Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Verborgen vormen van pesten
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Tips voor een vlotte start!
Te slim om veters te strikken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Portfolio
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Les 11 Wacht even, straks... Bewerkt door Annelyn, Astrid en Inez
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Oog voor slimme kinderen?!
Concert Antwerpen. Beyoncé is een enorme inspiratie voor mij. Ik heb veel interviews met haar gelezen, en heb daarom enig idee hoe zij tegen optreden.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Dr. Albertus Risaeusschool
“sterke kanten van ASS”
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Informatieavond groep 5
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderzoeks-project Pingjum “De rol van kunst en creativiteit in de veerkracht van dorps-gemeenschappen” Gwenda van der Vaart
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Jeannette van Nieuwkoop
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouderavond havo 4/vwo Sociale media  jong geleerd, oud gedaan? jong geleerd, oud gedaan?
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Team coaching en gedrags-communicatie
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Profiel van een plusleerling
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht middenbouw, groep 5/6 Mail: leonardodewerf.mb@gmail.com Twitter: @LeonardoDeWerf @obsDeWerf Site: leonardodewerf.nl en obsdewerf.nl

Verwachtingen Ouders => meteen verandering optreden resultaten ‘nu gaat mijn kind werken / leren’ het moet nu allemaal goed gaan Kinderen => eindelijk gaat het goed Leerkracht => te hoog i.v.m. disharmonisch profiel

Verwachtingen Ouders => meteen verandering optreden resultaten ‘nu gaat mijn kind werken / leren’ het moet nu allemaal goed gaan Kinderen => eindelijk gaat het goed Leerkracht => te hoog i.v.m. disharmonisch profiel

De kinderen Leerobstakels Strategieën Automatiseren Plannen (lange en korte termijn) Ontwijkgedrag (perfectionisme, faalangst, onderpresteren) Uitstelgedrag Leren leren (herhalen) Nauwkeurig lezen Grote plannen in het hoofd, uitvoering laat ‘t afweten Afmaken/-leveren van producten Dyslexie / dyscalculie / beelddenken Strategieën (Krampachtig) vasthouden aan het geleerde “Belachelijke” strategieën Chaotisch denken Ontbreken bepaalde vaardigheden Te leren: fouten maken moet om te leren Zelf steeds maar doorwerken (ik weet ‘t al)

De kinderen Gedrag Emotioneel Sociaal Gedragsproblemen: “ADHD”, “Asperger”, “ODD” e.d. Regels ontduiken, letterlijk opvatten en discussie Multitasken of afdwalen? Tics Emotioneel Geen vragen durven te stellen Geen antwoord durven te geven Niet meer de slimste en snelste Weg = uitzonderingspositie Starheid / vastzitten Sociaal Niet na schooltijd samen (kunnen) spelen Buitengesloten voelen Wennen aan peergroup

De kinderen Sterke kanten Grote creativiteit: denken en doen Humor Enorme honger naar meer Gelijkheid Openheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid Tolerant en acceptatie van het “zijn” van de ander Kritisch Groot inzicht sociale structuur groep

…ff slikku voor de leerkracht Sociaal-emotioneel Filosofie: pesten Eigenbeeld: zelfmoord Gedachtes: was ik maar nooit geboren …maar voor de kinderen een opluchting, gevoel van herkenning en erkenning.

Rare plek en manier om te werken? Nee, gewoon even nodig als uiting. Daarna kan ‘t ook weer normaal.

Blije, gelukkige, creatieve, talentvolle, eigenwijze kinderen. Zwaar begin, maar wel zo ontzettend mooi en waardevol. Blije, gelukkige, creatieve, talentvolle, eigenwijze kinderen. ... en leerkrachten ... en ouders ... en team ... en directeur ... en omgeving ... en .............