BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Auteurs : Hermans Guy – Noé Marc
Balvaardigheidsvormen Inhoud Balvaardigheidsvormen Pass- en trapvormen Positiespelen Duelvormen Wedstrijdvormen Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
BALVAARDIGHEIDSVORMEN 10 TOT 14 JAAR Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Nuttige tips Integratie meisjes Balvaardigheidsvormen – 10 tot 14 jaar -> Prima opwarmingsvorm -> Veel ballen voor nodig (per speler een bal) -> Kan op een relatief kleine oppervlakte Integratie meisjes -> Kan zonder problemen met andere spelers Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Balvaardigheidsoefening 1 Doelstelling : Dribbelen, drijven, kappen en draaien. X X Organisatie : 8 kegels. Voor iedere speler een bal. Grootte van het veld afhankelijk van aantal spelers. X X X X Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Balvaardigheidsoefening 2 Doelstelling : X Dribbelen, drijven, kappen en draaien. Aan- en meenemen. X Organisatie : X X X 16 kegels. Voldoende ballen. Grootte van het veld afhankelijk van aantal spelers. 6 zones (zie stippellijnen). X Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Balvaardigheidsoefening 3 Doelstelling : K Aanleren schijn- en passeerbewegingen. Organisatie : C X X B 4 kegels. Voldoende ballen. 2 grote doelen. X X X X X X A D K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Balvaardigheidsoefening 4 Doelstelling : Aanleren schijn- en passeerbewegingen. K Organisatie : A 4 kegels. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 kleuren van hesjes. X O X B K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Balvaardigheidsoefening 5 Doelstelling : X Verbeteren van balvaardigheid en voetbalcoördinatie. Aanleren schijnbewegingen. A X X K Organisatie : 4 kegels per organisatie. Voldoende ballen. 1 groot doel + 1 klein doeltje of netje per organisatie. B 1 : 1 X A X X O K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
PASS- EN TRAPVORMEN 10 TOT 14 JAAR Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
(Keep It Simple Stupid) Pass- en trapvormen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips -> Prima opwarmingsvorm, gecombineerd met allerlei nuttige inloopoefeningen. -> Laat het niet TE lang duren (verminderde concentratie). -> Best in het begin van de training. -> Gebruik geen kegels, maar neem potjes. -> Plaats de spelers zodat er praktisch altijd beweging is (goede voorbereiding) -> Varieer je afstanden. -> Met veel spelers : - zowel links- als rechtsom starten ; - 2 vormen uitzetten SUPERTIP ! = KISS (Keep It Simple Stupid) -> Met weinig spelers : - start aan 1 kant ; - laat spelers bij een potje staan Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Pass- en trapvormen – 10 tot 14 jaar Integratie meisjes -> Pas je afstanden aan. -> Je kan in 2 groepen werken : een groep meisjes en een groep jongens. -> Gebruik voor meisjes voetbal grootte nr. 3 -> Gebruik voor jongens voetbal grootte nr. 4 -> Zet ook eens jongens die goed kunnen voetballen bij de meisjes. Meisjes krijgen hierdoor ook goede passes. Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 1 : Y-vorm Doelstelling : Organisatie : C Verbeteren van het passen en trappen X X Organisatie : 4 potjes. 2 grote doelen. 7 tot 12 spelers per Y-vorm. B X X A Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 2 : Halve Y-vorm Doelstelling : C Passen en trappen, aan- en meenemen met beide voeten. X Organisatie : B 4 potjes. Voldoende ballen. 1 klein doeltje. Minimum 8 spelers. X X A X D Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 3 : Driehoek Doelstelling : Organisatie : Verbeteren passen en trappen Aan- en meenemen van de bal en afwerken. K A X Organisatie : 3 potjes. Voldoende ballen. 1 groot doeltje. Minimum 8 spelers per organisatie. X B X C Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 4 : Ruitvorm Doelstelling : Organisatie : A’ X Verbeteren passen en trappen. Aan- en meenemen met beide voeten. Schieten op doel. X K B’ C’ X C X X X B Organisatie : 5 potjes. Voldoende ballen. 1 grote doelen. Minimum 10 tot 16 spelers + 2 keepers. K X X A Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
POSITIESPELEN 10 TOT 14 JAAR
Positiespelen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips -> Ideale spelvorm voor sfeer EN beleving. -> Leerlingen ervaren dit als zeer aangenaam. -> Regelmatig herhalen, van zeer eenvoudig tot zeer moeilijk (progressieve methode). -> Weinig materiaal voor nodig. -> Altijd voldoende ballen klaarleggen. -> Zorg voor drie verschillende kleuren van hesjes. -> Pass de grootte van je vierkantjes of rechthoeken aan : - aangepast aan kwaliteit en niveau spelers. - aantal spelers - doelstellingen - beschikbare ruimte -> Kan zeer goed in de zaal getraind worden. -> Zet goede voetballers bij elkaar. Idem met minder goede. -> Let op arbeid/rust verhouding.
Positiespelen – 10 tot 14 jaar Integratie meisjes -> Pas je afstanden aan. Maak je rechthoeken en vierkanten groter. -> Jongens samen, meisjes samen. -> Bij duo’s : zet 1 meisje en 1 jongen samen. -> Bij meisjes meestal vrij spel (geen beperkingen opleggen).
