Ben Immers - TrafficQuest

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Iemand heeft met haar vinger tussen de deur gezeten.
Advertisements

Ontwikkelingen rond regionale modellen
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Kostenbeheersing leerlingenvervoer case Gemert-Bakel
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Universiteit van Tilburg
Profielkeuze in 3 Atheneum
academisch erfgoed 15 mei 2014
Voorlichtingsavond Een leerweg kiezen Basis Kader Gemengd Theoretisch.
Jeugd & Opleiding Resultaten 2010 en Speerpunten januari Themadag Jeugd & Opleiding.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Identificeren van kwetsbare functies
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Inspiratiedag 2011 Leerlingenvervoer kan het ook anders 10 november 2011.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
INFOAVOND ZUTENDAAL: Aanleg fietspaden en wegverbetering Stalkerweg
Projectmatig werken...en dan?
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Biologieonderwijsconferentie | VAARDIG IN HET VMBO
Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in
op het VDCM Symposium Naar Energieleverende Gebouwde Omgeving -
Welkom bij het middag programma van het VDCM Symposium 2008
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
WIJZIGING VPS – korte termijn
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Dienen en liefhebben hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen… (12:7) Laat oudsten die uitstekend voor-staan, dubbele eer.
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
1 Lectoraat MassaTransportVeiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Waarom een samenwerking tussen gemeente Liedekerke en Natuurpunt? Johan ASSELBERGHS Milieuambtenaar gemeente Liedekerke Donderdag 14 december.
Leg een steriel gaas op de wond.
Ouderavond Klas 5 20 januari 2010 Welkom I. Kaandorp coördinator 5 H. Claassen decaan A. Verbrugge coördinator PWS.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
COACH-AVOND 15 september 2014
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deurganckdok THV.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
Blokken bij AIJV skatings Wat doet een blokker in de praktijk?
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Wateroogst 1 & 2 Zanddammenproject van RC Baarn-Soest, RC Laren-Blaricum, RC Soestdijk.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Pompen of Verzilten.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Klankbordsessie 2 december 2015
Verkeersvoorspellingen met modellen
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Transcript van de presentatie:

Ben Immers - TrafficQuest PLATOS colloquium 2014 Met modellen de stad in Ben Immers - TrafficQuest

De stad wordt weer interessant Platos - 5 maart 2014

Voor 2000 Platos - 5 maart 2014

Na 2000 Platos - 5 maart 2014

Veranderingen in stedelijke en rurale woonomgeving in de periode 1995 - 2010 Trek naar de stad (bron: KIM) Platos - 5 maart 2014

Maar er speelt meer Platos - 5 maart 2014

Retail Platos - 5 maart 2014

IKEA Restaurant & Café Platos - 5 maart 2014

Waar kunnen modellen helpen? Bereikbaarheid locaties (route-advies) Duurzaamheid (milieuzones, toets op leefbaarheid en verkeersveiligheid) Parkeren Verkeersafwikkeling bij tijdelijk gewijzigde situaties zoals wegopbrekingen, incidenten, bouwwerkzaamheden en evenementen (wegomleggingen) Opstellen van ‘intelligente’ regelingen (vraagafhankelijk, geoptimaliseerd en/of gecoördineerd; groene golf) Afweging prioriteiten (multimodaal , regionaal – stedelijk, motieven) Verzilvering (ondersteuning van oudere verkeersdeelnemers) Platos - 5 maart 2014

Kernvragen Platos - 5 maart 2014

Kernvragen - 1 Ben ik voldoende op de hoogte van wat er zoal speelt in de stad en wat in de toekomst zou kunnen veranderen? Ontwikkelingen op de verplaatsingsmarkt, de vervoersmarkt en de verkeersmarkt Wat rijdt er zoal in de stad (auto, fiets, OV, scooter, lopen) Verschillende modaliteiten maken gebruik van dezelfde infrastructuur Welke processen, stromen, etc. zijn dominant? Welke problemen doen zich voor op de stedelijke schaal? Bereikbaarheid (Parkeren: 40% zoekverkeer; Fiets) Parkeren Leefbaarheid en veiligheid Grote verschillen per stad (bijv. modal split) Weet ik wat er speelt Platos - 5 maart 2014

Kernvragen - 2 Lukt het om de belangrijke processen goed te monitoren en te doorgronden en de verzamelde gegevens effectief te gebruiken voor de inzet van verkeersmanagementmaatregelen? Welke verplaatsingen hebben prioriteit (HWN of SWN, motieven; personen of goederen)? Welke dynamiek in het vraagpatroon en beïnvloedingsmogelijkheden? Welke dynamiek in het aanbodpatroon en flexibiliteit in de inzet ervan? Hoe omgaan met duurzaamheid (leefbaarheid) en veiligheid? Weten we voldoende over het gedrag van de verkeersdeelnemer ? Werkt de spullenboel (software en de hardware)? Wordt de inzet van alternatieve maatregelen zoals ‘Tol’ overwogen? lege bus of 10 fietsers terwijl het regent?) Platos - 5 maart 2014

Kernvragen - 3 Lukt het om met een model de complexe verkeersstromen voldoende betrouwbaar te beschrijven? Op welk detailniveau wil (kan) ik de complexiteit modelleren? Welke modelconfiguratie heeft de voorkeur (centraal, lokaal gecoördineerd, etc.) Hoe het model te kalibreren (veel onderliggende processen, gedragsaspecten, etc.) Real-time ondersteuning mogelijk? Wat betekent dat voor de monitoring en het model? Verder onderzoek gewenst op de volgende terreinen: Dynamische H-B matrices Kruispuntweerstanden Grote variëteit aan verkeersdeelnemers (en modaliteiten) met uiteenlopende invloed op de capaciteit, de kwaliteit van de verkeersafwikkeling, de duurzaamheid en de veiligheid Invloed van mogelijk in te zetten maatregelen op het bestuurdersgedrag Gebruik floating car data (maar fiets is net zo snel als auto!) Modellering van de verkeersafwikkeling bij een overbelast kruispunt Platos - 5 maart 2014

Stedelijk verkeersmanagement Stedelijk verkeersmanagement gebeurt vooralsnog vooral met: verkeerslichten de inzet van groene golven navigatiesystemen parkeerverwijssystemen toeritdoseerinstallaties In de toekomst zullen ICT toepassingen het steeds beter mogelijk maken om verkeersdeelnemers onderweg te informeren. Wat kan de wegbeheerder doen? Beleid maakt soms andere keuzes Platos - 5 maart 2014

Mogelijke locaties voor een buffer Platos - 5 maart 2014

Programma 10:00 10:15 Opening Ben Immers 10:45 Simulatie van complexe vervoerssystemen Alexander Verbraeck 11:15 Toepassing strategische modellen in stedelijke planning Will Clerx 11:45 Simulatie in de Praktijkproef Amsterdam Jaap van Kooten 12:00 Samenvatting ochtendsessie 13:00 Lunch 15:35 Parallelsessies 16:00 Verkiezing modellen man/vrouw van 2014 Mariëtte Kraan 18:00 Netwerkborrel   Platos - 5 maart 2014

Het woord is aan de inleiders Platos - 5 maart 2014