Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht middenbouw, groep 5/6 Mail: leonardodewerf.mb@gmail.com Twitter: @LeonardoDeWerf @obsDeWerf Site: leonardodewerf.nl en obsdewerf.nl
Verwachtingen Ouders => meteen verandering optreden resultaten ‘nu gaat mijn kind werken / leren’ het moet nu allemaal goed gaan Kinderen => eindelijk gaat het goed Leerkracht => te hoog i.v.m. disharmonisch profiel
Verwachtingen Ouders => meteen verandering optreden resultaten ‘nu gaat mijn kind werken / leren’ het moet nu allemaal goed gaan Kinderen => eindelijk gaat het goed Leerkracht => te hoog i.v.m. disharmonisch profiel
De kinderen Leerobstakels Strategieën Automatiseren Plannen (lange en korte termijn) Ontwijkgedrag (perfectionisme, faalangst, onderpresteren) Uitstelgedrag Leren leren (herhalen) Nauwkeurig lezen Grote plannen in het hoofd, uitvoering laat ‘t afweten Afmaken/-leveren van producten Dyslexie / dyscalculie / beelddenken Strategieën (Krampachtig) vasthouden aan het geleerde “Belachelijke” strategieën Chaotisch denken Ontbreken bepaalde vaardigheden Te leren: fouten maken moet om te leren Zelf steeds maar doorwerken (ik weet ‘t al)
De kinderen Gedrag Emotioneel Sociaal Gedragsproblemen: “ADHD”, “Asperger”, “ODD” e.d. Regels ontduiken, letterlijk opvatten en discussie Multitasken of afdwalen? Tics Emotioneel Geen vragen durven te stellen Geen antwoord durven te geven Niet meer de slimste en snelste Weg = uitzonderingspositie Starheid / vastzitten Sociaal Niet na schooltijd samen (kunnen) spelen Buitengesloten voelen Wennen aan peergroup
De kinderen Sterke kanten Grote creativiteit: denken en doen Humor Enorme honger naar meer Gelijkheid Openheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid Tolerant en acceptatie van het “zijn” van de ander Kritisch Groot inzicht sociale structuur groep
…ff slikku voor de leerkracht Sociaal-emotioneel Filosofie: pesten Eigenbeeld: zelfmoord Gedachtes: was ik maar nooit geboren …maar voor de kinderen een opluchting, gevoel van herkenning en erkenning.
Rare plek en manier om te werken? Nee, gewoon even nodig als uiting. Daarna kan ‘t ook weer normaal.
Blije, gelukkige, creatieve, talentvolle, eigenwijze kinderen. Zwaar begin, maar wel zo ontzettend mooi en waardevol. Blije, gelukkige, creatieve, talentvolle, eigenwijze kinderen. ... en leerkrachten ... en ouders ... en team ... en directeur ... en omgeving ... en .............