ouderschap Evaluatieonderzoek (Korte oefening) Ouderschap met succes en tevredenheid Lectoraat Rehabilitatie Groningen

lastige ouders bestaan en hebben recht op steun

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Carla is een alleenstaande moeder met borderline problematiek die een half jaar opgenomen is geweest in een psychiatrische kliniek en nu het ouderschap over haar twee kinderen, van hun oma weer aan het terugkrijgen is Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Jan is een man met een langdurige depressie die de bezoekregeling met zijn dochter inhoud probeert te geven. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Karin is af en toe psychotisch. Zij is moeder van drie kinderen. In psychotische periodes brengt ze haar kinderen bij de ouders van hun vriendjes. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Ernstige Psychische Aandoeningen (EPA) Stemmingsstoornis (incl. depressie) Psychotische stoornis (incl. schizofrenie) Verslavingsproblematiek Persoonlijkheidsstoornis (incl. borderline) Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Overige kenmerken Beperkingen in functioneren GAF- scores (Global Assessment of Functioning) Duur van de problematiek Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Betekenis voor de cliënt Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Symptomen dreigend voor ouderschap Apathie Beperkte interactie Impulsiviteit Dronkenschap/roes Wanen Hallucinaties Hoge stress/Angst Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Ouder met psychische aandoeningen: VERWAARLOZING EN GEWELD ??? Hulpverlener: LOYALITEIT CLIËNT VERSUS VERANTWOORDELIJKHEID KIND Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen 50 filicides per 3 jaar = 15 per jaar -in de media 50 per jaar- psychiatrische diagnostiek vaak achteraf Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Epidemiologische gegevens Tussen 18 -65 jaar Bijna de helft van de 160.000 mensen met ernstige psychische aandoeningen (EPA) heeft kinderen (±68.000) EPA+ kinderen: 0,9% van de bevolking Alle psych. aandoeningen en ouderschap 400.000 tot 600.000 KINDEREN 577.000 onder de 18 jaar. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Verlies ouderlijk gezag Bij ernstige psychische aandoeningen in Amerika, Australië 60% en bij moeders met schizofrenie 68% (Engeland) In Nederland van alle kinderen bijna 7000 onder voogdij (Hermanns, 2008) Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Mensen met psychiatrische beperkingen helpen beter te functioneren in de omgeving van hun keuze met zo min mogelijk professionele hulp (Anthony en Farkas, 1991) Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Individuele Rehabilitatie Benadering (IRB) Veranderdoelen op terreinen van wonen, werken, leren en SOCIALE CONTACTEN Verkennen (doelvaardigheidsbepaling), kiezen, verkrijgen en BEHOUDEN Rollen innemen: studentrol, arbeidsrol OUDERROL Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Herstel (recovery) “ de unieke persoonlijke processen waarin mensen met psychische beperkingen proberen om de draad weer op te pakken en hun leven opnieuw inhoud en richting geven” Boevink e.a. (2008) Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Strategieën voor ouderschap van mensen met psychische aandoeningen Dit onderzoek is gesubsidieerd door het Fonds Psychische Gezondheid. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Open vragen I Hoe ervaart u uw ouderschap? Wanneer vindt u iemand een goede ouder? Hoe geeft u ouderschap vorm in combinatie met psychische belemmeringen?   Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Open vragen II Wat is het meest uitdagend geweest voor u als ouder? En het meest helpend?* Wat betekende het hebben van kinderen voor uw leven of uw geestelijke gezondheid ?* Wat hielp u om te slagen als ouder?* Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen 27 ouders met ernstige psychische aandoeningen geïnterviewd + 4 ouders zonder deze aandoeningen Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Bevindingen Het hebben van kinderen geeft structuur Extra goed doen als compensatie Inzichten om lasten te delen Communicatie over problematiek met kind is ingewikkeld  Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Alleenstaande moeder met kind van vier: “Maar je krijgt ook wel heel veel terug. Het moederschap dat geeft ook veel voldoening en ja, eigenlijk is het ook sinds ik moeder ben dat ik zo stevig op mijn pootjes sta als nu, zeg maar. Het heeft mij wel heel erg veranderd” Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Conclusies (1) Ouders met psychische aandoeningen komen in hun kracht door het kind omdat ze bij de les moeten blijven. Het opvoeden biedt de ouder een basis voor maatschappelijke participatie via school via vriendschappen kind. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Conclusies (2) Samenzijn en samen activiteiten ontplooien geven beiden levenskracht. Loyaliteit en solidariteit met een eigen kind geven kracht om door te gaan. Een nieuwe generatie en zo mogelijk een daaropvolgende generatie geven perspectief Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Evaluatie van de methodiek Ouderschap met Succes en Tevredenheid

