BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 10 tot 14 jaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TRAININGSVOORBEREIDING
Advertisements

Aantal spelers : keeper Datum :
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Korfbal voor 4-tallen.
Hoezo Trainer F en/of E pupillen ?
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom bij de introductieclinic voor hockey-ouders Dag 2
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Leerplan RKDEO Leerdoelen (leeftijdsafhankelijk)
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar.
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Spelbegeleiding Jongste Jeugd
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
INITIATOR INDOORVOETBAL
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Trainingsvoorbereiding
WELKOM BIJ HOEVE VOORUIT.
Het voorbereiden van training(en)
Inhoud Methodiek Aanwijzingen
Inhoud Methodiek Aanwijzingen
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
24 januari 2015 Aangepast programma i.v.m. weersomstandigheden
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
Conditioneel met bal Fartlek
Trainingvoorbereiding formulier
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
VVV-Venlo Jeugdopleiding Thema Avond
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Stichting De Betrokken Spartaan
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Workshop zaalhockey 28 november 2017.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
VISIEBOEK jeugdopleiding ELITE FIRST DIVISION
TRAINING ORIËNTATIEFASE
OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon OEFENSTOF 3V3 U7 KFC Lentezon
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Trainingvoorbereiding formulier
Transcript van de presentatie:

BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Auteurs : Hermans Guy – Noé Marc

Balvaardigheidsvormen Inhoud Balvaardigheidsvormen Pass- en trapvormen Positiespelen Duelvormen Wedstrijdvormen Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

BALVAARDIGHEIDSVORMEN 10 TOT 14 JAAR Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Nuttige tips Integratie meisjes Balvaardigheidsvormen – 10 tot 14 jaar -> Prima opwarmingsvorm -> Veel ballen voor nodig (per speler een bal) -> Kan op een relatief kleine oppervlakte Integratie meisjes -> Kan zonder problemen met andere spelers Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Balvaardigheidsoefening 1 Doelstelling : Dribbelen, drijven, kappen en draaien. X X Organisatie : 8 kegels. Voor iedere speler een bal. Grootte van het veld afhankelijk van aantal spelers. X X X X Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Balvaardigheidsoefening 2 Doelstelling : X Dribbelen, drijven, kappen en draaien. Aan- en meenemen. X Organisatie : X X X 16 kegels. Voldoende ballen. Grootte van het veld afhankelijk van aantal spelers. 6 zones (zie stippellijnen). X Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Balvaardigheidsoefening 3 Doelstelling : K Aanleren schijn- en passeerbewegingen. Organisatie : C X X B 4 kegels. Voldoende ballen. 2 grote doelen. X X X X X X A D K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Balvaardigheidsoefening 4 Doelstelling : Aanleren schijn- en passeerbewegingen. K Organisatie : A 4 kegels. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 kleuren van hesjes. X O X B K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Balvaardigheidsoefening 5 Doelstelling : X Verbeteren van balvaardigheid en voetbalcoördinatie. Aanleren schijnbewegingen. A X X K Organisatie : 4 kegels per organisatie. Voldoende ballen. 1 groot doel + 1 klein doeltje of netje per organisatie. B 1 : 1 X A X X O K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

PASS- EN TRAPVORMEN 10 TOT 14 JAAR Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

