donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

CHEMIE ONTDEK JE TALENT EN LAAT HET OPENBLOEIEN vrij technisch instituut KUNST WETENSCHAP MAATSCHAPPIJ WELZIJN TALEN KANTOORADMINISTRATIE HAARSTILIST OUDERENZORG.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Structuur secundair onderwijs
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Secundair onderwijs Studieaanbod.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Powerpoint voorstelling: oefening 1
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Johan Fouquaert voorzitter sectorcommissie handel
Vernieuwing verzorging
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
opleiding : Onderwijs Assistent
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Hoofdlijn Communicatie
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
MURE Multilingual Research Unit M eertalig onderwijs is beter onderwijs … Tien jaar meertalig onderwijsonderzoek. Piet Van de Craen, Vrije Universiteit.
‘The world is your oyster’ Shakespeare
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Overgang basis naar secundair
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Waarom is talenkennis zo belangrijk? Daarom!. Resultaten en bevindingen permanente vakvergaderingen: denktanks (taal)lessen in niveaugroepen verplichte.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
CLIL, yes you can! Gent, 21 oktober Doelstellingen Het verhaal van de geboorte van CLIL in Vlaanderen kunnen vertellen. Poperinge kunnen situeren.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
CLIL-didactiek voor Duits
De nieuwe onderbouw.
Broederschool Roeselare
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Dag van het SO – workshop CLIL
voor Rotterdamse kinderen
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Welkom! structuur van onze school
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt Onze-Lieve-Vrouwe-instituut Poperinge CLIL en grensoverschrijdende projecten (Content and Language Integrated Learning) donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt

Visie op taal en leren Troef van de Vlamingen: meertaligheid Alle leerlingen, ook van BSO en TSO, hebben baat bij goede communicatieve vaardigheden in meerdere talen Meer lesuren taal: Studiegebied Handel: extra complementaire uren Frans Secretariaat-Talen 3de graad: 1 uur Spaans 7 Kantoor: 1 uur Duits Alle leerlingen BSO: minstens 2 jaar een tweede vreemde taal Engels Mode 2de en 3de graad: 1 uur Engels Voeding-Verzorging 2de graad: 1 uur Engels

Taalprojecten 3 Handel: contacten met Frans bedrijf (DIMM en ConHexa) 5 Handel / Boekhouden-Informatica / Secretariaat-Talen: Klavertje-3 uitwisselingsproject met Barvaux 6 Handel / Boekhouden-Informatica / Secretariaat-Talen: stage in Frans bedrijf 7 Thuis en Bejaardenzorg: stage in een Frans rusthuis 7 Kinderzorg: stage in Zwitserland

CLIL : waarom? Vreemde taal als zinvol middel voor het leren van zaakvakken Voor alle leerlingen en alle leeftijden In OLVi: leerlingen Handel GOK : gelijke onderwijskansen: goedkoop, niet elitair

Specifieke context Thuistaal Nederlands Liefst geen Engels Poperinge ligt tegen de Franse grens Poperinge ligt dicht bij de taalgrens

CLIL in OLVi: eerste graad Keuze: eentalig (niet-CLIL) of tweetalig (CLIL) Richting: Handel CLIL-vakken in het eerste leerjaar A: 1 uur ICT 2 uur initiatie Handel CLIL-vak in het tweede jaar: 3 uur Handel (uitbreiding)

CLIL in OLVi: tweede graad Keuze: eentalig (niet-CLIL) of tweetalig (CLIL) Richting: Handel / Handel-Talen CLIL-vak derde en vierde jaar: 3 uur Bedrijfseconomie: leerplan gedeeltelijk in het Frans

Het leermateriaal Een vertaling van de Nederlandse cursus Realisatie van het leerplan Parallel met zaakvak in het Nederlands: overstappen naar niet-CLIL kan: dezelfde leerstof op hetzelfde moment

De evaluatie Dezelfde vragen voor CLIL en niet-CLIL Toetsen en examens uitsluitend in het Frans Bonus voor (correct) Frans vertaling van een vraag in het Nederlands antwoorden Mondelinge proef: Frans vanaf het einde van het tweede leerjaar 2x/jaar

Na 5 jaar CLIL Keuze van de leerlingen 1A vorige schooljaren: 80% CLIL 20% niet-CLIL Overgang van CLIL naar niet-CLIL: heel beperkt

Na 5 jaar CLIL Keuze van de CLIL-vakken in OLVi Poperinge: Handel: erg geschikt ICT ?! Bedrijfseconomie: geschikt Competenties van de leraar: creatief, werker, teamspeler, inzicht in CLIL Leraar Frans, met competentie voor het zaakvak Native speaker? Vakleraar, met competentie voor het taalvak

Positieve effecten Sterk verhoogde taalcompetentie: lezen: vlotter tekstbegrip spreken: geen spreekvrees, zelfzeker luisteren: gesproken boodschappen begrijpen woordenschat: veel uitgebreider Zeer grote motivatie in de eerste graad moeilijker in de tweede graad

CLIL in de toekomst in Vlaanderen? Een must: De multiculturele meertalige wereld Engels als enige vreemde taal volstaat niet Sociale integratie CLIL voor alle onderwijsniveaus en -vormen Meerwaarde van de didactische methode: Learning by doing, taal leren in een zinvolle omgeving Intensievere verwerking van zaakvakmaterie en taal

CLIL in de toekomst in Vlaanderen? Knelpunten Taalwet Lessentabellen Omkadering voor de school en de pedagogische begeleiding Leraren Lerarenopleidingen