Vraagstelling bij Nieuwe methodiek Wat is het resultaat van begeleiden van hulpverleners die met “Ouderschap met Succes en Tevredenheid (OST)” getraind zijn ? Succes Tevredenheid Eigen kracht/regie (empowerment) Kwaliteit van leven Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Ouderschap 13 schalen bijvoorbeeld: empathie genegenheid grenzen kennis organiseren van activiteiten Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Empowerment Attitudes Informele participatie Vaardigheden en kennis Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Evaluatie methodiek 6 instellingen (GGz of BW) 11 ouders in experimentele groep –Ouderschapsbegeleiding 15 ouders in controle groep “Care As Usual” Nulmeting + na een jaar een eindmeting Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Resultaten Toename tevredenheid ouderschap in experimentele groep. Controle groep niet Het succes in ouderschap, aangegeven door hulpverleners en verwanten bevestigt de tendensen niet. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen -vervolg resultaten- Empowerment valt in de experimentele groep iets terug, terwijl de controle groep iets verbetert volgens hulpverleners. De kwaliteit van leven is in de experimentele groep verbeterd. Subjectief gegeven: Alle 11 ouders en hun hulpverleners van de experimentele groep positief Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Ouderschap met succes en tevredenheid Marrie Venderink, Peter van der Ende Oefening

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Uitgangspunten Eigen mogelijkheden ouders centraal Gebaseerd op Individuele Rehabilitatie Benadering (IRB) Gemiddeld 1 jaar 1 uur per week/14 dagen Hulpverleners op MBO, HBO- universitair niveau Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Methode Drie cliëntenwerkboeken “Ouderschap met succes en tevredenheid (OST)” I Huidig functioneren van de ouder IIa Versterken van de ouderrol IIb Hernemen of uitbreiden van de ouderrol Lectoraat Rehabilitatie Groningen

I. Huidig functioneren van de ouder Wie ben ik en wie is mijn kind? Tevredenheid en succes Steun, zelfvertrouwen en verwachtingen Lectoraat Rehabilitatie Groningen

IIa. Versterken van de ouderrol voor ouder die met hun kind wonen Wie stellen eisen aan de ouder? Wat vraagt de ouderrol van deze ouder? Oplossingen kiezen Succesvol en tevreden blijven Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen IIb. Hernemen / uitbreiden van de ouderrol voor ouders die apart van hun kind wonen Wensen van de ouder Mogelijke activiteiten en situaties Wie stellen eisen? Welke? Wie helpt / oplossingen kiezen Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Aanbevelingen Specialisten, HBO’ers en MBO’ers ruim inzetbaar bij Begeleid Ouderschap zonodig via bijscholing en stage lopen bij GGz Inleven in perspectief van de ouders Milieu benadering informele netwerken en professionele steun Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Praktische handvatten voor steun bij ouderschap vanuit rehabilitatie Mogelijkheden van deze ouders ontdekken via open vragen Vragen waar belemmeringen zijn Wat zij willen ontwikkelen in hun ouderschap Hoe zij deze ontwikkelingen willen realiseren Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Reacties / vragen: Websites: www.ouderschap-psychiatrie.nl p.c.van.der.ende@pl.hanze.nl Websites: www.ouderschap-psychiatrie.nl  

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Stellingen Ouders die recent gescheiden zijn vormen evenzeer een risico voor hun kinderen als ouders die een psychische aandoening hebben. Het informele netwerk tezamen met het professionele aanbod kunnen voldoende steun bieden aan ouders met psychiatrische beperkingen. Lectoraat Rehabilitatie Groningen

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Ouderschap empathie begrip controle emotie genegenheid discipline grenzen spanningen acceptatie van zichzelf leren kennis organiseren van activiteiten balans ouderschap en eigen ’leven’ Lectoraat Rehabilitatie Groningen