Oefening 1 - Positiespel 4:2 Doelstelling : Balbezit leren houden. Verdedigers : door een goede samenwerking de al veroveren. Sfeer en beleving. X O X O X 15 m Organisatie : 4 kegels. 4 minidoeltjes. Voldoende ballen. Afmeting terrein : zie tek. X 15 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 2 - Positiespel 5:2 Doelstelling : A Balbezit houden via goed positiespel. X Organisatie : A X 4 kegels. Afmeting terrein : zie tek. B O 15 m X C X O B C X A 15 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 3 - Positiespel 4:4 (B+ met kapitein) Doelstelling : X 1 Balbezit leren houden. Organisatie : O 2 O 1 4 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen 4 minidoeltjes (als variant). X K4 X 2 20 m O K4 O 3 X 3 20 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 4 - 4:2 met 8 spelers NEUTRAAL VAK X A X A O B O B 5 m O B O B X A X A 15 m 5 m 15 m Doelstelling : Balbezit houden. Omschakeling B+ / B- Organisatie : 8 kegels. 2 x 4 kleuren hesjes. Voldoende ballen. Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 5 - 2:2 / 3:3 + 4 kaatsers Doelstelling : K Balbezit houden. Directe omschakeling. X Organisatie : O 4 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen Afm. terrein : 15m x 15m. K K O 15 m X K 15 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 6 - 5:5 + 2 kaatsers Doelstelling : Organisatie : X X O O O K 30 m K X O O X X 5 m 30 m 5 m Doelstelling : Organisatie : 10 kegels. 2 x 5 kleuren hesjes. Voldoende ballen. Omgaan met kleine ruimte. Handelingssnelheid Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
DUELVORMEN 10 TOT 14 JAAR
Duelvormen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips Integratie meisjes -> Nooit te lang laten duren ; gevaar voor weerstandstraining. -> Oppassen met de grootte van je veldjes. -> Zeer goed om gedifferentieerd te werken. -> Scherp begeleiden ! -> Geen harde tackles toelaten. -> Veel in tornooivorm doen -> sfeer en beleving. -> Altijd winnaars en verliezers voorzien. Verliezers doen opdracht ! Integratie meisjes -> 1:1 duels -> Meisjes tegen meisjes ; jongens tegen jongens. -> Bij 2:1 duels -> 2 meisjes tegen 1 jongen. -> Bij gelijkheid in aantallen (2:2 – 1:1 – 3:3) -> meisjes tegen meisjes ; jongens tegen jongens .
Oefening 1 – 1:1 (tegenstander vóór je) Doelstelling : O Verdedigen voor doel. Passeeracties maken. K 16 à 20 m Organisatie : 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 keepers. X X B A A B X X 16 à 20 m O K Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 2 – 1:1 (tegenstander in de dekking). Doelstelling : O X Verdedigen voor doel. Balbezit houden met tegenstander in je rug. O 16 à 20 m X Organisatie : 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 keepers. X X B A A B X X X O 16 à 20 m K X O Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Oefening 3 – duel 2:2. Doelstelling : Organisatie : K X X Zo snel mogelijk tot scoren komen. X X Organisatie : 40 m 4 kegels. 2 partijen. Voldoende ballen. 3 groot doel 2 kleine doeltjes. T O O O O 40 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
WEDSTRIJDVORMEN 10 TOT 14 JAAR
Wedstrijdvormen – 10 tot 14 jaar Nuttige tips -> Let op arbeid/rust verhouding. -> Veel mogelijkheden : 2 grote doelen, lijnvoetbal, kleine doeltjes. -> Wedstrijdvormen : ALTIJD met doelen en respecteer de voetbalreglementen. -> Zorg altijd voor voldoende ballen. -> Veel in tornooivorm doen -> winst / verlies. -> Pas je afstanden van je veldjes altijd aan in functie van de kwaliteit, het aantal spelers, je doelstellingen, … -> Wedstrijdvormen kan je altijd doen. Voorzie dit steeds in een training ! Sfeer en beleving ! -> Om te kunnen spreken van een echte wedstrijd moeten aan een aantal voorwaarden worden voldaan : 1 bal. Alle voetbalreglementen. Afgebakend terrein. Aanvallers. Verdedigers.
Wedstrijdvormen – 10 tot 14 jaar Integratie meisjes -> Bij 4:4 : een viertal bestaat uit 2 jongens en 2 meisjes. -> Bij voldoende spelers : zet 2 veldjes uit (jongens / jongens ; meisjes / meisjes. -> Laat meisjes steeds vrij spelen en vrij scoren. -> Leg aan de betere voetballers beperkingen op. -> Zorg ervoor dat de kwaliteit van de groepjes aan elkaar gewaagd is ; zorg daar als trainer zelf voor. -> Alleen scoren als één van de meisjes de bal heeft aangeraakt. -> Bij een doelpunt van een meisje telt dit doelpunt dubbel. -> Pas eventueel de korfbalregels toe (meisjes verdedigen meisjes, jongens verdedigen jongens).
Wedstrijd 4:4 Doelstelling : Organisatie : Fun & plezier. Scoren. K Fun & plezier. Scoren. Omschakelen B+ naar B- en omgekeerd. O O X X 20 m Organisatie : O O 4 kegels 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 1 groot doel. 2 kleine doelen. 1 keeper. X X X 40 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Wedstrijd 5:5 5 : 5 Doelstelling : Organisatie : Trachten zoveel mogelijk doelpogingen te creëren. Trappen naar doel. Nauwkeurigheid. K Organisatie : 5 : 5 30 m 6 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 kleine doelen. K 30 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Wedstrijd 7:7 7 : 7 Doelstelling : Organisatie : Scoren. Fun en plezier. Organisatie : 7 : 7 50 m 6 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 kleine doelen. Half speelveld. 50 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003
Wedstrijd 8:8 8 : 8 + K Doelstelling : Organisatie : Scoren met hoofd of voet. Fun en plezier. Organisatie : 6 kegels. 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. Team A : 8 + 1 K Team B : 8 2 grote doelen. Half speelveld. 1 doelgebied. 50 m 8 : 8 + K K 50 m Guy Hermans – Marc Noé 16 juni 2003