(Keep It Simple Stupid) Pass- en trapvormen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips -> Prima opwarmingsvorm, gecombineerd met allerlei nuttige inloopoefeningen. -> Laat het niet TE lang duren (verminderde concentratie). -> Best in het begin van de training. -> Gebruik geen kegels, maar neem potjes. -> Plaats de spelers zodat er praktisch altijd beweging is (goede voorbereiding) -> Varieer je afstanden. -> Met veel spelers : - zowel links- als rechtsom starten ; - 2 vormen uitzetten SUPERTIP ! = KISS (Keep It Simple Stupid) -> Met weinig spelers : - start aan 1 kant ; - laat spelers bij een potje staan Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Pass- en trapvormen – 10 tot 14 jaar Integratie meisjes -> Pas je afstanden aan. -> Je kan in 2 groepen werken : een groep meisjes en een groep jongens. -> Gebruik voor meisjes voetbal grootte nr. 3 -> Gebruik voor jongens voetbal grootte nr. 4 -> Zet ook eens jongens die goed kunnen voetballen bij de meisjes. Meisjes krijgen hierdoor ook goede passes. Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 1 : Y-vorm Doelstelling : Organisatie : C Verbeteren van het passen en trappen X X Organisatie : 4 potjes. 2 grote doelen. 7 tot 12 spelers per Y-vorm. B X X A Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 2 : Halve Y-vorm Doelstelling : C Passen en trappen, aan- en meenemen met beide voeten. X Organisatie : B 4 potjes. Voldoende ballen. 1 klein doeltje. Minimum 8 spelers. X X A X D Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 3 : Driehoek Doelstelling : Organisatie : Verbeteren passen en trappen Aan- en meenemen van de bal en afwerken. K A X Organisatie : 3 potjes. Voldoende ballen. 1 groot doeltje. Minimum 8 spelers per organisatie. X B X C Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 4 : Ruitvorm Doelstelling : Organisatie : A’ X Verbeteren passen en trappen. Aan- en meenemen met beide voeten. Schieten op doel. X K B’ C’ X C X X X B Organisatie : 5 potjes. Voldoende ballen. 1 grote doelen. Minimum 10 tot 16 spelers + 2 keepers. K X X A Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

POSITIESPELEN 10 TOT 14 JAAR

Positiespelen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips -> Ideale spelvorm voor sfeer EN beleving. -> Leerlingen ervaren dit als zeer aangenaam. -> Regelmatig herhalen, van zeer eenvoudig tot zeer moeilijk (progressieve methode). -> Weinig materiaal voor nodig. -> Altijd voldoende ballen klaarleggen. -> Zorg voor drie verschillende kleuren van hesjes. -> Pass de grootte van je vierkantjes of rechthoeken aan : - aangepast aan kwaliteit en niveau spelers. - aantal spelers - doelstellingen - beschikbare ruimte -> Kan zeer goed in de zaal getraind worden. -> Zet goede voetballers bij elkaar. Idem met minder goede. -> Let op arbeid/rust verhouding.

Positiespelen – 10 tot 14 jaar Integratie meisjes -> Pas je afstanden aan. Maak je rechthoeken en vierkanten groter. -> Jongens samen, meisjes samen. -> Bij duo’s : zet 1 meisje en 1 jongen samen. -> Bij meisjes meestal vrij spel (geen beperkingen opleggen).

Oefening 1 - Positiespel 4:2 Doelstelling : Balbezit leren houden. Verdedigers : door een goede samenwerking de al veroveren. Sfeer en beleving. X O X O X  15 m Organisatie : 4 kegels. 4 minidoeltjes. Voldoende ballen. Afmeting terrein : zie tek. X  15 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 2 - Positiespel 5:2 Doelstelling : A Balbezit houden via goed positiespel. X Organisatie : A X 4 kegels. Afmeting terrein : zie tek. B O  15 m X C X O B C X A  15 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 3 - Positiespel 4:4 (B+ met kapitein) Doelstelling : X 1 Balbezit leren houden. Organisatie : O 2 O 1 4 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen 4 minidoeltjes (als variant). X K4 X 2  20 m O K4 O 3 X 3  20 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 4 - 4:2 met 8 spelers NEUTRAAL VAK X A X A O B O B 5 m O B O B X A X A 15 m 5 m 15 m Doelstelling : Balbezit houden. Omschakeling B+ / B- Organisatie : 8 kegels. 2 x 4 kleuren hesjes. Voldoende ballen. Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 5 - 2:2 / 3:3 + 4 kaatsers Doelstelling : K Balbezit houden. Directe omschakeling. X Organisatie : O 4 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen Afm. terrein : 15m x 15m. K K O  15 m X K  15 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 6 - 5:5 + 2 kaatsers Doelstelling : Organisatie : X X O O O K  30 m K X O O X X  5 m  30 m  5 m Doelstelling : Organisatie : 10 kegels. 2 x 5 kleuren hesjes. Voldoende ballen. Omgaan met kleine ruimte. Handelingssnelheid Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

DUELVORMEN 10 TOT 14 JAAR

Duelvormen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips Integratie meisjes -> Nooit te lang laten duren ; gevaar voor weerstandstraining. -> Oppassen met de grootte van je veldjes. -> Zeer goed om gedifferentieerd te werken. -> Scherp begeleiden ! -> Geen harde tackles toelaten. -> Veel in tornooivorm doen -> sfeer en beleving. -> Altijd winnaars en verliezers voorzien. Verliezers doen opdracht ! Integratie meisjes -> 1:1 duels -> Meisjes tegen meisjes ; jongens tegen jongens. -> Bij 2:1 duels -> 2 meisjes tegen 1 jongen. -> Bij gelijkheid in aantallen (2:2 – 1:1 – 3:3) -> meisjes tegen meisjes ; jongens tegen jongens .

Oefening 1 – 1:1 (tegenstander vóór je) Doelstelling : O Verdedigen voor doel. Passeeracties maken. K 16 à 20 m Organisatie : 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 keepers. X X B A A B X X 16 à 20 m O K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 2 – 1:1 (tegenstander in de dekking). Doelstelling : O X Verdedigen voor doel. Balbezit houden met tegenstander in je rug. O 16 à 20 m X Organisatie : 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 keepers. X X B A A B X X X O 16 à 20 m K X O Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Oefening 3 – duel 2:2. Doelstelling : Organisatie : K X X Zo snel mogelijk tot scoren komen. X X Organisatie :  40 m 4 kegels. 2 partijen. Voldoende ballen. 3 groot doel 2 kleine doeltjes. T O O O O  40 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

WEDSTRIJDVORMEN 10 TOT 14 JAAR

Wedstrijdvormen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips -> Let op arbeid/rust verhouding. -> Veel mogelijkheden : 2 grote doelen, lijnvoetbal, kleine doeltjes. -> Wedstrijdvormen : ALTIJD met doelen en respecteer de voetbalreglementen. -> Zorg altijd voor voldoende ballen. -> Veel in tornooivorm doen -> winst / verlies. -> Pas je afstanden van je veldjes altijd aan in functie van de kwaliteit, het aantal spelers, je doelstellingen, … -> Wedstrijdvormen kan je altijd doen. Voorzie dit steeds in een training ! Sfeer en beleving ! -> Om te kunnen spreken van een echte wedstrijd moeten aan een aantal voorwaarden worden voldaan : 1 bal. Alle voetbalreglementen. Afgebakend terrein. Aanvallers. Verdedigers.

Wedstrijdvormen – 10 tot 14 jaar Integratie meisjes -> Bij 4:4 : een viertal bestaat uit 2 jongens en 2 meisjes. -> Bij voldoende spelers : zet 2 veldjes uit (jongens / jongens ; meisjes / meisjes. -> Laat meisjes steeds vrij spelen en vrij scoren. -> Leg aan de betere voetballers beperkingen op. -> Zorg ervoor dat de kwaliteit van de groepjes aan elkaar gewaagd is ; zorg daar als trainer zelf voor. -> Alleen scoren als één van de meisjes de bal heeft aangeraakt. -> Bij een doelpunt van een meisje telt dit doelpunt dubbel. -> Pas eventueel de korfbalregels toe (meisjes verdedigen meisjes, jongens verdedigen jongens).

Wedstrijd 4:4 Doelstelling : Organisatie : Fun & plezier. Scoren. K Fun & plezier. Scoren. Omschakelen B+ naar B- en omgekeerd. O O X X  20 m Organisatie : O O 4 kegels 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 1 groot doel. 2 kleine doelen. 1 keeper. X X X  40 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Wedstrijd 5:5 5 : 5 Doelstelling : Organisatie : Trachten zoveel mogelijk doelpogingen te creëren. Trappen naar doel. Nauwkeurigheid. K Organisatie : 5 : 5  30 m 6 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 kleine doelen. K  30 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Wedstrijd 7:7 7 : 7 Doelstelling : Organisatie : Scoren. Fun en plezier. Organisatie : 7 : 7  50 m 6 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 kleine doelen. Half speelveld.  50 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003

Wedstrijd 8:8 8 : 8 + K Doelstelling : Organisatie : Scoren met hoofd of voet. Fun en plezier. Organisatie : 6 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. Team A : 8 + 1 K Team B : 8 2 grote doelen. Half speelveld. 1 doelgebied.  50 m 8 : 8 + K K  50 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003